Veenstra1
door Veenstra1 Feb 13, 2020 om 09:12
Geldzaken & recht

Raam buren in mijn schuur

Hallo!

Ik heb een rare situatie. Ergens (vermoedelijk in 1980) is er een schuurtje geplaatst tegen een gebouw van de buren aan. Daarin zit een klein raampje (30x40cm) welk uitmond in mijn schuur. Dit raampje is geblindeerd en staat vrijwel altijd op een kierstand. Ik hoorde de buren wel vaak en als ze rookte stond mijn schuurtje blauw maar verder nooit een probleem van gemaakt.

Nu heb ik mijn schuur ingericht en een kast geplaatst voor dat raampje. Overigens zonder bedoeling, gewoon ingericht.

De buren hebben nu gevraagd of ik deze kast wil verplaatsen omdat dit raampje zorgt voor ventilatie. Wat overigens raar is want mijn schuur heeft geen roosters of ventilatie...

Eigenlijk vind ik het heel vreemd dat ik in verbinding sta met mijn buren en voel me eigenlijk ook niet heel verplicht mijn kastenwand af te breken. Bij de aankoop van het huis nooit bij dat raampje nagedacht en nooit moeite mee gehad.

Uiteraard ga ik dit gemoedelijk oplossen door aan tafel te zitten maar ik ben erg nieuwsgierig hoe jullie met zo'n scenario om zouden gaan. Zouden de buren kunnen eisen mijn kast te verplaatsen?

5813 21 Rapporteer

Topantwoord

ju
door juliomariner - Feb 13, 2020 om 09:17
1330 Antwoorden / 2 Vragen

U zou kunnen voorstellen een ventilatierooster tussen uw schuur en de buren te plaatsen.

Veenstra1
door Veenstra1 Feb 13, 2020 om 09:23
4 Antwoorden / 4 Vragen

Dan staat toch alsnog de kast ervoor? en dan ventileren ze in de praktijk toch alsnog niets gezien mijn schuur geen ventilatie biedt?

ju
door juliomariner Feb 13, 2020 om 09:25
1330 Antwoorden / 2 Vragen

Sorry ben matuurlijk niet op de hoogte van de situatie waar de kast staat

Veenstra1
door Veenstra1 Feb 13, 2020 om 09:27
4 Antwoorden / 4 Vragen

Geen probleem. Zoals in mijn tekst staat "Nu heb ik mijn schuur ingericht en een kast geplaatst voor dat raampje", heb ik deze kast dus geplaatst voor dit raampje. Het raampje kan naar binnen scharnieren, dus die kierstand, en daardoor hebben ze ook deels zicht in mijn schuurtje. Het raampje zelf is geblindeerd.

ju
door juliomariner Feb 13, 2020 om 10:32
1330 Antwoorden / 2 Vragen

Misschien met een diamantboor naast de kast?

Topantwoord

hutch
door hutch - Feb 13, 2020 om 09:40
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Inderdaad een rare situatie.

Dus u 'mag' wel last hebben van hun rook, maar u mag eigenlijk dat raampje niet afsluiten.

Uiteraard kunnen / hebben die buren helemaal niets te eisen. Sterker nog, ik zou de buren heel netjes en vriendelijk aangeven dat ik dat raampje aan mijn zijde helemaal dicht zou maken, zodat er totaal geen rook e.d. bij mij binnen zou komen.

Als de buren het hier niet mee eens zouden zijn, dan hebben zij een probleem en niet ik. Tevens zou blijken dat die buren dan wel erg egoïstisch bezig zouden zijn.

Maar goed,.... formeel hebben die buren geen poot om op te staan. Uiteraard wel in goed overleg gaan en aangeven dat u last heeft van die rook.
Maar uiteindelijk zou dus dat raampje bij mij helemaal afgesloten worden.

Veenstra1
door Veenstra1 Feb 13, 2020 om 09:55
4 Antwoorden / 4 Vragen

Hallo Hutch, bedankt voor jouw reactie.

Het is een schuurtje dus dat daar wat rooklucht hangt is voor mij niet het grootste probleem. Als ik daar met de slijptol aan de gang ga zal dit ook de nodige luchtjes met zich meebrengen.

Jouw mening kan ik mezelf wel in vinden maar in hoeverre is dit juridisch onderbouwd? Als bijvoorbeeld ook buren recht van overpad hebben; hebben zij dan ook recht van ventilatie/licht?

Dat een raam op de erfgrens geplaatst is, is mij ook een raadsel. Maar destijds namen ze de regeltjes niet zo nauw.

Topantwoord

panter22
door panter22 - Feb 13, 2020 om 10:01
6599 Antwoorden / Vragen

Info:
https://ondernemingsdatabank.indicator.nl/article.php?nlid=NLTAVGAR_EU051405
De wetsartikelen vind je hier:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0005288/2018-09-19
Dat raam niet open mogen staan.
Maar je mag ook geen kast voor dat raampje zetten. Want dan hebben de buren geen licht meer in hun schuur.
Is er geen ander raam in het schuurtje van de buren te plaatsen en dan samen de kosten betalen?
(Het artikel wil zo niet openen, maar even gogelen, dan vind je het wel)

Veenstra1
door Veenstra1 Feb 13, 2020 om 10:14
4 Antwoorden / 4 Vragen

Kijk, bedankt voor deze informatie!

Een vast en geblindeerd raam klinkt inderdaad als de juiste optie. Wanneer het "natuurlijk licht" betreft valt er eigenlijk weinig te bespreken want mijn schuurtje is potdicht. Mijn TL-buizen kunnen hooguit een klein beetje licht bieden. Maar hun eis is ventilatie en geen licht dus daarover verwacht ik geen conflict.

Ik zou niet eens te beroerd zijn om de de gelegenheid te geven om een ventilatiekanaal te bieden voor dit raam maar ik vind niet dat zij vooraf iets mogen eisen. Buren houdt ik sowieso liever te vriend.

Veenstra1
door Veenstra1 Feb 13, 2020 om 10:18
4 Antwoorden / 4 Vragen

Excuses, ik vergeet op jouw vraag te antwoorden.

Ik vermoed dat dit raampje van het toilet is dus verplaatsen van het raampje zou geen toegevoegde waarde hebben. De eis is ook ventilatie en geen licht. Dan zouden ze het probleem verplaatsen.

panter22
door panter22 Feb 13, 2020 om 10:37
6599 Antwoorden / Vragen

Kijk ook eens in artikel 37.

Artikel 37

  •

De eigenaar van een erf mag niet in een mate of op een wijze die volgens artikel 162 van Boek 6 onrechtmatig is, aan eigenaars van andere erven hinder toebrengen zoals door het verspreiden van rumoer, trillingen, stank, rook of gassen, door het onthouden van licht of lucht of door het ontnemen van steun.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 13, 2020 om 10:25
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Zie de reactie van @HUTCH waar ik feitelijk niets aan zou hebben toe te voegen. Het is uw schuur en u heeft juist last van de rook van hen. Ik vind het uitermate vreemd dat men u 'lastig valt' omdat hun rook kennelijk niet meer bij hen wegkan. ( Re-dir > Naar aanleiding van verkregen reacties: Laten ze zelf dan voor goede ventilatie zorgen.
Ik zou dat raampje, als ik zoiets zou hebben, al lang hebben dichtgemaakt).

En te vervangen door:  als het uw schuur is waardoor ventilalatie van de woning van de buren nu wordt gehinderd  is en door een kast is m.i. de het maken van een afvoerpijp vanaf het raampje door uw kast die dan boven het dak van het schuurtje uit steekt. Dat is het meest eenvoudige lijkt mij en ook niet zo kostbaar.

ju
door juliomariner Feb 13, 2020 om 10:35
1330 Antwoorden / 2 Vragen

Waarom Wilt u de goede relatie met de buren op het spel zetten. TS geeft aan er in goed overleg uit wil komen

me
door mein33 Feb 13, 2020 om 10:41
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Die schuur mag al helemaal niet voor dat raam staan !!

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 13, 2020 om 11:05
16885 Antwoorden / 202 Vragen

@JULIOMARINER en @MEIN33, uw reacties zijn aanleiding geweest om mijn reactie aan te passen. Ik had niet helemaal goed gelezen dat het schuurtje van Ts. tegen de muur met ventilatieraam van de buren is geplaatst.  Met dank.

ju
door juliomariner Feb 13, 2020 om 15:08
1330 Antwoorden / 2 Vragen

Geen probleen hk

gerbera
door gerbera - Feb 13, 2020 om 10:28
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Vreemde situatie dat u voor ventilatie van de buren moet zorgen. U kunt hen adviseren een ventilatierooster in het plavond naar het dak aan te brengen. De vraag is ook of het raampje wel speciaal voor de buren is en deze niet bij uw schuurtje hoort. Draaid het bij u naar binnen dan lijkt het mij dat het een raampje van uw schuur is waar zij gebruik van maken. Wat u in uw schuurtje doet is geheel aan u, daar hebbem de buren geen zeggenschap over en u hoeft zeker geen overlast (rook) van hun te hebben. Probeer het netjes op te lossen de ventilatie elders aan te brengen. Er zal toch ergens wel een plaatsje zijn waar een ventilatierooster geplaatst kan worden zonder dat u daar last van heeft. Veel suc6

Veenstra1
door Veenstra1 Feb 13, 2020 om 10:34
4 Antwoorden / 4 Vragen

Hoi Gerbera, bedankt voor je reactie.

Dit raampje hoort 100% bij de buren. Hij kantelt met de kierstand hun ruimte in en de dorpels aan mijn zijde geeft aan hoe deze gepositioneerd is.

Mijn streven is ook dit gemoedelijk op te lossen dus ik zal met ze in overleg gaan. Het feit dat zij enkele dingen eisen gaf mij even de kriebels en reden tot research.

me
door mein33 - Feb 13, 2020 om 10:36
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@veenstra1,

Het gegeven dat er destijds een schuur voor het raam van de buren is gezet is op zich al vreemd, omdat het de lichtinval wegneemt.
Het raam zou eigenlijk vrij moeten zijn, wel geblindeerd, maar het mag wel op een kierstand open, maar dan zodanig dat uw buur geen zicht heeft in/op uw tuin.
Maar dat schuurtje staat er nu éénmaal.
Maar waarom plaatst u nu juist die kast voor het raampje van de buren, terwijl u d.....sgoed weet dat dat als ventilatieopening wordt gebruikt.
Als u een beetje inlevingsvermogen hebt, ga dan eens na wat u er zelf van zou vinden als u met dezelfde situatie te maken zou krijgen !!  Vast en zeker dat u er ook niet blij mee zou zijn !
Zonder bedoeling ingericht, kan dus eenvoudig en met een goede bedoeling worden gewijzigd !
Schuif die kast gewoon een stukje op, zodat het raampje weer vrij is en dit hele en onnodige probleem is opgelost.

Hoe eenvoudig kan/zou het leven, ook samen met een goede buur, toch zijn !!

Veenstra1
door Veenstra1 Feb 13, 2020 om 10:42
4 Antwoorden / 4 Vragen

Mein33,

Zojuist heb ik alle artikelen van het Burgerlijk Wetboek gekregen via Panter22 waarbij staat dat het raam vast in het kozijn dient te zitten.

Is uw reactie met: "Het raam zou eigenlijk vrij moeten zijn, wel geblindeerd, maar het mag wel op een kierstand open" dan gebaseerd op uw eigen interpretatie? Anders zou ik graag een bronvermelding willen zien.

Veenstra1
door Veenstra1 - Feb 13, 2020 om 10:37
4 Antwoorden / 4 Vragen

Nog een vraag aansluitend op mijn eigen bericht met de informatie van jullie.

Inmiddels heb ik vernomen dat het raam geblindeerd vast in het kozijn moet zitten. Maar kan dit ook verjaren? Als dit al sinds 1980 de situatie is, kan de buurman dan eisen dat het ook zo blijft?

mr
door mrmoto - Feb 13, 2020 om 10:46
167 Antwoorden / 4 Vragen

wij hebben tussen onze aanelkaar gekoppelde garage's een deur zitten een zogenaamde loopdeur, dit kwam om dat in het verre verleden in mijn pand de ouders woonden en in het naastgelegen pand een van hun kinderen , omdat ik niet veel werk wilde verrichten , bv deur er uit en dichtmetselen ,heb ik van af onze zijde tot ongenoegen van de naast ons wonende mensen gewoon de deur met speciale lange schroeven dicht gemonteerd temeer daar ik geen sleutel van deze deur had/heb en de buren wel en wij zaten niet te wachten op eventuele openmaken van de deur en ongewenste bezoekjes door de buren . Dus ik zeg uw geduld is al lang genoeg op de proef gesteld dicht maken die hap (raampje) het zal niet veel licht doorlaten en ook niet ventileren . gewoon dicht maken met plaatje multiplex en als ze dat er uit tikken dichtmetselen en kast er voor!

Veenstra1
door Veenstra1 Feb 13, 2020 om 10:51
4 Antwoorden / 4 Vragen

Haha Mrmoto,

Zoals ik al aangaf ga ik het netjes oplossen. Ruzie met de buren schiet ik niets mee op. Maar voor ik aan tafel ga wil ik weten in hoeverre ik in mijn recht sta en hoe andere tot een oplossing zouden komen.

Ik zie dat hier emoties hoog op kunnen lopen (bijvoorbeeld een Mein33). In tegenstelling tot kwaadwillend ben ik oplossingsgericht. Daar lezen andere blijkbaar overheen.

mr
door mrmoto - Feb 13, 2020 om 10:50
167 Antwoorden / 4 Vragen

wij hebben tussen onze aanelkaar gekoppelde garage's een deur zitten een zogenaamde loopdeur, dit kwam om dat in het verre verleden in mijn pand de ouders woonden en in het naastgelegen pand een van hun kinderen , omdat ik niet veel werk wilde verrichten , bv deur er uit en dichtmetselen ,heb ik van af onze zijde tot ongenoegen van de naast ons wonende mensen gewoon de deur met speciale lange schroeven dicht gemonteerd temeer daar ik geen sleutel van deze deur had/heb en de buren wel en wij zaten niet te wachten op eventuele openmaken van de deur en ongewenste bezoekjes door de buren . Dus ik zeg uw geduld is al lang genoeg op de proef gesteld dicht maken die hap (raampje) het zal niet veel licht doorlaten en ook niet ventileren . gewoon dicht maken met plaatje multiplex en als ze dat er uit tikken dichtmetselen en kast er voor!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 13, 2020 om 11:15
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Ik kan gelet op iets dat ik zojuist lees u niet meer helemaal volgen: U heeft het nu over een geblindeerd raam en dat is dan toch een raam dat juist helemaal dicht zit? En of iets wel of niet verjaard is of illegaal etc. is helaas aan een rechter om te bepalen. Ik heb mij eerdere reactie bijgesteld omdat ik later uit reacties begreep dat het wel uw schuur is die pal tegen een muur met raam van uw buren is geplaatst? Dat is toch juist?

Veenstra1
door Veenstra1 Feb 13, 2020 om 11:23
4 Antwoorden / 4 Vragen

Er is een woning van de buren waaraan een schuur van mij geplaatst is. Dit al zo'n 40 jaar.

Het raampje zat er al voor de schuur werd geplaatst als ik kijk naar de raamdorpels, buitenmuur in het schuurtje en wijze van kantelen raam.

Met geblindeerd bedoel ik een raam met een dekkende folie erop zodat het zicht wordt ontnomen.

Buren zijn 4x van eigenaar gewisseld en met mijn woning ongeveer hetzelfde. Afspraken zijn dus niet duidelijk en ook niet gedocumenteerd in de koopakte.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 13, 2020 om 11:42
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Ik lees nu dat het een koopwoning betreft: bent u lid van Ver Eigen Huis? Steek dan ook daar uw licht op m.b.t. deze kwestie.

Mijn mening is dat gelet op de al 40 jaar durende situatie er sprake is van 'gewoonterecht'. Dan ook de opomerking dat een 'geblindeerd raam' dat deels opn staat dan niet geblindeerd is en er vanuit dat oogpunt niets op tegen is dat er nu een kast staat waardoor de blindering 100% is.

Maar herhaald, het in overleg maken van een rookkanaal voor de gewenste ventialtie is m.i. een goede optie.

Veenstra1
door Veenstra1 Feb 13, 2020 om 12:14
4 Antwoorden / 4 Vragen

Heremietkreeft,

Ik ben inderdaad lid van VvE. Als ik daar aanvraag doe over deze kwestie dan is dit om duidelijk te krijgen hoe het wettelijk is bepaald. Handje klappen met de buren staat bij mij voorop.

Hier ben ik met name nieuwsgierig hoe andere met de situatie om zouden gaan.

Het zal zeer zeker niet uitlopen tot juridische stappen. De kast verder naar voren plaatsen of gelegenheid bieden voor een afvoerkanaal behoord tot de opties.

tijger1
door tijger1 - Feb 13, 2020 om 11:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat raampje zit er dus al langer dan 40 jaar en de schuur is er later voor geplaatst, maar zit er dus ook al veertig jaar.

En nu verandert u iets aan die situatie en denkt in uw recht te staan? De buren eisen toch ook niet dat die schuur verwijderd wordt?

Dus kast verplaatsen.

Magnum007
door Magnum007 - Feb 13, 2020 om 11:22
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Veenstra,

Kun je een foto plaatsen van de situatie?

Veenstra1
door Veenstra1 Feb 13, 2020 om 11:35
4 Antwoorden / 4 Vragen

Hallo Magnum007,

Zover mij bekend kan ik hier geen afbeeldingen plaatsen.

aurora1
door aurora1 Feb 14, 2020 om 18:30
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat heeft u dan verkeerd. Kunt u dat dan niet?

me
door mein33 - Feb 13, 2020 om 11:38
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Dat raam was er veel eerder dan het schuurtje ! Het schuurtje is destijds, onrechtmatig, voor het raam geplaatst !
Al ruim 40 jaren heeft dit voor beide buren schijnbaar nooit een probleem gegeven !
Nu plotsklaps, omdat er zonodig op dat ene specifieke plekje in dat schuurtje een kast moet staan, maakt Veenstra wel  problemen omdat zijn buur hem hier op aanspreekt.

Wat wel opvallend is, is dat @veenstra in het geheel niet ingaat op de sociale kanten van deze zaak zoals deze door meerdere panelleden wordt aangedragen, maar zich schijnbaar alleen vastbijt in het/zijn "RECHT" m.b.t. het al dan niet open kunnen van dat raamje en het blokkeren daarvan door er een kast voor te plaatsen.

Maar, zoals @Veenstra zelf al aangeeft, "ik ben oplossingsgrericht" en lost hij het probleem simpel en eenvoudig op door de kast een stukje te verplaatsen en de situatie verder dezelfde te laten zoals die de afgelopen vier decennia is geweest.
Daarvoor hoef je echt niet, juridisch onderbouwd, met de buren aan tafel !

Ohh, en ehhhh @Veenstra, ik ben niet geëmotioneert door uw gedrag, maar probeer alleen maar om u met uw eigen gedrag te confronteren.  ;-))

Veenstra1
door Veenstra1 Feb 13, 2020 om 11:49
4 Antwoorden / 4 Vragen

Mein33, de uitroeptekens doen anders vermoeden betreft emotioneel reageren.

Zoals mijn allereerste bericht weergeeft vraag ik in hoeverre ik in mijn recht sta (nieuwsgierig) en hoe jullie dit op zouden lossen.

Intussen krijg ik reacties zoals "Dus kast verplaatsen.", " terwijl u d.....sgoed weet dat dat als ventilatieopening wordt gebruikt.", "Als u een beetje inlevingsvermogen hebt".

I.p.v. dat ik een eigen perspectief krijg of hoe het bepaald is door de wet krijg ik verwijten. Ik had dit en ik moet dat. Als ik iets 'moet' dan ben ik benieuwd hoe dit is onderbouwd. Want dan zal dat wel wettelijk zijn vastgesteld.

Kort samengevat: geef van de punten die ik moet een bronvermelding, geef aan hoe JIJ dit zou oplossen en houdt alle verwijten lekker achterwege. Ik geef toch aan dat ik het gemoedelijk op wil lossen.

tijger1
door tijger1 Feb 13, 2020 om 12:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@veenstra

Als u het werkelijk wilt oplossen, verplaatst u de kast, en brengt u de situatie weer terug in de staat zoals hij was.

Die schuur staat fout, maar ook de buren kunnen niet eisen dat die verplaatst wordt.

Simpel, alles is al lang en breed verjaard.

Veenstra1
door Veenstra1 Feb 13, 2020 om 12:08
4 Antwoorden / 4 Vragen

@tijger1
Ik lees: "Simpel, alles is al lang en breed verjaard.". Dat is dus een feit. Zou ik de bron mogen zien?

En ik lees "Die schuur staat fout". Schijnbaar ook een feit. Bron? Zover mij bekend staat die gewoon op mijn erf.

tijger1
door tijger1 Feb 13, 2020 om 12:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, en die schuur belemmert een raam van de buren, dat er al eerder was.

Veenstra1
door Veenstra1 Feb 13, 2020 om 12:19
4 Antwoorden / 4 Vragen

@tijger1

Bron?. Als dit feiten zijn dan zal dat ergens bepaald zijn in een wetboek. U bent erg overtuigd hiervan dus dan kan u zonder enige moeite de artikelnummers geven.

tijger1
door tijger1 Feb 13, 2020 om 12:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u wilt het niet snappen, maar slechts wapens aangedragen krijgen om uw buren schaakmat te kunnen zetten.

U snapt blijkbaar niet dat dat huis een wc raampje heeft, waar later blijkbaar door een eerdere eigenaar van uw woning een schuur voor gezet is. Blijkbaar hadden de eigenaars van 40 jaar geleden daar niet zo'n probleem mee. Tenslotte gebruikt u hun buitenmuur als schuurwand.

En nu verandert u iets, waardoor zij hun ventilatie in het toilet kwijt zijn en daar gaan zij, logischerwijze niet mee akkoord.

Dus zet die twee meter kast tegen de muur van drie meter.

aurora1
door aurora1 Feb 14, 2020 om 18:23
15645 Antwoorden / 6 Vragen

+10 Wat ook een onbehoorlijke en domme kwast.

me
door mein33 - Feb 13, 2020 om 12:56
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR VEENSTRA1 13 FEB. 2020 OM 11:49
4 ANTWOORDEN / 4 VRAGEN

Mein33, de uitroeptekens doen anders vermoeden betreft emotioneel reageren.

Zoals mijn allereerste bericht weergeeft vraag ik in hoeverre ik in mijn recht sta (nieuwsgierig) en hoe jullie dit op zouden  lossen.

@Veenstra1,

U heeft de verkeerde vermoedens, maar mijn vermoeden dat u " koste wat kost" in deze situatie uw gelijk wil halen staat, voor mij in iedergeval, als een paal boven water.
En u bent helemaal niet nieuwsgierig naar uw recht, u wilt alleen maar een juridische stok zoeken om uw buur mee te kunnen slaan.
Het is wel verbazend dat de mogelijke oplossingen die worden aangedragen door u in de wind worden geslagen, omdat ze niet in uw oplossingsgerichte strategie passen.
U plast in uw reacties tegen iedereen aan die anders over de situatie denkt dan u zelf en roept bij elke gegeven oplossing om de bron daarvan te benoemen.

De "BRON" van het ontstaan van deze ellendige situatie voor/met uw buren bent u zelf en wel door het juist op die plaats neerzetten van een kast !

Veenstra1
door Veenstra1 Feb 13, 2020 om 13:39
4 Antwoorden / 4 Vragen

Zit u in hetzelfde flatgebouw als Tijger1?

Jullie kunnen geen onderscheid maken tussen feiten, meningen en aannames. Iets wat heel gevaarlijk is in deze maatschappij.

Ik heb inmiddels contact gehad met de buurvrouw en de kast 10cm naar voren verplaatsen is voor hun voldoende. Zij hebben de nodige ventilatie en ik mijn opbergruimte.

Blijkt dus dat er niets van uw theorie klopt. En er is nooit ellende geweest... Succes met uw wereld van aannames!

gerbera
door gerbera - Feb 13, 2020 om 15:21
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Voor het hier nog verder op allerlei verwijten uitbarst, het probleem is in goed overleg met de buurvrouw opgelost. Blijf het echter vreemd vinden dat de ventilatie afhankelijk is van de schuur van TS. Zit daar dan wel een ventilatieopening naar buiten? Is zoiets alsdat ik de ventilatie van mijn toillet door de muur naar het aangrenzende toillet van mijn buren laat uitkomen.

tijger1
door tijger1 Feb 13, 2020 om 17:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De schuur is groter dan het toilet van uw buren. En misschien tocht het wel flink in die schuur.

Maar ja die schuur is voor één muur afhankelijk van het huis van de buren.

En die lastige ventilatie komt door die aangebouwde schuur.

gerbera
door gerbera Feb 13, 2020 om 21:10
7372 Antwoorden / 14 Vragen

De schuur is groter dan het toilet van uw buren. En misschien tocht het wel flink in die schuur.

Heeft niets met de grote te maken, uiteindelijk weet u niet hoe groot de  toilletten zijn. Het gaat om het begrip eigen ruimte ventileren bij de buren. En ja dan kun je dus last hebben van o.a. roken door de buren.

tijger1
door tijger1 Feb 13, 2020 om 21:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Tja maar 40 jaar geleden heeft de vorige eigenaar van het huis van de Ts toch echt zelf zijn schuurtje zodanig tegen de buitenmuur van de buren geplaatst dat daardoor het raampje uitkwam in die schuur.

Oorzaak en gevolg.

De titel van dit topic luidt: Raam buren in mijn schuur, maar zou moeten luiden: Mijn schuur om raam buren.

gerbera
door gerbera Feb 13, 2020 om 21:32
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Och hoe het genoemd wordt? het is in alle rust opgelost en daar ging het om. P.S. ik kan mijn fiets, en die van mijn wederhelft zo nodig in het toillet stallen;-))

ij
door ijpe - Feb 14, 2020 om 13:59
7 Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk dat de buren aan jullie zijde geen raam mogen plaatsen en als ze ventilatie willen doen ze dat mar door het dak.

Maar probeer het wel nettjes op te lossen want met je buren moet je misschien nog heel je leven nog door een deur.

Misschien is dit wel een oplossing, het raam door de buren laten vervangen door een ventilatie rooster.

gerbera
door gerbera Feb 14, 2020 om 14:16
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Leest u de vraag en reacties wel? Het is al opgelost.

me
door mein33 Feb 14, 2020 om 15:32
5658 Antwoorden / 28 Vragen

En gij geleuf dah ???

wimmi20
door wimmi20 - Feb 14, 2020 om 14:45
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Dat raampje zit in het huis van de buren.
Het is hun raampje.
Uw schuur is dus ooit gebouwd met de muur van de buren als wand.
Anders kan dat raampje niet uitkomen in uw schuur.
En de buren blazen dus hun tabaksrook via dat 'kiertje' in uw schuur ?
En van 1  sigaret staat uw schuur 'blauw' ?
Dan moet het in de woning van de buren ook 'blauw' staan.
Hete vraag : die buren roken al vele jaren, en nu pas wordt het een probleem ?

Beetje te raar verhaal.

gerbera
door gerbera Feb 14, 2020 om 15:25
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Leest u de vraag en reacties wel? dan is het verhaal niet zo raar. Het is, in goed overleg, al opgelost.

me
door mein33 Feb 14, 2020 om 15:33
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Geleufde gij dat  ???

1paul
door 1paul - Feb 14, 2020 om 15:59
3173 Antwoorden / 0 Vragen

nee ze hebben niets te eisen, als na een goed gesprek de buren toch wel dat raampje open willen hebben, zo dat het licht erdoor valt dan is dat wat er moet gebeuren, ze mogen echter GEEN ventilatie op uw erf laten uitkomen, daar moeten ze dus iets anders op verzinnen...

willen ze niets en ze eisen dat u het raampje weer vrij maakt dan doet u dat en u plaatst vervolgens glas voor het raampje aan uw kant zodat de ventilatiemogelijkheid weg is en dus de rook...