door wijkjes Nov 30, 2007 om 16:44
Geldzaken & recht

Overzetten!!

Hallo, heeft iemand ervaring met geld overzetten naar een andere bank dan je eigen bank. [gaat wel om redelijk groot bedrag]. In januari loopt een depositorek. af en we willen alles naar een andere bank i.v.m hogere rente. Kan slechts met zoveel geld overstraat. We hebben n.l wel eens gehoord dat het wat problemen kan geven als je wilt overboeken.

Wie heeft er tips of info hierover. Tetje

3107 12 Rapporteer

door 4711 - Nov 30, 2007 om 16:58
885 Antwoorden / 2 Vragen

Bij grotere bedragen word er een controle gedaan op fraude en zwart geld, maar als het legaal is maakt het niets uit!
U kunt het beste bij de spaarbank het geld naar een prive betaal rekening laten boeken en van daar naar de nieuwe spaarrekening!

Het kost U maximaal 3 dagen dat Uw geld tijdelijk weg kan zijn, afhankelijk van welke banken er tussen zitten, dus liefst geen 3 verschillende gebruiken!

elenay
door elenay - Nov 30, 2007 om 17:13
1031 Antwoorden / 142 Vragen

Wat ik me in deze afvraag wijkjes, waarom je het in een keer wilt doen. Haal er iedere keer een gedeelte vanaf is sowieso veiliger en zet het dan op een bank of verspreid het onder verschillende banken. En je kun het ook op een buitenlandse bank zetten. Niet ieder land geeft hierover informatie, Turkije zeker niet heb ik gehoord. Groetjes, Elena

marcel75
door marcel75 - Nov 30, 2007 om 17:15
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Als er geld op een buitenlandse rekening gestald wordt, ben en blijf je wel verplicht dit op te geven aan de Belastingdienst. Doe je dat niet, dan zijn de boete's niet mals.

Ook het maken van een rondje langs diverse banken voorkomt uiteindelijk niet dat er een zogenaamde MOT-melding gedaan wordt.

Ik zou dit bedrag zsm met een spoedbetaling over laten maken.

katenmuis
door katenmuis - Nov 30, 2007 om 22:06
22 Antwoorden / 2 Vragen

Als je het contant stort op een rekening + hoger dan € 15.000,--, dan is het o.a. een MOT-melding (melding ongebruikelijke transacties). Maar een gewone overboeking van een bestaande rekening naar een nieuwe rekening hoeft helemaal geen melding te zijn, tenzij het naar een land gaat die door de Minister van Financiën en de Minister van Justitie zijn aangewezen als onaanvaardbaar risico voor witwassen of terrorismefinanciering. Bovendien zijn niet alle MOT-meldingen terecht. Alle MOT-meldingen worden eerst onderzocht.

grindweg
door grindweg - Nov 30, 2007 om 22:27
2308 Antwoorden / 28 Vragen

let op de bank garantie is 40000 euro en dan van 20000 euro geheel en de rest voor 90%. dus kunt u beter voor spreiding zorgen en niet op een paard wedden. en zeg niet dat banken nooit falliet gaan. let op dat de bank ook als bank geregistreeerd staat

wi
door wijkjes - Dec 1, 2007 om 12:02
91 Antwoorden / 75 Vragen

Ik wil wel even duidelijk maken,dat het om "wit geld"gaat,dus de belasting weet er allang van. Wel bedankt voor de  geld-spreidingstip, had ik niet aan gedacht!      Tetje

marcel75
door marcel75 - Dec 1, 2007 om 12:31
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@katenmuis,
Als er al een mot-melding gedaan, wordt dat gedaan zonder dat degene die het geld stort dat te weten komt. De transactie wordt gewoon uitgevoerd en achteraf wordt bekeken of het een verdachte transactie is.

Banken kunnen ook verplicht zijn een mot-melding te doen als er ineens een groot bedrag wordt overgemaakt, dus niet in contanten gestort. Of de melding ook gedaan wordt, is mede afhankelijk van de beoordeling van de medewerker en de herkomst van het geld.

katenmuis
door katenmuis - Dec 1, 2007 om 21:16
22 Antwoorden / 2 Vragen

Indicatoren voor banken:

Transacties met (rechts)personen die zijn gevestigd in landen of gebieden, die door de minister van Financiën en de minister van Justitie zijn aangewezen als onaanvaardbaar risico voor witwassenof terrorismefinanciering.

Transacties die in verband met witwassen aan politie of justitie worden gemeld, moeten ook aan het Meldpunt worden gemeld.

Contante transacties met een waarde van € 15.000 of meer waarbij contante omwisseling in een andere valuta of van kleine naar grote coupures plaatsvindt.

Transacties waarbij aanleiding is om te veronderstellen dat ze verband kunnen houden met witwassen of financiering van terrorisme.

@marcel75. Het is bij mij wel bekend dat de MOT-melding wordt gedaan zonder dat degene die het geld stort dat te weten komt. Ik wil alleen aangeven dat een overboeking > 15.000,-- niet beslist een MOT-melding is. Zie bovenstaand.

grindweg
door grindweg - Dec 1, 2007 om 21:42
2308 Antwoorden / 28 Vragen

een betaling per bank of overstorting is nooit een mot melding alleen als het een contante transactie is of gedeeltelijk contant dus 10000eur per bank en bv 5000eur contant dan wel . daarom laten wij alles per bank doen. dan hoef je niet voor verrader te spelen

marcel75
door marcel75 - Dec 2, 2007 om 21:49
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@katenmuis/grindweg,
De paar indicatoren die hier nu genoemd zijn, is slechts een zeer beperkte samenvatting van de indicatoren. Het feit dat een transactie ongebruikelijk is, betekent niet meteen dat deze ook verdacht is. Dat is aan het meldpunt om te beslissen. Dat banken overboekingen niet melden, is geheel aan hen, afgezien van de verplichting voor de banken om in geval van ongebruikelijke/verdachte transacties wel een melding te doen, ook al is het geen contante storting.

door 4711 - Dec 2, 2007 om 21:58
885 Antwoorden / 2 Vragen

Als je meer dan €40.000,- hebt en wegens de garantie van de Nederlandse bank zowel Fortis als ABN~Amro zou nemen vervalt dit na de overname...

Dus bij fusie moet je verder zoeken.  Kleine geven vaak meer rente, Argenta 4% en de Russische bank zelfs 4.5 % maar de DSB met bepaalde voorwaarden ook of nog meer, maar die aparte voorwaarden en maand opname termijn en zo...

Als ze fouten maken is een onbekende bank soms een hele klus om je eigen geld terug te krijgen of ze storten het op de rekening waar het vandaan kwam, dus een opgezegde niet meer bestaande, dus wees voorzichtig met kleine onbekende banken!

bl
door blom1961 - Dec 27, 2007 om 12:10
16 Antwoorden / 2 Vragen

Wat je moet doen is het geld laten overmaken naar bijv. je priverekening bij de nieuwe bank of wat ook mogelijk is de tussenrekening van de betreffende bank. Voordeel van deze laatste mogelijkheid isdat de nieuwe bank met valutadatum de depositorekening kan openen. Je hebt hierdoor het minste renteverlies, tenzij je het telefonisch laat overboeken, dan is het renteverlies heel minimaal. Let wel op dat de kosten hiervan per bank kunnen verschillen.;