ce
door celtorhetus Dec 13, 2009 om 20:06
Geldzaken & recht

Rechten uitkeringsgerechtigde

Ik ben iets meer dan 6 maanden werkzoekende en sinds 3 en wat maanden ontvang ik een WWB uitkering van de Sociale Dienst. Door Sociale Dienst uit mijn woonplaats is een afspraak voor me gemaakt bij een uitzendbureau die in mijn gemeente zorgt voor werk voor werkzoekenden. Ik ben op afspraak geweest maar wou niet papieren ondertekenen over een trajectplan en dat ik ga in dienst bij een opdrachtgever voor minimumloon die netto onder het sociaal minimum zit (voor gehuwden). Ik heb papieren meegenomen om na te denken. Tijdens dat bezoek op initiatief van consulente is een afsprak op 24. dec. a.s. gemaakt. Een paar dagen later werd ik gebeld door collega van intercedente en onder de mom dat ze hun administratie moeten op 15 december ’09 afronden wil ze druk op me uitoefenen om eerder te tekenen. Had gezegd, mij boeit het niet uw administratie ik heb al afspraak staan voor 24e a.s. Door mijn casemanager van Sociale Dienst wordt ik volgende dag gebeld en hij wil me eerder spreken dan wat we in eerste instantie hebben afgesproken, namelijk, reeds op 15 dec. a.s.
Mijn vragen:
1.
Moet ik als werkzoekende door Sociale Dienst na 3 en wat maanden (alleen omdat het iemand zegt die op de functie zit) papieren ondertekenen en in een traject ingaan bij een uitzendorganisatie volgens welke ik ga in dienst bij hun opdrachtgever die me volgens de papieren ga uitbetalen alleen voor de werkelijk gewerkte dagen (dus kunnen minder dagen zijn dan 22 per/maand en minder dan € 1,398.60 bruto per maand) en verplicht ben een productiemedewerker contract te ondertekenen niet wetend of ik het voldoende zal hebben tot sociaal minimum om mijn maandelijkse lasten te kunnen betalen?
2.
Mag het volgens de wet onder de mom van een intake gesprek door een goedgebekte consulente omgepraat worden om zelfs tijdens eerste intake gesprek alle papieren te ondertekenen niet wetend dat daarmee mijn WWB uitkering stopt?
Mijn basissalaris zou bedragen € 1,398.60 bruto per maand (en netto is dat minder dan WWB uitkering voor echtpaar).

Andere kant van de mediale is, dat een organisatie die door Sociale Dienst ingeschakeld wordt, dus organisatie Markt, ontvangt een vergoeding voor elke ondertekend trajectplan en ook een vergoeding voor begeleiding die leidt tot een arbeidsovereenkomst voor tenminste van 6 maanden als een soort beloning.
3.
Hoe te handelen om de WWB uitkering niet te verliezen en casemanager van Sociale Dienst zegt dat ik dat moet accepteren?
4.
Aldus woorden van consulente van Markt gaan ze eerste 3 maanden kijken naar een werk in mijn branche, maar daarover staat niets op geen enkel papier?
5.
Aldus woorden van consulente van Markt moet ik blijven solliciteren, maar daarover staat ook niets op geen enkel papier. Tenslotte waarom zou iemand solliciteren als WWB uitkering stopt, heb je verder niets met Sociale Dienst te maken en een trajectplan voor een jaar lang is tegen minimaal salaris ondertekend, waarin allemaal verplichtingen en verplichtingen in staan aan welke je, je moet houden zodat het traject met succes uitgevoerd kan worden.
6.
Aldus woorden van consulente van Markt als ik zelf werk vind voor tenminste 6 maanden kan ik iedere dag stoppen, maar in papieren staat dat ik een maand opzeg termijn heb?

Voor de rest heb ik geen enkel aanvullende informatie ontvangen over mijn recht een aanvulling tot sociaal minimum.

3965 14 Rapporteer

stacey
door stacey - Dec 13, 2009 om 20:34
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Hier kun je meer info lezen, en zoals je leest zul je mee moeten werken met het traject indien je je uitkering niet geheel (of gedeeltelijk) wilt verliezen.
Met een bijstands uitkering heb je niet echt heel veel rechten, des te meer plichten......

---------Wat zijn mijn plichten bij een bijstandsuitkering?
uw best doen om zelf in uw levensonderhoud te voorzien. Dit geldt ook voor uw partner;
solliciteren naar alle soorten normaal werk. U moet ook solliciteren naar banen die niet direct aansluiten bij uw opleiding en ervaring;
meewerken aan de ondersteuning die uw gemeente u geeft, zoals een sollicitatiecursus;----------Bijstand

---Voor de Wet werk en bijstand (WWB) geldt dat alle werk dat u in staat bent om uit te oefenen algemeen geaccepteerd werk is. Dit is ook:

werk dat beneden uw opleidingsniveau ligt;
werk waarmee u minder verdient dan met uw vorige baan;

werk buiten uw woonplaats of regio. Het hangt van uw (thuis)situatie af of de gemeente van u mag verlangen werk ver van huis toch aan te nemen;
tijdelijk werk (óók als het maar voor één of enkele weken is), uitzendwerk of deeltijdwerk.
Wanneer u werk wordt aangeboden en u het werk weigert aan te nemen, dan kan de sociale dienst uw uitkering (tijdelijk) verlagen of zelfs stopzetten.---
verplichtingen bij bijstand

Indien je minder dan bijstandsniveau zou (kunnen) verdienen wordt dit aangevuld door de bijstand

Succes,

vladja
door vladja - Dec 13, 2009 om 20:47
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Valt in de groep 18 tot 27 jaar of bent u ouder dan 27?

€ 1.398,60 is het wettelijk minimum loon voor 23 jaar en ouder. Dat komt netto neer op ca. € 1.179,85 per maand.. Een deel van de werkende bevolking verdient dit en moet het hiermee doen. Is uw uitkering meer dan dat bedrag?

Vladja

ce
door celtorhetus - Dec 14, 2009 om 13:20
3 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=vladja schreef op zondag 13 dec 2009, 20:47]Valt in de groep 18 tot 27 jaar of bent u ouder dan 27?

€ 1.398,60 is het wettelijk minimum loon voor 23 jaar en ouder. Dat komt netto neer op ca. € 1.179,85 per maand.. Een deel van de werkende bevolking verdient dit en moet het hiermee doen. Is uw uitkering meer dan dat bedrag?

Vladja

Nee niet.
Bovendien uit papieren begrijp ik het volgende:
Ik zou geld krijgen alleen over loon dat ik daadwerkelijk arbeid heb verricht ofwel door opdrachtgever gevraagde inspanning heb geleverd.

Dit betekent dus dat WWB uitkering zou gestopt worden dag voor het ondertekenen. En niemand wijst me daarop!
Vanaf de dag van ondertekenen en overige dagen zou ik geen geld ontvangen, want ik heb geen daadwerkelijk arbeid verricht. M.a.w. totdat ik ingezet zou worden voor daadwerkelijk arbeid krijg ik later niets ALS IK NIET GOED LEES en NIEMAND heeft me geen moer verteld over de aanvullende uitkering! Dit is me door het Juridisch Loket bevestigd.
Daarom staat een basissalaris en kan afwijken.

vladja
door vladja - Dec 14, 2009 om 14:09
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Jongeren tot 27 jaar

Jongeren van 18 tot 27 jaar vallen sinds 1 oktober 2009 onder de Wet investeren in jongeren (WIJ). Zij krijgen van de gemeente een aanbod voor een baan, een vorm van opleiding of een combinatie van beide. Zo nodig voorziet de gemeente hen van een inkomen dat aansluit bij de geldende bijstandsnormen.

Recht op inkomensvoorziening
De jongeren hebben recht op een inkomensvoorziening indien:

* Het werkleeraanbod onvoldoende inkomen oplevert om in de kosten van levensonderhoud te voorzien
* De jongere wegens ziekte of handicap niet in staat is om te leren of werken
* De periode tussen verzoek aanbod en aanbieding werkleeraanbod te lang is

Jongeren die daarentegen een leerwerkaanbod weigeren hebben geen recht op een inkomensvoorziening.

Voor meer info;

Wet WIJ.

Voor mensen van 27 en ouder geldt het verhaal van Stacey. Weinig rechten en veel plichten, namelijk om werkend hoe dan ook een inkomen te verwerven, eventueel aangevuld tot bijstandsniveau door de Sociale Dienst.

se
door serkan75 - Oct 25, 2011 om 13:23
13 Antwoorden / 1 Vragen

fijne kerst gemeente rotterdam ze hebben ons een sanctie van 6 maanden geen uitkering opgelegd.

koude douche voor hun, hoort te zijn asociale zaken ipv.
alleenstaande vader die niet beroerd is te werken .....

vladja
door vladja - Oct 25, 2011 om 13:41
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Dit slaat nergens op bij deze zeer oude vraag van 2009

Vladja

.

se
door serkan75 - Oct 25, 2011 om 13:44
13 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=vladja schreef op dinsdag 25 okt 2011, 13:41]Dit slaat nergens op bij deze zeer oude vraag van 2009

Vladja

.

bedankt voor je steun

birdies
door birdies - Oct 25, 2011 om 13:45
6104 Antwoorden / 31 Vragen

@serkan75: Neem aan dat een sanctie niet zonder geldige reden wordt opgelegd.

sonjaatje
door sonjaatje - Oct 25, 2011 om 13:47
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Wat is de reden van de sanctie?

se
door serkan75 - Oct 25, 2011 om 13:52
13 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=sonjaatje schreef op dinsdag 25 okt 2011, 13:47]Wat is de reden van de sanctie?

Gewoon een ambtenaar die niet redelijk is alsof ik heb gefraudeerd of wat dan ook ze kunnen me beter een celstraf geven .
ik ben uitkeringsgerechtigde dus heb ook altijd gewerkt.
zelfs vrijwillegerswerk gedaan in me vrije tijd.
het niet komen op een afspraak heeft ertoe geleid dat ik 6 maanden geen bijstand meer krijg .straf mij dan en niet me dochtertje van 9.

wi
door willems123 - Oct 25, 2011 om 15:23
117 Antwoorden / 16 Vragen

Rechren: u krijgt uitkering. Nu allen maar plichten!!

loreleigil
door loreleigil - Oct 25, 2011 om 16:29
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=serkan75 schreef op dinsdag 25 okt 2011, 13:52]het niet komen op een afspraak heeft ertoe geleid dat ik 6 maanden geen bijstand meer krijg .straf mij dan en niet me dochtertje van 9.
Het lijkt mij meer dan sterk dat u, omdat u op één afspraak niet komt opdagen, direct een 'straf' van 6 maanden geen uitkering krijgt. Volgens zo'n beetje elke wettlijke bepaling moet er een héél serieuze overtreding begaan worden, wil er voor 6 maanden een uitkering opgeschort worden. Toegegeven, elke gemeente bepaalt dit zelf, maar dit kán niet het hele verhaal zijn. In mijn gemeente kan een uitkering niet eens zo maar op pauze gezet worden, tenzij er een onderzoek naar fraude gedaan wordt. Even ter vergelijking, pas als iemand binnen één jaar op drie verschillende momenten een ambtenaar heel heftig beledigt of bedreigt, dan kan een boete van 100% van de bijstandsnorm worden opgelegd. Dat is eenmalig, dus 1 maand geen uitkering. Wil je 6 maanden geen uitkering krijgen, moet er toch echt iets héél erg mis zijn. Mocht u echt van mening zijn dat u groot onrecht aangedaan wordt, schakel dan de Nationale Ombudsman in.

birdies
door birdies - Oct 25, 2011 om 16:38
6104 Antwoorden / 31 Vragen

@lorelei: zie ook dit topic van serkan75.

loreleigil
door loreleigil - Oct 25, 2011 om 17:33
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=birdies schreef op dinsdag 25 okt 2011, 16:38]@lorelei: zie ook dit topic van serkan75. Mijn dank, die had ik gemist. Het verheldert een hoop!