Post-nl brengt onterecht BTW + inklaringskosten in rekening.
Alle zendingen die via Post.nl van buiten de EU binnen komen worden door Post-nl standaard belast met BTW + afhandelingskosten ondanks dat BTW al betaald is en dit duidelijk op verpakking is aangegeven.
Bij post-nl kun je kosten niet terug claimen want zij zetten op hun factuur en website het volgende:
Je hebt in totaal 14 dagen de tijd om de inklaringskosten te betalen. Daarna gaat je pakket retour naar de afzender. Kloppen de inklaringskosten volgens jou niet? Bijvoorbeeld omdat ze zijn berekend op basis van een verkeerde waarde? Dan kun je dat aan ons doorgeven op postnl.nl/bezwaar. Heb je al BTW aan de webshop betaald? Dan kun je bij ons geen bezwaar indienen. Neem hiervoor contact op met de webshop.
Ik heb, via Ebay, diverse artikelen in India gekocht voor de restauratie van een motorfiets en deze ontvangen. Bij het bestellen verrekent Ebay direct BTW voor bestellingen tot 150 Euro omdat je buiten de EU besteld wat uiteraard helemaal correct is.
Alle pakketten die binnen komen via bv DHL worden zonder verdere problemen of kosten snel aangeleverd op het thuisadres.
Alle pakketten die via Post-nl binnen komen worden standaard belast met 21% BTW en met 6.00 euro afhandelingskosten ondanks dat duidelijk op de verpakking staat aangegeven dat de BTW al is betaald met vermelding van het BTW bedrag en IOSS nummer. Je pakket word gegijzeld want je moet eerst het bedrag naar Post-nl overmaken alvorens het pakket afgeleverd wordt en de levering duurt daardoor ook weken langer.
Je kunt ook niet reclameren tot je het pakket betaald en ontvangen hebt. Contact krijgen is ook bijna onmogelijk en als je eindelijk van die stomme chatrobot “Daan” af bent krijg je misschien een medewerker die je ook niet verder helpt.
Bij Post-nl geven ze op voorhand al aan dat je niets kunt claimen en je maar moet reclameren bij de verkoper. In mijn ogen heeft Post.nl zijn systemen of werkwijzen totaal niet op orde of het is gewoon een extra verdienmodel voor Post-nl want op elke zending pakken ze 6.00 euro afhandelingskosten.
In dit voorbeeld bij een totale aankoop op Ebay van € 186,35 heeft Post-nl nu al € 75,32 kosten onterecht in rekening gebracht, totale waanzin waar je ogenschijnlijk niets tegen kan doen. (zie bijlage). In het overzicht kun je zien dat ze BTW berekenen over het verkeerde bedrag en hierbij ook vrachtkosten betrekken terwijl de verzending gratis was (inbegrepen in verkoopprijs). Ik heb geen idee waar ze de kosten vandaan halen want op de labels staan de correcte gegevens. In mijn ogen is dit alles pure oplichterij maar voor de meeste mensen niet de moeite om dit aan te vechten omdat het over relatief kleine bedragen gaat. Voor Post-nl echter genereert dit een groot bedrag gezien het aantal paketten dat via hun het land binnen komt..
Wie heeft dezelfde ervaringen en heeft met succes deze kosten aangevochten en waar (post-nl, Ebay, elders). Ik heb overigens wel van Ebay de betaalde BTW terug gekregen na van bovenstaande melding te hebben gemaakt.
Een vergelijkbaar geval:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/internetaankopen/content/ik-moet-te-veel-invoerrechten-betalen-voor-mijn-pakket-uit-het-buitenland-wat-kan-ik-doen
Ik weet niet wat je hebt gekocht, maar de douane weet exact de prijzen en de verkopers kunnen er van alles van maken om maar onder die 150 euro te blijven. U heeft het zelf al over 186,35 euro, en dan gaat de kassa rinkelen zoals vele aangesloten bellen.
Kopen bij de bron is altijd ''the best'', daar heb je Ebay, Amazon, Bol..etc. niet voor nodig. En neen, ik heb geen ervaring aangevochten zaken, begin er ook niet aan en denk er zelfs niet over. Gewoon goed en vestandig kopen.
Ik haal zelf regelmatig spullen van AliExpress en die innen tegenwoordig ook de BTW en inklaringskosten vooraf zodat je zelf geen aangifte meer hoeft te doen en alles zeilt altijd in één keer door de douane. Die werken ook met PostNL dus ik denk dat het probleem eerder bij eBay dan bij PostNL zit. Wat je feitelijk zou moeten weten is wat er dan fout is aan de gegevens bij het betreffende IOSS-nummer maar dat kan eBay na klachten natuurlijk veel beter zelf uitzoeken.
In mijn ogen heeft Post NL te maken met ontelbare verkopers en kopers die proberen alle kosten zo laag mogelijk te houden waardoor je niemand meer op de blauwe ogen kan vertrouwen. Dus elk pakketje wordt op de zelfde manier behandeld, ongeacht waar het vandaan komt.
De mensen hebben dit systeem zelf gecreeerd en houden het zelf in stand. Het ontwijken en ontduiken van belastingen lijkt af en toe wel een nationale sport te zijn. Ben je daar boos over, dan moet je misschien even in de spiegel kijken.
En als laatste de oude vertrouwde, goedkoop = duurkoop wat ook op deze manier weer van toepassing is.
Dit gaat niet over het ontduiken van belastingen maar over dubbel betalen van de verschuldigde btw en importheffing van goederen van buiten de EEG. Doet je lbuitenlandse leverancier niets dan moet je die kosten zelf betalen bij import en dat heeft de douane uitbesteed aan PostNL. Als je leverancier het goed regelt is er sinds een jaar of wat een nieuw systeem weerbij je buitenlandse leverancier deze heffingen zelf al int, en natuurlijk netjes afdraagt aan de Nederlandse staat, waarbij informatie electronisch moet worden doorgegeven, en dan kan PostNL zien dat alles al betaalt is en gaat je pakketje linea recta door.
Jij gaat er vanuit dat het al betaald is. Ik ga er vanuit dat er genoeg truukjes betaan om dat juist te omzeilen. Dus mijn vermoeden is dat het vanuit het oogpunt van PostNL dus ook nog niet betaald is.
Enigszins verbaasd over de reacties tot nu toe omdat er blijkbaar niet goed gelezen wordt of er onterechte conclusies getrokken worden.
1- Bij de bron kopen: ik koop de onderdelen in India omdat de motor waar ik aan het werken ben uit India komt en de onderdelen daar nog volop beschikbaar zijn en hier moeilijk of niet te verkrijgen. Het zijn nieuwe onderdelen en dus geen tweedehands of iets dergelijks.
2- Kosten lager opgeven dan dat ze zijn: er wordt niet gerommeld met de kosten, de prijzen vermeld op de etiketten zijn volledig de juiste prijzen. Dus geen pogingen of intentie om belasting te ontduiken.
3- Je praat over 186 euro dan gaat de kassa rinkelen: dit betreft het totaal van 6 individuele zendingen omdat ik niet alle onderdelen bij dezelfde leverancier kan bestellen. Ik heb ook zendingen die over de 150 euro kosten en daar wordt geen BTW ingehouden door Ebay maar daar krijg je van DHL netjes een factuur van voor BTW - invoerrechten en afhandelingskosten te betalen.
4- Bij AliExpress werkt het wel dat ze BTW inhouden en de pakketjes gewoon doorkomen. Waarom bij Ebay niet snap ik niet want ze hebben gewoon een IOSS nummer en berekenen de BTW bij het afrekenen.
Ik hoop dat dit eea verduidelijk
Volgens mij begrijp ik precies wat u bedoelt en ik snap ook dat u niets onoirbaars doet maar ik denk dat het probleem bij eBay zit in de IOSS aangifte. Het zou fijn zijn als PostN uit zou zoeken waarom die aangifte voor hun verwerking onvoldoende is maar daar hebben ze blijkbaar geen zin in. U moet dus klagen bij eBay dat hun service niet goed heeft gewerkt en dat moeten zij uitzoeken.
Ik vind het wel opmerkelijk dat bij Ebay gekochte zaken van buiten de EU wel goed afgehandeld worden bij DHL of FedEx en andere. Alleen Post-nl heeft problemen met de afhandeling. Zou het dan aan Ebay liggen?
Dat soort dingen gaat via interfaces en die zijn mogelijk één op één, dus er kan er best een haperen terwijl de rest prima draait. Als er wat hapert en de boodschap wordt niet ontvangen dan behoort de verzender dat op te merken en maatregelen te nemen. Uitgaande dat alle partijen van goede wil zijn, maar dat lijkt mij gepast tot het tegendeel bewezen wordt.
U koopt niet bij de bron maar bij Ebay, dat gaat dan weer via een dropshipper. Als de verkoper in India haar zaken niet voor elkaar heeft, het betalen van BTW en inklaringskosten, zoals bedoeld met een IOSS nummer onder een bedrag van 150 euro, dan moet u Ebay daar op aanspreken en niet Post.Nl
Mag ik dan vragen uit belangstelling, welke motor dat is is uit India?
Motor is een Enfield Bullet 1982 geproduceerd in India. Ik koop bij inderdaad bij Ebay en die heeft een IOSS nummer en berekend btw bij het afrekenen dus is in principe de btw afdracht geregeld en zou het pakket gewoon uitgeleverd moeten worden zonder afhandelingskosten in rekening te brengen. Helaas handeld Post-nl anders met onterechte extra kosten tot gevolg. Verder is er ook niet over te communiceren met Post-nl
U heeft dus 6 separate poststukken ontvangen, waarvoor u 186 betaald heeft. Dat is 31 euro per pakketje!
Verzenden kost nu eenmal geld, ik zou een lijstje maken van alle onderdeeltjes die je nodig hebt, en dan de verkoper in India contacteren. Alles in de doos, en opsturen onder een bedrag van 150 euro, en dan niet door Post.Nl maar neem eens iets anders.
Ik zou het nog beter doen en een leuke vakantie naar India maken, (u gaat toch wel eens op vakantie) en dan uw hobby daar onderzoeken, de Enfield Bullet 1982. en uw koffer vol proppen met dat spul. Mooi land, vriendelijke mensen, lekker eten en heel veel moois te zien en ontdekken.
Maar dat is mijn idee hoor, u hoeft en moet niks.
Weliswaar op een ander gebied, maar het betreft wel belasting betalen: ik heb aandelen, waaronder ook aandelen bij Zwitserse bedrijven. Zwitserland berekent daarover belastingen, in mijn geval dividendbelasting, maar aangezien ik in Nederland daarover ook belasting moet betalen, haalt mijn bank dat geld in Zwitserland terug met een zgn formulier 81 (+ nog enkele andere verplichte formulieren).
In uw geval kan het zijn dat daar ook een speciaal formulier voor is en dat u het geld terug moet halen bij de belastingdienst in India.
Informeer eens bij de belastingdienst of bij een belastingdeskundige
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/zakendoen_buiten_de_eu/btw_berekenen/btw_berekenen_bij_invoer_goederen_uit_niet_eu_landen
Wat is hier nou de relevantie van? De klacht is dat er al btw ingehouden is bij de koop en dat je spullen dan eenvoudig ingeklaard zouden moeten worden terwijl er alsnog, en dus dubbel, btw betaalt moet worden plus handling kosten.
En die btw die daar in India ingehouden wordt is de Nederlandse btw, diezelfde btw die dus nóg een keer betaalt moet worden.
Helaas geen ervaring met het met succs aanvechten van de kosten.
Mijn ervaring: een bestelling van £12.48 voor 2 tweedehands cdtjes (waar hebben we het over...). Daarnaast betaal ik £7.75 verzendkosten plus Tax (VAT (NL)) £4.25. Vervolgens stuurt de verkoper het pakketje op, maar komt het aan als ik net voor drie weken op vakantie ben. Ik vind na terugkomst twee kaartjes waarop staat dat ik €11,21 inklaringkosten moet betalen. 1. ik had toch al BTW betaald 2. ik heb geen mogelijkheid gehad om "inklaringskosten" te betalen.
Na een terugbelverzoek meldt de PostNL mederwerker dat zij er niets meer aan kunnen doen want het is al teruggestuurd. Ik heb hen er op gewezen dat dit volstrekt niet getuigd van enige service, dat het pakketje van mij is maar zij het zonder het met mij te overleggen terugsturen, en dat ik het probleem nu zelf mag oplossen. Met dat laatste was de medewerker het niet mee eens, ik moest nl. uitsluitend aan de verkoper vragen of die het nog een keer wilde versturen. Maw. ik mag het wél zelf oplossen.
Hoe dan ook, PostNL doet helemaal niets voor je en verschuilen zich achter algemene (zelf verzonnen!) voorwaarden, internationale afspraken van de douane, en het gegeven dat ik de inklaringskosten niet tijdig betaald had en dat het een samenloop van omstandigheden is. Dat ik vind dat ze volstrekt geen service hierin verlenen kon hij niet beamen, al zag ik niet waarin PostNL mij wel heeft geholpen.
Kortom, PostNL verleent geen service en maakt hiermee geen reclame voor zichzelf. Erg jammer.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Afpo/Feroli WTW/CV Optifor 3.0 zorgt voor tochtoverlast
Ik woon in een appartement met een CV van Feroli dit gekoppeld is aan een WarmteTerugWin unit die de woning ventileert. Om precies 19.00 uur start het ventileren op niveau storm. Je voelt een koude luchtstroom. Dit stop om 23.00uur. De instalateur kan niets vinden. Maar die komt ook niet op het tijdstip dat het gebeurt. Volgens de instalateur zit er geen klok in de WTW en ook buiten de appartement ... Lees meer
Wie is er verantwoordelijk?
Goedenavond,
Helaas een klein geschil met een webshop. Enige tijd geleden een pakket geretourneerd met het retourlabel wat in het pakket zat. Pakket is niet meer traceerbaar, blijft ergens hangen.
De webshop zegt niet verantwoordelijk te zijn voor retourzendingen ( het staat ook zo op hun website ), maar DHL geeft aan dat hun wel verantwoordelijk zijn omdat ze het label betaa
...
Lees meer
Wat moet ik doen als een gigant als Mediamarkt de bestelde en betaalde producten niet levert en ook niet reageert op de klacht, niet op de klachtenlijn en niet op de emails van de klachtenlijn.
Ik ben benieuwd of meer mensen dit meemaken. Ik heb in juli 2024 een aantal spullen besteld bij Mediamarkt. Ik kreeg bericht dat ze binnen waren en bij het ophalen bleek dat een router miste. Die zou nog nageleverd worden, zeiden ze, wisten ze niet zeker, want het stond nergens genoemd dat het nageleverd zou worden, behalve op hun site waar ze beweren dat als je een bestelling nog niet hebt ontvan ... Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer