oi
door oinkie Feb 14, 2004 om 23:41
Geldzaken & recht

Recht op contract of niet?

Ik heb ruim een jaar als oproepkracht in de kinderopvang gewerkt. Gemiddeld werkte ik per week 26 uur. Per 15 maart kan ik er niet meer werken. Volgens de CAO heb ik recht op een contract met een vast aantal uren. De kinderopvang wil deze niet geven, omdat ik nog niet gediplomeerd ben. Wie heeft gelijk?

314 2 Rapporteer

ra
door ranchi - Apr 16, 2004 om 12:38
4 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat de werkgever je ontslag moet aanvragen en je niet zo maar kan zeggen dat je per 15 maart niet meer hoeft te werken. Art. 7:610a BW zegt namelijk: hij die ten behoeve van een ander tegen beloning door die ander gedurende drie opeenvolgende maanden, wekelijks dan wel gedurende ten minste twintig uren per maand arbeid verricht, wordt vermoed deze arbeid te verrichten krachtens arbeidsovereenkomst.
Je hebt dus wel degelijk rechten zoals ik het interpreteer. Maar misschien dat iemand met meer kennis op dit gebied dit zou kunnen bevestigen, want ik ben er niet 100% zeker van.

cv
door cvdburg - Apr 16, 2004 om 12:38
11 Antwoorden / 0 Vragen

Het voorgenoemde antwoord is juist. Er is hier sprake van zogenaamd rechtsvermoeden, waarbij gedurende een periode van meer dan drie maanden, gemiddeld 26 uur is gewerkt. In dat geval is je oproepcontract feitelijk een parttime contract geworden. Je hebt dus recht op werk en deze uren. De reden dat je geen papieren hebt en dus niet in aanmerking komt voor een contract komt mij een beetje vreemd over, immers is dat de afgelopen 12 maanden ook geen belemmering geweest. Het recht heb je, recht krijgen is natuurlijk vers 2. Even vanuit gaande dat je geen tijdelijk contract hebt, die van rechtswege eindigd, want daartegen is niets te doen. In het uiterste geval zul je naar de kantonrechter moeten. Wel belangrijk, want je hebt door het rechtsvermoeden ook recht op WW!
NB Mijn vakgebied is het wel.