He
door Helga en Bertus Mar 3, 2024 om 14:20
Geldzaken & recht

QUION heeft lening die afbetaald is, niet bij BKR doorgegeven

Wij wilden geld lenen voor een andere auto, maar die werd afgewezen met als.reden een nog.lopende.grote lening. Dit klopt.echter niet want.die lening is 4 jaar geleden.helemaal afbetaald en zoi dus bij BKR als gesloten moeten staan!
Wij zijn nu al 1,5.week met Quion bezig hun nalatige fout te laten herstellen. 2x per dag bellen en nog steeds is het niet opgelost. Wij hebben hier veel stress van omdat we hierdoor niet verder kunnen met de.auto die we hrd nodig hebben. Dit geeft veel stress en slapeloze nachten.
Wat kunnen wij hier juridissch aan doen? Wij voelen ons door Quion en CMIS niet serieus genomen. Kunnen jullie ons helpen?

3221 11 Rapporteer
tenormin
door tenormin - Mar 3, 2024 om 14:40
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Al is het 4 jar geleden afbetaald, het blijft 5 jaar staan bij BKR.

marita5
door marita5 - Mar 3, 2024 om 15:01
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Helga en Bertus ,

Veelgestelde Vragen BKR ,

Wat gebeurt er met mijn registratie als mijn krediet is beëindigd?

Als je een krediet beëindigt, geeft je kredietaanbieder dat aan ons door. Beëindigde kredieten blijven 5 jaar zichtbaar. Daarna verwijderen we ze. Is er tijdens de looptijd van het krediet iets gebeurd? Je liep bijvoorbeeld een tijdje achter met de betaling. Dan blijft dat ook 5 jaar zichtbaar. We bewaren je gegevens 5 jaar, omdat de ervaring leert dat mensen met betaalproblemen vaak opnieuw in de problemen komen. Dit willen we graag voorkomen.

Voor verdere informatie , klik op de rode regel .

https://www.bkr.nl/veelgestelde-vragen/registratie-bij-stichting-bkr/hoe-lang-sta-ik-geregistreerd/

Iv
door Ivo W - Mar 3, 2024 om 15:31
729 Antwoorden / Vragen

Zoals gezegd klopt het helemaal dat na 4 jaar de lening nog zichtbaar is.
Of dat nadelig is voor uw nieuw aan te vragen lening, hangt af van de codering die aan de lening is verbonden.

Als de codering niet juist is, dan moet u uiteraard sommeren aan de toenmalige geldverstrekker om de codering te corrigeren. Als de geldverstrekker daar zelf niet op reageert, dan kunt u hierover een klachtenprocedure bij het Kifid of een rechtszaak starten.

Als de codering wel correct is, maar 'negatief' omdat er ooit een betaalachterstand is geweest, dan is de kans zeer klein dat op uw verzoek de codering wordt aangepast.

U kunt zelf de BKR registraties die aan u gekoppeld zijn geheel gratis opvragen en zo controleren met welke status/codering die oude lening vermeld wordt.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 3, 2024 om 15:42
16867 Antwoorden / 202 Vragen

In dit geval is m.i. degene bij wie u de nieuwe lening wilt afsluiten degene die die aangesprken kan worden op basis van zoals ik het zie kortzichtigheid of wel niet verder kijken dan de neus lang is. De BKR registratie staat er kennelijknog wel maar zou bij wel zorgvuldig nagaan niet van belang moeten zijn.

U kunt advies vragen bij de Ombudsman van KiFiD kifid.nl/de-ombudsman-biedt-effectieve-hulp-

JMA2
door JMA2 Mar 3, 2024 om 21:46
117 Antwoorden / 2 Vragen

Dat vind ik weer wat kort door de bocht. Allereerst zou bekend moeten worden welke notering er staat en net welke code. Dan is pas te zeggen of de aanvrager kortzichtig is danwel nauwkeurig.

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 4, 2024 om 09:56
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Kort door de bocht? Het lijkt mij logisch dat dit aan de orde komt in de vraagstelling aan de KiFiD ombudsman. Daarbij geeft vraagsteller duidelijk aan dat de lening als geregistreerd 4 jaar geleden geheel is afbetaald. En dan zou er m.i. geen belemmering mogen zijn m.b.t het verkrijgen van een nieuwe leing. Waarom ruim door de bocht als het kort kan, hoe ruimer, des te meer energie en tijd het kost. Of vlieg ik nu uit de bocht?

Iv
door Ivo W Mar 4, 2024 om 10:14
729 Antwoorden / Vragen

Dat de lening geheel is afbetaald is niet relevant. Wanneer er tijdens de looptijd een (tijdelijke) betaalachterstand is geweest, dan is er nu nog altijd een "negatieve" codering zichtbaar.

Er is dan te zien dat er een achterstand is geweest, dat die eventueel hersteld is voor einde looptijd van het krediet en dat het krediet inmiddels beëindigd is.

De nieuwe geldverstrekker oordeelt dan simpelweg dat een groot bedrag lenen niet verantwoord is.

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 4, 2024 om 10:26
16867 Antwoorden / 202 Vragen

@IVOW, het gaat er dus om of simpelweg niet TE simpelweg is resp. wel terecht. Ik baseer mij antwoord op een eigen ervaring dat ik ooit door NOTABENE een enstige fout van een bank een aantekening bij BKR bleek te hebben en het helaas toch heel veel moeite kostte om dat ongedaan te krijgen. De vermeende belalingsachterstand was veroorzaakt door een onterechte betaling van bedoelde bank aan mij zelf en ik helaas moest ervaren dat men bij die bank nog niet eens zo ver keek 'als hun neus lang was'. De bank in kwestie was bovendien meteen na het ontdekken van die fout al geattendeerd en was het onterecht ontvangen geld meteen al teruggestrort.

Met aantekening dat dit m.i. geen discussie forum is.  Dan toch kort door de bocht samengevat: de beslissing van de beoogde geldverstrekker kan te sinpel zijn geweest. En dat is mijn mening met daarna zoals Mr. Frank Visser stelt .... .

Ozymandias
door Ozymandias Mar 4, 2024 om 12:47
168 Antwoorden / Vragen

@kreeft

Alleen was het hier niet onterecht, he. En er is een reden dat het 5 jaar zichtbaar is. Dus je hele verhaal kan de prullebak in want dat gaat hier gewoon niet op.

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 4, 2024 om 16:19
16867 Antwoorden / 202 Vragen

@OZYMANDIAS, ach ja, U weer. Wat was dan volgens u de reden dat het is geweigerd, kunt u koffiedik kijken? Of het wel of niet een juiste reden is kan men bij het KiFiD beslissen of een rechter. Ik kan dat niet, u kunt dat niet maar meningen mogen verschillen.. Daarbij, heeft u mijn primaire reactie wel gelezen waarin ik feitelijk alleen maar adviseer om advies te vragen aan de Ombudsman van KiFiD en dat absoluut geen 'heel verhaal'. U zou dan eens uit moeten leggen wat daar dan verkeerd aan was. En toch, doe dat maar niet. Daarbij, wat is er dan foutief aan mijn primaire antwoord waarin ik feitelijk alleen maar adviseer om advies te vragen aan de KiFiD ombudsman en is het aan vraagstellers om daar mee te doen wat wat die wil???? Wat zou daar dan verkeerd aan zijn? Geen antwoord meer geven a.u.b. ik zal de redactie vragen om de kritische opmerkingen maar te verwijderen.

Ozymandias
door Ozymandias Mar 4, 2024 om 18:49
168 Antwoorden / Vragen

Dat je een appel met een peer vergelijkt. Jouw situatie is niet vergelijkbaar, dus wat voor jou gewerkt heeft zal niet voor de TO werken. Het enige wat KiFiD zal zeggen is dat de geldschieter in zijn recht staat om iemand te weigeren, ongeacht de reden dus ook zonder BKR registratie.

En als je geen antwoorden wil, dan moet je geen vragen stellen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 4, 2024 om 19:33
16867 Antwoorden / 202 Vragen

??? De vraag is van  HELGA EN BERTUS MAR 3, 2024 OM 14:20
GELDZAKEN & RECHT en niet van mij. En het is toch echt aan de Ombudsman van KiFid om te reageren of de geldschieter wel of geen geldige reden had. De exacte reden kennen wij niet en die kan terecht of kortzichtig onterecht zijn. En een registratie kkan wel degelijk onterecht zijn, zie o.a. https://www.krediet.nl/blog/57-onterechte-bkr-registratie.html

sira
door sira - Mar 3, 2024 om 19:24
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Eigenlijk moet u heel blij zijn dat u 4 jaar geleden die lening heeft afbetaald en er nu vanaf bent, maar nu gaat u weer lenen.

Dat u een auto wilt, snap ik, u kunt zich daardoor makkelijk verplaatsen, maar heeft u zich wel goed verdiept in alle bijkomende kosten? Verzekering, wegenbelasting, brandstof, allemaal zaken die de afgelopen jaren flink gestegen zijn.

Waarom niet die afgelopen 4 jaar geld opzij gezet?
Wat als u een aanrijding krijgt, ongeacht de veroorzaker, en de auto is total loss?
Mijn ervaring is dat je altijd te veel betaalt voor de nieuwe (tweedehands) auto, dan is de dagwaarde automatisch ook lager, maar de lening moet wel worden afbetaald. Dan mogelijk geen auto, maar wel een schuld.

tenormin
door tenormin Mar 3, 2024 om 22:49
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@sira, hij wil de auto vervangen, neem dus aan dat de TS weet wat de kosten zijn. En hoeveel het weer gaat worden. Zelfs ik, nu zonder auto, weet wat het allemaal kost. Dus als eigenaar van een barrel zal hij dat ook wel weten. Ik sta ook nog 2 jaar geregistreerd bij het BKR: voor 3 jaar geleden nooit geweten dat, als je rood mocht staan bij bank, je dat ook achter je naam had. Ach, de een weet dit, de ander dat.

sira
door sira Mar 4, 2024 om 09:19
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Hij moet het zelf weten Tenormin, het is gelukkig niet mijn geld, maar als je geld moet lenen voor een auto (waar je uiteindelijk dan teveel voor betaalt), lijkt mij nooit een goed idee. Voor mij persoonlijk geldt dat sowieso voor iedere lening. Een hypotheek is nog iets anders, want dan geef je een onderpand.

me
door meganega Mar 4, 2024 om 18:05
43 Antwoorden / Vragen

Wat een heerlijk antwoord weer, kameraad. Lekker een beetje de autonomie van eerlijk burger ridiculiseren. Hier kan de vrager dus nul komma niets mee.

Eet smakelijk mafkees.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Mar 3, 2024 om 19:54
2071 Antwoorden / Vragen

Soms zit het mee en soms zit het tegen, dit heeft even tijd nodig en het lijkt mij onwaarschijnlijk dat je er een schadevergoeding uitsleept. Dan zit er verder weinig anders op dan even wachten.

Thijs12
door Thijs12 - Mar 3, 2024 om 22:22
544 Antwoorden / Vragen

Hebt U inmiddels zelf bij BKR gecontroleerd wat er precies staat genoteerd?
Dat het genoteerd staat is verplicht maar het is belangrijk hoe het geregistreerd is.
https://www.bkr.nl/veelgestelde-vragen/registratie-bij-stichting-bkr/

@q
door @qwerty@ - Mar 4, 2024 om 12:22
68 Antwoorden / 1 Vragen

Ik dacht, zal zelf eens kijken bij BKR, nog nooit gedaan dus, heb ik een "doorlopend krediet" voor rood staan bij m'n bank :-) :-)
Verder maak ik me geen zorgen, volgens mij hebben de meesten dat wel. Wel merkwaardige datums........

Registratie datum
Eerste aflossing

Mabelle
door Mabelle Mar 4, 2024 om 12:41
427 Antwoorden / 1 Vragen

Je DK verlagen naar 250 euro dan vervalt je registratie. 1-12-2016 was de datum waarop kredieten vanaf 500 euro geregistreerd werden. Geen merkwaardigheden dus.

mo
door mof - Mar 4, 2024 om 15:06
3619 Antwoorden / 3 Vragen

De lening staat geregistreerd bij BKR, maar zou als afbetaald moeten staan geregistreerd. Mits u netjes alle termijnen op tijd heeft betaald zou u  gewoon een nieuwe lening moeten kunnen afslluiten. BKR bepaalt overigens niet of u een nieuwe lening mag afsluiten. DAt doet de financier waar u de nieuwe lening wilt afsluiten. Die weigert alleen als die doorkrijgt dat de lening nog niet is afbetaald of wanneer er onregelmatigheden in de betaling van oude leningen zijn opgetreden. Als dit alles niet aan de hand is dan daagt u Quion voor de rechter.

tenormin
door tenormin Mar 4, 2024 om 17:07
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Er valt niets te dagen. Zelfs al had de TS binnen een half jaar afbetaald: de lening blijft simpelweg 5 jaar staan. Is niet om burgertje te pesten maar om (sommige)  mensen zich tegen zichzelf te beschermen.

Mabelle
door Mabelle Mar 4, 2024 om 18:15
427 Antwoorden / 1 Vragen

Wat @Mof zegt, is korrekt. Een afgelost krediet, staat een nieuw krediet helemaal niet in de weg. Ook niet als dat afgeloste krediet nog bij de BKR vermeld staat. Zie BKR.nl

tenormin
door tenormin Mar 4, 2024 om 19:10
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@mabelle, kan best zijn wat @mof zegt correct is alleen, zo werkt het helaas niet. Men blijft daar vasthouden aan de periode van 5 jaar. Je schrijft: zie BKR.nl. Heb ik gedaan, kan je een link geven? Kan het niet vinden. Heb trouwens ook een BKR registratie. Over rood staan bij de bank. Nooit geweten dat men daar een registratie voor krijgt. Niet dat ik gelukkig rood stond, maar toch. Nog 2 jaar wachten, haha.

Mabelle
door Mabelle Mar 4, 2024 om 19:19
427 Antwoorden / 1 Vragen

Als je altijd op tijd hebt betaald, werkt een registratie bij ons vaak in je voordeel. De kredietaanbieder ziet dan dat je betaalgedrag in orde is. Een krediet afsluiten met een BKR-registratie, kan dus prima. Zolang een krediet past bij je persoonlijke financiële situatie.
Bron: BKR.nl (op de homepage).

Co
door Com-mcr - Mar 4, 2024 om 15:34
9 Antwoorden / Vragen

Het is aan te raden eerst te kijken of u dit met uw financiële dienstverlener, Quion, op kunt lossen.  Lukt dat niet in de interne klachtenprocedure van Quion, dan kunt u uw klacht indienen bij Kifid. Mogelijk helpt het Kifid Kennisdocument u, waarin u meer leest over wat u van Kifid kunt verwachten als het gaat om dit soort klachten: Kifid Kennis 'Wat kan ik doen tegen een negatieve BKR-registratie