lv
door lvkessel90 May 20, 2012 om 14:41
Geldzaken & recht

Problemen met VVE ivm Factuur Stookkosten

Sinds 2 maart heb ik een meningsverschil met de VVE van mijn appartement. Dit heeft te maken met een factuur die ik binnen heb gekregen voor de afrekening voor mijn stookkosten en warm water verbruik van de periode 1-7-2010/30-06-2011.

Het geen waar ik het mee oneens ben is het volgende: Per maand betaal ik een bedrag van ruim 200euro aan de VVE (incl een voorschot van 50euro aan stookkosten/warmwater). Wat neerkomt op een jaarlijks voorschot van 609,36euro.
Toen op 02-03-2012 een brief van Triant(De VVE) binnenkwam met het bericht dat ik geld moest gaan betalen voor het stoken en het warme water dat ik volgens hun verbruikt zou hebben ben ik met hun in contact gegaan.
De reden hiervoor is, is dat sinds ik hier woonachtig ben nog nooit de verwarming heb aangehad(het is blok verwarming). Dit is in de factuur ook terug te zien:Variabele kosten 0 euro.
Niks vreemds, is het niet zo dat er ook een bedrag aan Semi-Vaste energiekosten in rekening wordt gebracht. Een bedrag van: 557,30 euro.
Een heel groot bedrag voor iets wat ik dus nog nooit heb gebruikt(mede doordat ik het zelf niet snel koud heb, veel van huis ben, alleen woonachtig was op dat moment).Daar komt ook nog eens een bedrag van 25.56 euro aan overige kosten bij. Wat in totaal dus neerkomtop een bedrag van 582.86 euro voor iets wat ik dus nooit heb gebruikt.

Vervolgens het warmwater gedeelte: Hier worden ook de Variabele kosten in rekening gebracht en bedragen 174.75 euro (dit klopt overigens ook gewoon.)
En een bedrag van 119.40euro aan overige kosten.
Wat dus met alle Semi-vast Kosten en Overige kosten582.86+119.40 (warm water en verwarming) samen komt bedraagt dan een bedrag van: ruim 700euro. Dit terwijl mijn jaarlijkse voorschot dus minder is (609.36euro). Een verschil van zo'n bijna 100euro.

Hierover ben ik in conclaaf gegaan met Triant ( de VVE) en ISTA Nederland(de leverancier) WoonBron IJsselmonde.

Elke partij verwees mij weer door aan de ander, vele medewerkers van alle bedrijven aan de lijn gehad..van het kastje naar de muur gestuurd om mijn beklag bij te doen. Maar niks heeft geholpen.

Voorbeelden van antwoorden die ik kreeg waren:
- Het is blokverwarming dus al stoken de bovenburen het hele jaar 24/7 betaald u daar ook gewoon aan mee dit is ooit zo besloten, dus daar had u maar aan moeten denken toen u dit huis kocht.
- Dit is door de VVE ooit zo samengesteld, en die kunnen dit alleen zelf veranderen.
- Dat u niet stookt dat is eigenlijk u probleem.
En wat het meest voorkwam : Probeert u het bij Triant(antw ISTA) en probeert u het bij ISTA(antwoord Triant)

Vervolgens op aanraden van een medewerker van Woonbron IJSselmonde alle partijen een en dezelfde e-mail verstuurd en weer het hele verhaal uitgelegd. Hierop kreeg ik alleen geen antwoord. Pas nadat ik hierzelf weer telefonisch contact over heb opgenomen.

Op het laatst (medio April) werd ik opgebeld door een medewerkster van Triant die aangaf dat ze nog niks kon betekenen en ik een telefoontje zou kunnen verwachten als ze meer zou weten. Dit is tot op heden niet gebeurd. Maar vandaag kwam er wel een brief binnen meteen betaalachterstand van 267.65(het openstaande bedrag), terwijl ik met een medewerkster van Triant had afgesproken dat de rekening bevroren zou blijven totdat er een duidelijk antwoord binnen zou komen met text en uitleg en evt. kwijtschelding/teruggave van geld.
De brief dateert van 14-05-2012 en moet binnen 14dagen worden betaald.

Wat kan ik nu het beste doen?

7036 5 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 20, 2012 om 15:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

U zou moeten beginnen het huishoudelijk regelement eens goed moeten lezen.
Normaal ook al gebruik u niet ,u toch vaste kosten moet betalen, i.v.m. dat de instalatie's ook voor u standbij staan of u gebruik of niet u kan zichzelf daarvan niet van uitsluiten. Bij ons is het zo dat er een vastekosten is van 40 % van de totale gebruikskosten. Daar wordt u voor aangeslagen ook warm water. U kan het zeggen dat u altijd 40% van de mensen die erg meer l gebruiken u toch het gedeelte hier van betaalt.Dat is nu eenmaal zo vastgesteld.
Maar die 40% is kan bij een vve verschillend worden vast gesteld

ve
door verwijderd - May 20, 2012 om 15:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste lvkessel90,

over 'blokverwarrming' zijn over het algemeen afspraken vastgelegd binnen een VVE. Voor zover ik weet worden de stookkosten altijd verdeeld in 'vaste' en 'variable' kosten.
De vaste kosten worden onder alle bewoners verdeeld (meestal naar verdeelsleutel m.b.t. 'vloeroppervlak' ), ongeacht of u wel of geen gebruik maakt van uw verwarming.
Percentage voor 'vaste' kosten ligt vaak rond de 35% (dit zou u op uw afrekening moeten kunnen zien) van de totale kosten voor de blokverwarming.
Terecht of niet, dit betekent wel (omdat er binnen de VVE afspraken over gemaakt zijn) dat u voor de 'vaste' kosten altijd moet betalen.
De 'variabele' kosten (overige 65% van de totale stookkosten) zijn afhankelijk van hoeveel u gebruikt heeft. Al uw meters staan op nul staan dus dit bedrag is 0 voor u.
Bovenstaande is gewoonlijk voor alle VVE's.

Als ik uw verhaal lees dan is het natuurlijk niet netjes dat u van het kastje naar de muur wordt gestuurd. Ista is mij helaas ook bekend, daar hoort men weinig positieve verhalen over. Heb het zelf in het verleden ook wel eens met ze aan de stok gehad ( om hopeloos van te worden ).
Ik ben wel van mening dat het het verstandigst is dat u de factuur voldoet.
Daarbij kunt u aangeven dat u onder protest betaalt en alsnog duidelijkheid vereist over de kosten welke men bij u in rekening brengt.
In het verleden heb ik meermalen i.v.m. stookkosten ook teveel betaald en dat later (na lang aandringen) teruggekregen.
Succes met uw beslissing.

ve
door verwijderd - May 20, 2012 om 15:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

De Semi-vaste kosten zijn in dit geval op 60% vastgesteld.

Wat ik dus wil aangeven is dat mijn voorschot in het totaal op jaarbasis nog zelfs LAGER is dan alle vaste kosten zonder verbruik. Dit naar mijn mening ook vrij krom is.

ve
door verwijderd - May 20, 2012 om 15:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

lvkessel90 schreef op zondag 20 mei 2012, 15:11: De Semi-vaste kosten zijn in dit geval op 60% vastgesteld.

Wat ik dus wil aangeven is dat mijn voorschot in het totaal op jaarbasis nog zelfs LAGER is dan alle vaste kosten zonder verbruik. Dit naar mijn mening ook vrij krom is.

Een te laag voorschot is op zich geen probleem. Het betekent wel dat u ieder jaar bij zult moeten betalen, daar dient u rekening mee te houden. Over het algemeen worden de voorschotten bepaald door de VVE, maar u kunt zelf natuurlijjk ook een verzoek indienen om uw voorschot te verhogen.
Een percentage van 60% voor Semi-vaste kosten vind ik persoonlijk wel erg hoog. Betekent dit dat 60% van de totale rekening over alle bewoners verdeeld wordt ?
Wellicht navraag doen bij uw beheerder, Triant, of dit ook het percentage is wat men bij andere VVE's (waarvoor men beheerder is) hanteert.

ve
door verwijderd - May 20, 2012 om 16:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je zal gewoon moeten betalen. Ik begrijp niet waarom je in conclaaf gaat met Triant en ISTA. ISTA heeft hier al helemaal niets over te vertellen. Die leveren alleen maar. Triant doet slechts de administratie en heeft ook geen enkele invloed. Het is de VVE die deze vaste kosten bepaald. Ben je het er niet mee eens dan zal je het in de vergadering aan de orde moeten brengen.

Feit dat jij de verwarming nooit aan hebt, omdat jij zelden thuis bent is geen argument. Volgens diezelfde redenatie zou je ook minder hoeven te betalen omdat je bijvoorbeeld minder gebruik maakt van de lift. Die redenatie gaat niet op. Binnen een VVE deel je bepaalde kosten, of je er nu gebruik van maakt of niet.

Gewoon betalen. Je hebt geen enkel recht van spreken.