Di
door Dizydizy Dec 28, 2020 om 13:51
Geldzaken & recht

Paypal, ziet alle transacties tussen consumenten als zakelijk

Paypal ziet transacties tussen particulieren als zakelijke transactie. Hierdoor worden er hoge kosten in rekening gebracht en wordt het ontvangen geld minimaal drie week vast gehouden. Als ik als particulier een boek verkoop aan een andere particulier, dan dat een zakelijke transactie volgens Paypal.

1553 9 Rapporteer

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Dec 28, 2020 om 13:52
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Als u iets verkoopt wordt u kennelijk als tijdelijke ondernemer gezien.

audb
door audb - Dec 28, 2020 om 13:55
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Helaas is Paypal niet meer de beste bank die er bestaat.

klarna bank duikt ook niet voor niets steeds meer op bij bedrijven, of dit ook voor partuculieren mogelijk is weet ik niet maar het zou wel een stuk beter zijn.

Maar kan het zijn dat er gewoon veel verkocht wordt via de PP rekening? dan kan het wel zijn dat ze ergens in (een van de zoveelste keer verandere) hun voorwaarden hebben staan dat ze het dan als zakelijke rekening zien.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 28, 2020 om 14:05
16861 Antwoorden / 202 Vragen

Bedoelt u dat men bij Paypal voor particuliere transacties dezelfde voorwaarden heeft dan bij zakelijke transacties. Het lijkt mij niet onlogisch dat bij alle betalingen via PayPal dezelfde kosten in rekening worden gebracht.

Ik zie inmiddels deze info en daaruit is af te leiden dat er hoe dan ook kosten zijn m.b.t. klantbescherming https://www.consumentenbond.nl/online-kopen/betalen-paypal  . En een transactie is een transactie, of die nu zakelijk is of particulier.

M.a.w. men maakt geen onderscheid zoals m.i. ook af te leiden uit deze voorwaarden: https://www.paypal.com/nl/webapps/mpp/ua/useragreement-.

ma
door malty - Dec 28, 2020 om 14:26
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Is het volgens u dan geen zakelijke transactie?
U verkoopt een boek en vraagt daar een bepaald bedrag voor.

mr
door mrmoto - Dec 28, 2020 om 14:34
167 Antwoorden / 4 Vragen

dizylizy, ik koop al zeker 5 jaar via PayPal niet alleen in europa maar ook in de USA , ik heb nog nooit moeten betalen voor een koop ,niet voor auto-onderdelen en ook niet voor boeken .Ik koop via PayPal ivm de verzekering betreffende transport en het in achterwege blijven van verzending door malafide verkopers ,dan krijg ik mijn geld terug van PayPal na het aanspannen van een "zaak"
Dus ik snap niet waarom ik niet en u wel  hoge kosten in rekening gebracht krijgt.

diumenge
door diumenge Dec 28, 2020 om 14:49
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Waarschijnlijk omdat jij een koper bent en TS een verkoper.

diumenge
door diumenge - Dec 28, 2020 om 14:56
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat is correct. Zie de link van Heremietkreeft, die beschrijft precies aan wat er aan de hand is.

Bij een zakelijk transactie zijn er inderdaad kosten voor de verkoper om o.a. de kosten voor de klantbescherming te dekken. De enige manier om daar onderuit te komen is om te doen alsof het een betaalverzoek van familie of vrienden is, maar dan is er geen kopersbescherming meer. De koper zal dus wel gek zijn om daarvoor te kiezen (geeft geen voordeel, maar heeft als nadeel wel dat er geen kopersbescherming meer is).

Er ligt een wereldwijd betaalnetwerk waarvoor je geen cent aan vaste kosten hoeft te betalen zoals bij andere banken. Paypal wil daarom ook iets aan jouw transactie verdienen. Als dat je niet bevalt kan je een andere manier van betalen overeenkomen met de koper.

Di
door Dizydizy - Dec 28, 2020 om 16:06
2 Antwoorden / 1 Vragen

Paypal geeft aan dat wanneer er betaald word voor een product dan is het zakelijk.

Daarbij maakt het niet uit of je particulier bent of zakelijk. Daarvoor rekenen ze hoge kosten en ze houden het geld 3/4 week vast.

ne
door neodutchio - Dec 28, 2020 om 16:15
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Maar verkoopt u 1 boek, of verkoopt u boekenkasten vol? Als u meer dan gemiddeld verkoopt, dan kunt u aangemerkt worden als zakelijke verkoper. Niet alleen voor Paypal, maar ook voor de belastingdienst.

Di
door Dizydizy - Dec 28, 2020 om 22:03
2 Antwoorden / 1 Vragen

Het ging hier om 1 verkoop. Verder geen zaken verkocht via Paypal. Het probleem hier is dat Paypal alle verkoop transacties aanwijst als een zakelijke transactie om zo kosten in rekening te kunnen brengen.

diumenge
door diumenge Dec 28, 2020 om 23:07
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Lees de gegevens link eens door, dan begrijp je het. Je kan wel blijven herhalen wat Paypal doet, maar je verkoopt iets met kopersbescherming en daar betaal je voor.