willewill
door willewill Jan 2, 2019 om 18:40
Geldzaken & recht

Pensioenen

Mijn vraag is, waarom de pensioensfondsen hun oren naar de politiek laten hangen?
Destijds is mij verplicht gesteld om betalend lid van een pensioensfonds te worden, en in het contract stond ook duidelijk dat het pensioen op 65 jaar zou ingaan.
Ik kan me nog herrinneren, dat de regering ooit grandioos uit het ABP gegraait hebben, en dit is tot heden nooit terugbetaald....
Nu moeten wij langer doorwerken, zodat er maaden, cq jaren later pas de AOW ingaat.
Ik heb het vermoeden, dat er weer een graai uit de fondsen gedaan zal worden omdat er ruim 14,5 miljard euro,op de plank liggen.
Werken tot je uit de werkschoenen zo in de kist valt??
Waarom gaat het pensioen niet gewoon, zoals afgesproken is, op 65 jarige leeftijd in?????
Met vriendelijke groet
Will

1069 6 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 2, 2019 om 18:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt uw pensioen rustig in laten gaan op 65 jarige leeftijd. Is helemaal geen probleem.

tenormin
door tenormin Jan 2, 2019 om 18:51
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Krijgt de TS wel minder...

Thijs12
door Thijs12 Jan 2, 2019 om 18:59
555 Antwoorden / Vragen

Je hebt de keuze  het is niet minder maar als je het later krijgt wel meer, zeker als je langer werkt dus meer opbouwt.

tenormin
door tenormin Jan 2, 2019 om 19:12
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Sorry, ik verwissel altijd pensioen met AOW; weet het: dom.

panter22
door panter22 - Jan 2, 2019 om 19:09
6599 Antwoorden / Vragen

Je kunt op je 60ste al met pensioen bij het APB al met pensioen en mogelijk ook bij jouw pensioenfonds. Alleen je krijgt dan nog geen AOW.

aurora1
door aurora1 - Jan 2, 2019 om 22:43
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Welk pensioen bedoelt u? AOW of van het ABP?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jan 2, 2019 om 22:51
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Will,

Dit is te danken aan de regeringen van de afgelopen jaren.

Bedenk dus goed op welke partij je stemt.

tijger1
door tijger1 - Jan 2, 2019 om 23:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard heeft de Ts het over het ABP pensioen.

Neem contact op met het ABP als u uw pensioen op 65 jarige leeftijd wilt laten ingaan. Ik weet natuurlijk niet of dat genoeg is om van te leven als u stopt met werken.

ik
door ikje - Jan 5, 2019 om 08:10
10 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals anderen alzeggen is het gewoon nog toegestaan om je pensioen met 65 jaar te laten ingaan. Vaak is het zelfs zo dat als je geen deelnemer meer bent, de oude ingangsdatum gewoon ongewijzigd blijft.

Ben je nog wel deelnemer, dan worden de opgebouwde aanspraken vaak omgerekend naar nieuwe aanspraken vanaf 67 of 68 jaar. Dat betekent dan ook een hoger bedrag per jaar. Het kan zijn dat je bijvoorbeeld in plaats van 900 euro per jaar vanaf 65 jaar nu 1000 euro per jaar vanaf 67 jaar krijgt. Tegen de tijd dat je 65 jaar bent, dan kun je dit alsnog weer vervroegen en zul je dus alsnog ongeveer 900 euro kunnen ontvangen.

Het pensioenfonds kan er ook voor kiezen om de pensioenleeftijd op 65 jaar te laten. Dan is wel de fiscaal maximale opbouw per jaar lager. Groot nadeel is ook dat als de reglementaire pensioenleeftijd 65 jaar blijft en je tot na je 65 blijft doorwerken, je vanaf je 65ste jaar geen pensioen meer opbouwt. Ook wordt voor het nabestaandenpensioen dan uitgegaan van hoeveel pensioen je tot je 65ste zou opbouwen. Waarbij ook nog eens geldt dat het nabestaandenpensioen een percentage is van het te bereiken pensioen, zodat je daarvoor ook beter uit bent als het opgebouwde jaarbedrag hoger is. Dus als de reglementaire ingangsdatum later ligt.

Het is dus vaak helemaal niet zo nadelig als de reglementaire ingangsdatum wordt verhoogd.