we
door webdesigner May 3, 2013 om 20:40
Geldzaken & recht

Rare mail

Hallo,
Ik heb vandaag een mail ontvangen van hefpunt waarin dat ik een achterstand waterschapslasten heb van €14,95. De mail begint met "Geachte," dus zonder mijn naam en verder staat er een link naar een pagina waar ik mijn factuur online kan betalen. Ik heb niet op de betreffende link geklikt, maar heb wel gekeken naar welke pagina deze verwijst. Als ik naar de homepage van de site ga waar de link naar verwijst, krijg ik enkel het logo van hefpunt te zien en wederom een link naar een pagina om mijn factuur te betalen.
Ik heb op internet gezocht naar hefpunt en heb gevonden dat zij het incasseren van de waterschapsbelasting van een aantal waterschappen in Friesland en Groningen voor hun rekening nemen. Ik heb echter nooit in Friesland of Groningen gewoond en heb tevens ook nooit waterschapsbelasting hoeven betalen, aangezien ik nog bij mijn ouders woon. Daarnaast gebruik ik het emailadres, waarop ik de mail ontvangen heb, bijna nergens voor. Enkel voor de registratie op websites waar ik me eigenlijk niet voor wil registreren, maar waarvoor dat nodig is om van die website gebruik te maken, zoals webshops waar ik maar één keer iets wil bestellen bijvoorbeeld. Mijn vraag is hoe ik nu het beste verder kan handelen? Ik heb op internet gezocht naar mensen met hetzelfde probleem, maar ik heb niks kunnen vinden, vandaar dat ik mijn vraag hier stel.
Bij voorbaat dank!

1867 12 Rapporteer

freya
door freya - May 3, 2013 om 21:01
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo webdesigner,

Inderdaad een vreemd verhaal. Als alleen je e-mailadres is gebruikt en je nergens bij naam wordt genoemd, zou ik de e-mail niet serieus nemen. Maarre...je kunt toch ook contact opnemen met dat bedrijf en vragen hoe of wat?

Ik neem aan dat het om *[u]deze[/u]* website gaat?

m.vr.gr. Freya

freya
door freya - May 3, 2013 om 21:04
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Euhhm......er staat op die website dus een melding dat er valse e-mails in omloop zijn......

Kortom, weggooien die e-mail....

Freya

we
door webdesigner - May 3, 2013 om 21:09
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Freya,

Bedankt voor je reactie. Ik heb denk ik over de melding op de site heengelezen.

freya
door freya - May 3, 2013 om 21:16
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=webdesigner schreef op vrijdag 3 mei 2013, 21:09]Hallo Freya,

Bedankt voor je reactie. Ik heb denk ik over de melding op de site heengelezen.
Toen ik mijn eerste reactie plaatste met de 'link' las ik er blijkbaar ook overheen. Toen ik de link aanklikte zag ik de mededeling opeens staan......
Of het moet zo zijn dat de melding net geplaatst is..... ;-)

Het 'probleem' is in ieder geval de wereld uit.

Freya

gompy2
door gompy2 - May 4, 2013 om 10:50
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Vanmorgen ook een rare mail gekregen.
Gewoon gestuurd aan één van mijn fun-emailadressen waarmee ik mij inlog/aanmeld op diverse sites of forums.
Niet van het bedrijf wat webdesigner omschrijft, maar van Carglas.
Dus geen Carglass zoals de orginele naam is.
Het zou me niet verbazen als de bron van deze berichten allemaal dezelfde zijn.
Quote:

Referentie: 238545622

Geachte meneer,mevrouw

abnamro heeft het volgende opdracht voor u klaargelegd dat per 13-05-2013 maandelijks wordt uitgevoerd.:
betalingkenmerk: 545412663222
Debiteur: Carglas
Prijs: € 789,43,-

Incassogegevens:
De incasso wordt gedaan door Carglas (creditor ID: NL03S522655253). De incasso voor het volgende abonnementsjaar vindt een aantal dagen na 13-05-2013 plaats.*

Kloppen deze gegevens niet? dan kunt uw hem altijd direct annuleren op:

www.abnamro.nl/carglass/annuleren?=kenmerk=5454126632222

Vragen?
Wij helpen u graag verder. neem contact op met onze Klantenservice. Onze medewerkers staan u graag te woord op werkdagen van 8.00 tot 22.00 uur op telefoonnummer 0900-203 11 63 (€ 0,10 p.m.).

Met vriendelijke groet,

Erik Beenen
Directeur Consumentenmarkt AbnAmro

Dit bericht is automatisch aangemaakt en verstuurd. U kunt niet op deze e-mail antwoorden.

© 2013 ABNAMRO - - Handelsregister KvK Utrecht 3712 4362

* Indien u heeft gekozen voor maandelijkse betaling van uw abonnement wordt de incasso elke maand herhaald rond dezelfde dag van de maand. De incasso vindt op een werkdag plaats.
---------------------------------------------------------------

De schuin-geschreven tekst is een aanklikbare link, daar gaan we dus maar niet verder mee.
En mijn bank is ook geen ABNAMRO.

diumenge
door diumenge - May 4, 2013 om 11:04
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=gompy2 schreef op zaterdag 4 mei 2013, 10:50]
De schuin-geschreven tekst is een aanklikbare link, daar gaan we dus maar niet verder mee.
En mijn bank is ook geen ABNAMRO.
Met daar achter ongetwijfeld een ander adres dan dat van ABN AMRO.

Ach ja, ze blijven het proberen. Als je 100.000 van die mails stuurt en één trapt er in, is het het al waard. En die ene zit dan een paar maanden later weer bij Kassa te vertellen dat de bank niets wil vergoeden...

zoekster
door zoekster - May 4, 2013 om 11:06
10968 Antwoorden / 34 Vragen

Erik Beenen is overigens van directeur consumentenmarkt van NS.

freya
door freya - May 4, 2013 om 11:08
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@gompy2:

Die nepmailtjes van ABN/AMRO zijn inderdaad favoriet bij de criminelen. Ik vind ze in diverse varianten in mijn spambox. Soms wel 4 of 5 per dag.....

Maar voor al die mailtjes geldt:
- Ze zijn nooit 'persoonlijk' aan je gericht.
Kan natuurlijk ook niet, want die criminelen hebben alleen een e-mailadres en weten niet wat voor 'naam' daar aan hangt.
Kortom, voor al die mailtjes geldt: 'Als je naam niet genoemd wordt, weggooien......'

Maar toegegeven, deze ziet er aardig echt uit....

Freya

gompy2
door gompy2 - May 4, 2013 om 11:15
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vermoed dat als ik zou klikken op die link in die mail, er een bevestiging plaatsvind dat het emailadres een hit is, dus dat die daadwerkelijk bestaat, en dat er dan een vervolg komt met mail sturen aan mijn emailadres...

ge
door gerben71 - May 4, 2013 om 21:26
3 Antwoorden / 1 Vragen

Dit klinkt als een beruchte/beroemde phishingmail waarvan er talloze zijn, zo krijg ik ze regelmatig van ABN AMRO terwijl ik daar geen rekening heb lopen.
Onthou altijd één ding, dergelijke bedrijven zullen dit nooit vragen en aanbieden via e-mail.
De sites zien er heel betrouwbaar uit maar zijn slechts uit op uw gegevens en eventueel geld.

hutch
door hutch - May 6, 2013 om 16:15
4521 Antwoorden / 29 Vragen

Lees * * en * * ook eens.

valerius-2
door valerius-2 - May 6, 2013 om 19:07
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Intussen is het al bekent geworden dat het een vorm van oplichting is.Maar als u alles op rijd heeft betaald hoeft u zich nergens druk om te maken.