el-zorro
door el-zorro Sep 18, 2020 om 21:42
Geldzaken & recht

Prinsjesdag

In de afgelopen jaren hoor je tijdens de troontrede meestal  dat er  veel bezuinigd moet worden en dat veel punten niet behandeld kunnen worden om dat er geen geld voor is Zoals bijvoorbeeld het leraren probleem werk druk en ze willen meer loon Net zoals als bij ziekenhuizen Sinds de corona tijd hebben ze wel opeen miljarden aan geld voor steunpakketten om Tienvoudig vrij maken waar kom dat geld dan opeens vandaan En voor komend jaar hebben ze ook niet echt bezuinig punten opgenoemd op de meeste punten kunnen we juist beter van worden als de corona er niet was geweest hadden ze ook nooit zoveel geld vrij gemaakt voor andere zaken die veel minder geld kosten

1110 9 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Sep 18, 2020 om 21:55
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat geld leent de overheid op de markt.

sv
door svdende - Sep 18, 2020 om 22:04
11 Antwoorden / Vragen

Over welke zaken heb je het in je laatste zin. De overheid leent geld op kapitaalmarkten om de immense steunpakketen te financieren. Ze willen niet gaan bezuigingen om zo de economische crisis niet te verergeren. Het idee stamt een beetje vanuit de Kenesiaanse economie https://nl.wikipedia.org/wiki/Keynesiaanse_economie . Waarbij in slechte tijden de overheid juist veel geld uitgeeft om werkgelegenheid te behouden om zo de recessie niet te diep te laten raken. In goede tijden zou de overheid moeten bezuinigen.

gerbera
door gerbera - Sep 18, 2020 om 22:11
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Tussen geld vrij maken en geld lenen zit een groot verschil. Geld vrij maken doen ze van hetgeen men bezit en lenen doet men omdat er een (tijdelijk) tekort is. Maar troost u met de volgende troonrede krijgt u vanzelf weer te horen dat er bezuinigd moet worden omdat de lening moet worden terug betaald.

tijger1
door tijger1 - Sep 18, 2020 om 22:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wees blij.

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 19, 2020 om 08:56
7189 Antwoorden / 3 Vragen

Regeren is vooruitzien, daarom wordt er altijd rekening met rampen gehouden.

rj
door rjw - Sep 19, 2020 om 10:07
3262 Antwoorden / 5 Vragen

Doordat er zuinig beleid is gevoerd in de afgelopen jaren waren er nu mogelijkheden om makkelijk geld te kunnen lenen voor de steunpakketten. Vergelijk het met een gewoon huishouden. Iemand die iedere cent die binnenkomt meteen uitgeeft, heeft het ook moelijker om een hypotheeklening te krijgen dan iemand die goed met z'n geld omgaat. Of een nog simpeler voorbeeld: als jij iets wilt kopen ben je toch ook eerst een tijdje wat zuiniger met je uitgaven, zodat je op een gegeven moment een grote uitgave kunt doen?

Kortom: dankzij het goede financiele beleid in Nederland komen we hoogstwaarschijnlijk redelijk goed door deze crisis. Je moet er toch niet aan denken dat we een overheid hadden die lekker de geldkraan had opengedraaid in de afgelopen jaren en nu voor vreselijke hoge rente geld had moeten lenen. Dan was de ramp niet te overzien.

Tr
door Trostomaat Sep 19, 2020 om 12:46
239 Antwoorden / Vragen

Nog een voordeel: dankzij verstandig financieel beleid zijn wij in staat om landen die een dergelijk beleid niet hebben gevoerd en daarom door de coronacrisis extra in de problemen zijn gekomen, de helpende hand toe te steken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 19, 2020 om 10:43
16849 Antwoorden / 202 Vragen

Toch ook even dit: vandaag een grote kop in een groot Dagblad: Gemeenten blut! En hoewel dit dus een politieke opmerking is: het geld zal daar dan mogelijk toch bij de inwoners extra worden opgehaald!

me
door mein33 - Sep 19, 2020 om 11:07
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Het door de Overheid uitgegeven geld is ook uw geld.
Voor dat uitgegeven geld moet u t.z.t. gaan betalen en u krijgt ook dat geld niet eens terug.
Maar in dit geval zitten alle Nederlanders in hetzelfde schuitje !

Redacteur
door Redacteur - Sep 19, 2020 om 14:40
1054 Antwoorden / 62 Vragen

We sluiten het topic. Gebruik het forum s.v.p. als je een consumentenvraag of -probleem hebt waar je raad bij zoekt!

De redactie