co
door conimus Sep 9, 2009 om 07:55
Geldzaken & recht

Problemen met ELQ Hypotheken

Wij hebben sinds november 2007 een hypotheek van ELQ.
Sinds februari 2009 ontvangt mijn partner een ziektewetuitkering. Ikzelf ben onlangs mijn baan verloren vanwege ziekte waardoor ik ook een ziektewetuitkering ontvang. Hierdoor hebben wij sinds een aantal maanden onze spaarrekening moeten aanspreken om de maandelijkse hypotheeklasten te kunnen blijven voldoen. Echter is het einde in zicht en de spaarrekening bijna leeg... Wij hebben ruim een maand geleden contact gezocht met ELQ omtrent onze financiele problemen. Ik heb ze duidelijk gemaakt dat wij binnenkort onze hypotheeklasten niet meer kunnen voldoen en dat wij daarom onze woning z.s.m. willen verkopen en een woning willen gaan huren. Echter onstaat er dan het probleem dat er een restschuld over blijft waarvoor wij overigens geen lening kunnen afsluiten om de restschuld te voldoen.

ELQ heeft ons 3 weken geleden gebeld en ons duidelijk gemaakt dat wij ons geen zorgen hoefden te maken en dat zij akkoord zouden gaan met de verkoop en dat voor de restschuld een regeling zou worden getroffen. ELQ was zelfs erg blij dat wij op tijd aan de bel trokken en niet wanneer er al een achterstand is. Mijn partner, die met ernstige psychische problemen kampt, zag eindelijk weer een klein lichtpuntje! ELQ zou een taxateur en daarna een notaris en makelaar inschakelen. De taxateur is vorige week, in opdracht van ELQ, geweest en heeft de woning getaxeerd.

Gisteren werden wij weer opgebeld door ELQ maar nu met de mededeling dat zij niet akkoord gaan met verkoop zolang er een restschuld ontstaat. Zij wilden ook geen regeling meer treffen om de restschuld na de verkoop netjes af te lossen. Zij konden alleen voor de komende maanden de hypotheeklast halveren. Alleen zou de hypotheekschuld dan wel verder oplopen omdat het deel dat wij dan niet hoeven te betalen bij de hypotheekschuld op zou komen.
Oftewel: dweilen met de kraan open...
De mevrouw die ons belde vertelde ons dat haar 'baas' nooit akkoord zou gaan met verkoop, waarbij ook nog eens een restschuld zou ontstaan, omdat er toch geen betalingsachterstand is. En dus verkoop erg voorbarig zou zijn.
Wij hebben ELQ ons inkomen- en uitgavenoverzicht gegeven waarna zij ook van mening waren dat wij inderdaad onze hypotheek niet meer konden betalen.

Maar wanneer wij inderdaad binnenkort onze hypotheek niet meer kunnen betalen en er dus een achterstand ontstaat, dan krijg je te maken met een executieverkoop waarbij de woning voor +/- €130.000 verkocht zal worden. Echter zal de restschuld dan geen €15.000 zijn zoals nu het geval zou zijn, maar ongeveer €60.000.

Mijn partner en ikzelf zien het echt niet meer zitten en en ik maak mij dan ook erg veel zorgen om haar. Deze hele situatie maakt haar psychische situatie nog slechter en ik ben dan ook erg bang dat zij het niet meer trekt.

Wat ik nu graag zou willen weten is wat wij nu nog kunnen doen om alsnog de woning te kunnen verkopen?

1190 1 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 9, 2009 om 10:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vind de handelingen zoals die zelf heeft gedaan, zeer positief! U is er alles aan gelegen uw hypotheekverstrekker te informeren en een tijdige oplossing te vinden. Bij een veiling is de opbrengst van de woning inderdaad navenant lager dan bij onderhandse verkoop via de makelaar. Ik zou advies inwinnen van een advocaat via bureau rechtshulp, wellicht bent u ervoor verzekerd.

Andere kant van het verhaal is dat de bank alleen het middel "veiling" ter beschikking heeft om de hypotheek ten gelde te maken. Wellicht kunt u de bank een voorstel doen toekomen waarin u akkoord gaat met verkoop. Ook deze stappen zou ik via een advocaat laten lopen, alleen al om een dossier op te bouwen. Wellicht kunt u in een later stadium de hulp van de media zoals Vara Kassa en Radar van de tros inschakelen. In een tijd als deze zijn dit soort verhalen zeer actueel. Volgens mij heeft Tros radar deze week een oproep gedaan u te melden bij de redactie als u een recentelijk probleem heeft met uw hypotheekverstrekken/bank.

doe uw voordeel hiermee!

Succes!