da
door damster65 Mar 24, 2014 om 14:51
Geldzaken & recht

Pensioen

ik ontvang deze week mijn 1e pensioen, omdat ik volgende maand april 65 jaar hoop te worden, van meerdere pensioenfondsen, maar ik ben sinds 2003 gedeeltelijk in de WAO terecht gekomen en heb dus een laag inkomen, gelukkig tot aan deze maand aangevuld met een WAO gat verzekering maar dat is nu afgelopen. dus ingaande 1 april heb ik geen aanvulling meer op mijn WAO uitkering.
Nu kreeg ik afgelopen week een brief van het UWV met de mededeling dat als ik tot aan de ingangsdatum waarop ik AOW krijg dat is pas in juni 2014, mijn pensioen moet opgeven en dat wordt dan op mijn WAO uitkering in mindering gebracht. ik vind dit te zot voor woorden!
wie heeft dit ook meegemaakt graag een reactie.

1639 9 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 24, 2014 om 16:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U krijgt natuurlijk pas aan het eind van april uw pensioen. Normaal gesproken krijgt u dat niet vooruit betaald.

De rest van uw vraag is een stuk moeilijker. Mijns inziens wordt een pensioen niet gekort op de WAO, maar moet u het bedrag wel vermelden.

Ik heb een vriendin, ook WAO met daarnaast een pensioen sinds haar 60ste, en dat bedrag wordt niet gekort. Zij moet het wel elk jaar door middel van een formulier aan het UWV opgeven.

ge
door gerboe - Mar 24, 2014 om 16:11
806 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo, op deze pagina van het UWV staat hoe het precies zit:

Heeft mijn pensioen gevolgen voor mijn WAO-uitkering?

Heeft u een WAO-uitkering en stopt u na 30 april 2009 met betaald werk omdat u een pensioen krijgt? Dan zijn er mogelijk gevolgen voor uw WAO-uitkering:

Is er verband tussen het werk dat u naast uw WAO-uitkering deed en uw pensioen? Dan baseren wij de hoogte van uw WAO-uitkering op het inkomen dat u verdiende voordat u stopte met werken. In dit geval verandert er niets aan uw WAO-uitkering. Uw uitkering blijft zoals die was voordat u stopte met werken.
Is er geen verband tussen het werk dat u naast uw WAO-uitkering deed en uw pensioen? Dan trekken wij het pensioen niet van uw WAO-uitkering af. In dit geval kan uw uitkering hoger worden.
Had u naast uw WAO-uitkering geen betaald werk? Dan heeft uw pensioen geen gevolgen voor uw WAO-uitkering.

tijger1
door tijger1 - Mar 24, 2014 om 16:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou zo precies staat het er niet. De Ts zit al 10 jaar in de WAO en hij gaat van meerdere pensioenfondsen een uitkering krijgen.

Cookies
door Cookies - Mar 24, 2014 om 16:55
13336 Antwoorden / 36 Vragen

......Hallo, op deze pagina van het UWV staat hoe het precies zit:......[/i

Nee hoor, geeft helemaal geen antwoord op de vraag van topicstarter.

ge
door gerboe - Mar 24, 2014 om 18:49
806 Antwoorden / 0 Vragen

Gaat het om pensioen dat opgebouwd is uit werk naast uw uitkering, dan kan het pensioen gevolgen hebben voor de WAO uitkering. Is het pensioen niet ontstaan uit werk naast de uitkering, dan zijn er geen consequenties voor de WAO uitkering.
Het hangt er dus vanaf om wat voor soort verschillende pensioenen het gaat. Dat vermeldt de vraagsteller niet maar dat is bij hem/haar bekend.

tijger1
door tijger1 - Mar 24, 2014 om 18:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerboe

Maar ook dat staat er niet.

En afgezien daarvan, de Ts deed naast zijn WAO geen werk dat nu eventueel pensioen geeft.

Het zijn, in ieder geval deels, opgebouwde pensioenen van voor dat hij in de WAO kwam.

Dus die hele toelichting heb je niets aan.

tijger1
door tijger1 - Mar 24, 2014 om 18:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Alleen de laatste zin.

Had u naast uw WAO-uitkering geen betaald werk? Dan heeft uw pensioen geen gevolgen voor uw WAO-uitkering.

Dit is dus, volgens mij van toepassing, maar volgens de Ts schrijft het UWV hem dat het pensioen in mindering wordt gebracht en dat kan volgens mij niet kloppen.

ge
door gerboe - Mar 25, 2014 om 10:18
806 Antwoorden / 0 Vragen

@tijger1: het is helemaal niet duidelijk of de vraagsteller geen werk had naast de WAO uitkering. Dat staat er helemaal niet. Er is sprake van gedeeltelijke AO. Maar daar gaat het wel om: het pensioen opgebouwd voor de arbeidsongeschiktheid is veilig. Het pensioen opgebouwd na de arbeidsongeschiktheid mogelijk niet. U gaat ervan uit dat geen enkel pensioen gekort wordt op de WAO maar dat is niet zo.

Ik zou zeggen, het principe is duidelijk maar, damster65, vooral bellen met het UWV voor uw specifieke situatie.

tijger1
door tijger1 - Mar 25, 2014 om 10:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerboe

Misschien heb ik dan tussen de regels doorgelezen.

Er staat laag inkomen, gedeeltelijke WAO, maar gelukkig een aanvulling uit een WAO gat verzekering.

Maar inderdaad, de Ts vermeldt niet, dat hij al dan niet werkt naast zijn WAO.

Maar de zinnen in die uiteenzetting zijn heel krom.

Bij alledrie de voorbeelden staan andere gevolgen voor de WAO uitkering. In het eerste geval verandert er niets, in het tweede geval wordt er niets afgetrokken, maar kan de WAO zelfs hoger worden, en in het derde geval heeft het pensioen geen gevolgen.

Dus ergens moet er mijns inziens een fout staan in die toelichting.