boeboelientje
door boeboelientje Dec 16, 2015 om 08:03
Geldzaken & recht

Particuliere verhuurder geeft privégegevens aan een derde

Mijn bovenbuurvrouw heeft per 1 december jl. de huur van de woning opgezegt bij onze (helaas louche) huurbaas. In haar contract staat dat de opzegtermijn een maand bedraagt wat dus inhoudt dat de woning per 1 januari "vrij" komt. Echter, al binnen een paar dagen nadat ze schriftelijk de huur had opgezegd werd het appartement weer aangeboden op een verhuursite. Vervolgens maakte een medewerker van de huurbaas een afspraak met mijn bovenbuurvrouw voor de eindinspectie en de overdracht van de sleutels. Op het allerlaatste moment belde de medewerker af want "hij had helaas geen tijd".

Dezelfde avond wordt zij op haar mobiel gebeld door een onbekende vrouw die haar meld dat zij a.s. vrijdag het appartement wil komen bezichtigen en dat zij haar de sleutels moet geven (mijn buurvrouw is inmiddels verhuisd naar haar nieuwe woning). Zij had contact gehad met de huurbaas en die had haar het telefoonnummer van mijn buurvrouw gegeven. Mijn ex-buurvrouw is daar niet op in gegaan en meldde haar dat ze dit moest regelen met de huurbaas en niet met haar en dat zij hier ook niet van gediend is en dat ze geen sleutels afgeeft aan vreemden.

Volgens mij mag dit niet. Een huurbaas mag toch niet zomaar aan een derde (wat zijn potentiële nieuwe huurder is, buurvrouw is hierin geen partij) privégegevens verstrekken (mobiele nummer en naam). Nu heeft mijn ex-buurvrouw aan de huurbaas gemeld dat zij op 30 december tijd zal hebben voor de eindinspectie en sleuteloverdracht. Daar heeft zij nog geen reactie op gekregen.  Volgens mij pleegt de huurbaas inbreuk op de privacy, wat zou je hiermee nog kunnen doen.

Voor de goede orde: mijn buurvrouw is verhuisd omdat het appartement dusdanig veel onderhoudsklachten had (waar niets aan gedaan werd). Ze heeft zelfs de huurcommissie ingeschakeld (moest 575 Euro huur per maand betalen) en die heeft de huur bepaald op 225 Euro (mits in goede staat, wat ook niet het geval is/was). Het appartement (waar niets aan gedaan is, wij hebben ondanks procedures bij huurcommissie, gemeente ook dezelfde problemen met zeer ernstige onderhoudsproblemen) staat nu te huur voor 595 Euro. Kun je dit ook ergens melden. Deze huurbaas is echt een huisjesmelker en heeft lak aan alles. Oja, toen mijn ex-buurvrouw hem aan de telefoon had voor de afspraak voor de eindbezichtiging en overdracht sleutels zei hij: "En heb je nu wat beters?" mijn buurvrouw "Ja, veel beter" en hij toen "Dat is fijn voor je want zo'n aardig persoon als jij verdient al die problemen niet" en zei weer "ja daar heb ik nu niets aan hé?"

9666 7 Rapporteer

marita567
door marita567 - Dec 16, 2015 om 08:23
1576 Antwoorden / 17 Vragen

de huurbaas mag wel het tel.nr geven van uw ex - buurvrouw , zodat zij een afspraak kan maken met de nieuwe huurder om de woning te bezichtigen, als er in de woning nog meubels staan , maar niet als de woning al leeg is , dit is dan de taak van de verhuurder en niet van de huurder .

dit doen woningbouwverenigingen ook , maar zij is niet verplicht om de sleutels af te geven , de sleutels moeten afgegeven worden aan de verhuurder .

ik hoop wel dat u ex - buurvrouw foto`s heeft gemaakt bij het verlaten van de woning gezien de lakse houding / problematiek met de verhuurder .

verbaasd mij wel dat de gemeente hier niks aan doet, zie ook hier klik

boeboelientje
door boeboelientje Dec 16, 2015 om 08:45
21 Antwoorden / 5 Vragen

Hoi Marita567: Bedankt voor je reactie. Nee in de woning staan geen meubels en overige huisraad meer, dus het staat gewoon leeg. Het is dan ook niet de taak van mijn buurvrouw om dan maar lastig gevallen te worden door derden voor bezichtigingen. Mijn ex-buurvrouw heeft alles zorgvuldig gedocumenteerd met foto´s (ze heeft zelfs foto's hoe het eruit zag toen ze er introk). Ik vraag me af of zei een klacht ergens kan indienen wegens schending van de privacy. Zij is echter geen partij voor bezichtigingen...

De Gemeente doet niets. Voor het complete plaatje...mijn man en ik huren van dezelfde huurbaas. Wij hebben ook ernstige onderhoudsproblemen in de woning en daar wordt ook niets mee gedaan. Dienst Stedelijke Ontwikkeling heeft zelfs geconcludeert dat het pand niet aan het woonbesluit en bouwbesluit voldoet. Heeft zelfs de huurbaas aangeschreven om alle gebreken voor 23 september 2014 (ja alweer meer dan een jaar geleden)te verhelpen en dat er anders een procedure van handhaving gestart zou worden. Niets van dit alles. Als je de Gemeente hier diverse malen mee confronteerd (ook DSO) krijg je te horen "Ja we kunnen handhaven, maar we doen het niet. Dan kunnen we wel de hele stad gaan handhaven met al de huisjesmelkers". En vervolgens kun je niets meer...

marita567
door marita567 - Dec 16, 2015 om 08:55
1576 Antwoorden / 17 Vragen

neem contact op met de gemeentelijke ombudsman van Den Haag klik hier

tijger1
door tijger1 - Dec 16, 2015 om 09:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is niet netjes dat die huisbaas ongevraagd het telefoonnummer van uw buurvrouw aan eventuele nieuwe huurders heeft gegeven.

Dus niet netjes, maar geen doodzonde. Wat hier nog aan te doen? Niets natuurlijk, die nieuwe mensen hebben het nummer, dat kun je niet meer afnemen.

U maakt van een mug een olifant.

Uw eigen problemen met de huisbaas moet u zelf oplossen. En die nieuwe huurder kan zelf weer naar de huurcommissie.

boeboelientje
door boeboelientje Dec 16, 2015 om 11:51
21 Antwoorden / 5 Vragen

Beste Tijger, Ik maak van een mug geen olifant. Kom eens een maandje hier wonen zal ik zeggen en ervaar waar we inzitten. En bovendien ben ik nu al 2 jaar bezig met de problemen met de huisbaas. Maar wat ik al voorstel...kom een maandje hier wonen en ervaar het zelf...

tijger1
door tijger1 Dec 16, 2015 om 11:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u kaart hier een probleem aan van uw buurvrouw, waar u dus niets mee te maken hebt en ook niets aan kunt doen.

ha
door halex - Dec 16, 2015 om 21:19
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Ik begrijp uw rol in deze niet echt. Uw gegevens zijn niet afgegeven. U bent niet verhuisd. U hoeft geen sleutels af te geven. Dus wat is uw probleem? Of heeft uw (ex-)buurvrouw geen account op de kassa-site en heeft zij u gevraagd dit probleem aan te kaarten?

weetnietveel
door weetnietveel - Dec 18, 2015 om 13:25
69 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Boeboelientje,

Als de nieuwe huurder ingaat op de huur van 595 euro terwijl de huurcommissie de huur heeft vastgesteld op 225 euro kan de nieuwe huurder zelf een procedure starten bij de huurcommissie en vragen om een huurtoetsing, dit moet binnen 6 maanden m.i.v. de nieuwe huur, grote kans dat als de woning niet is opgeknapt de huur naar beneden bijgesteld wordt.

audb
door audb - Dec 18, 2015 om 13:26
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Nee zelfs niet eens een telefoon nummer dat is allemaal privè en mag alleen na schriftelijk toestemming worden gegeven zelfs niet om een woning te komen bezichtigen.

Nog sterker, als u buurvrouw er nog had gewoond dan had de verhuurder net zolang moeten wachten tot uw buurvrouw de woning had verlaten tot er een bezichtiging plaats mag vinden.

Een huurder heeft namelijk recht op bescherming van zijn of haar privé

pi
door pieterwolters - Dec 19, 2015 om 20:31
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt je ook afvragen hoe prive een telefoonnummer eigenlijk is. Nog niet zo heel lang geleden stonden zo goed als alle telefoonnummers inclusief NAW gegeven in een dik boek dat huis aan huis werd verspreid. Oftewel: openbare informatie. Waarom zou dat ineens veranderd zijn. Met een telefoonnummer kan iemand anders ook helemaal niets, dus zo erg is het ook niet als iemand het nummer weet.