jantje7
door jantje7 Nov 14, 2020 om 20:30
Geldzaken & recht

Reeds betaalde erfbelasting

Vanavond in Kassa het onderwerp erfbelasting. Hierin werd geen woord gerept over het feit dat het kind bij overlijden van de vader al 25% van de erfenis heeft georven en hierover reeds erfbelasting moet zijn betaald. In zo een belangrijk onderwerp zou dit toch zeker moeten. Mijn vraag nu of mijn redenering over de reeds betaalde erfbelasting juist is.

1867 5 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 14, 2020 om 20:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Inderdaad, die is juist. Maar zo'n verhaal trekt minder tranen.

Dus die flauwekul dat als er nog een echtgenoot zou zijn er niet deels betaald hoeft te worden, slaat ook nergens op.

En hoe wil een kind van dertien zelfstandig gaan wonen?

Ag
door Agamemnon Nov 14, 2020 om 21:25
82 Antwoorden / 7 Vragen

Onder de hoede van de nieuwe vriend, die dan dus in de praktijk (niet juridisch) het huis erft.

tijger1
door tijger1 Nov 14, 2020 om 22:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vriend erft niets ook niet in de praktijk. Wordt hij de voogd? Woont hij gratis? Trekt er later een vriendin bij in?  Vertrekken zij als het kind volwassen is?

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 15, 2020 om 09:22
16857 Antwoorden / 202 Vragen

@TIJGER! U kent de info niet die ik in mijn reactie geef?

tijger1
door tijger1 Nov 15, 2020 om 09:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

#heremietkreeft

U leest uw eigen linken niet?

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 15, 2020 om 10:07
16857 Antwoorden / 202 Vragen

Als uw man/vrouw komt te overlijden krijgen de kinderen dus nog geen erfdeel uitbetaald. De belastingdienst heft echter wel erfbelasting over de vorderingen die de kinderen hebben verkregen (mits de vordering per kind hoger is dan het vrijgestelde bedrag van € 20.371,- (cijfers 2018). Als er voor de kinderen erfbelasting is verschuldigd, moet de langstlevende die erfbelasting betalen.

De casus gisteravond ging over efbelasting van een volle wees. Lees de info dus nog een goed en kijk dan ook vooral even naar het gegeven dat ik eerst een citaat uit een link gaf en daana de gehele link als bronvermelding. Ergo, leest u dat dan wel helemaal?

J

tijger1
door tijger1 Nov 15, 2020 om 10:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@heremietkreeft

Wat moet u nou met uw reacties? Ja, de casus gaat over, straks, een volle wees. En dan moet dat kind erfbelasting betalen over de nalatenschap van zijn moeder. En een nalatenschap zijn de bezittingen min de schulden. Één schuld is in ieder geval al het erfdeel van het kind van zijn vader, min de reeds door moeder betaalde erfbelasting daarover.

ma
door malty - Nov 14, 2020 om 22:46
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Dat maakt toch niet uit.
Wanneer de andere ouder overlijdt heeft het kind een vrijstelling van zo'n €20.000 en zal, wanneer de erfbelasting over de resterende 75% niet betaald kan worden, het huis moeten verkopen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 15, 2020 om 09:20
16857 Antwoorden / 202 Vragen

Uw stellingname is onjuist in die zin dat de langslevende ouder dient te betalen. Dit is nu eenmaal in de belastingwetgeving zo geregeld m.b.t. erfrecht en erfbelasting. Iedereen die dit overkomt ontvangt een aangifte formulier en dient aangifte te doen maar het is dus  niet zo dat indien één ouder overlijdt een kind op basis van zijn aandeel in de nalatenschap dan ook meteen zou moeten betalen.

Zie deze info: Op de lange termijn betalen de kinderen echter veel meer erfbelasting. Als een ouder komt te overlijden, gaat het totale vermogen naar de langstlevende ouder en hoeft deze geen erfbelasting voor de kinderen te betalen. Pas als de langstlevende ouder overlijdt, erven de kinderen en betalen ze belasting.  De langstlevende ouder dient de belasting dan te betalen: https://denotarissen.nl/blog/62/179/erfbelasting-betalen-als-de-eerste-ouder-overlijdt en de al gegeven tekst ontleen ik aan: https://www.bing.com/search?q=erfbelasting+kind+bij+overlijden+ouder

jantje7
door jantje7 Nov 15, 2020 om 09:46
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Uw antwoord is tegenstrijdig. In de eerste link die u geeft staat direct vermeld dat de langstlevende ouder belasting moet betalen oven de vordering van het kind als deze groter is dan de vrijlating. Over dit bedrag hoeft nadien (als de andere ouder overlijd) geen belasting meer te worden betaald.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 15, 2020 om 09:51
16857 Antwoorden / 202 Vragen

In mijn reactie en gegeven info staat dat de langstlevende ouder dient te betalen! Er is dus helemaal niets tegenstrijdig. Deze tekst staat ook in de eerste link: Als uw man/vrouw komt te overlijden krijgen de kinderen dus nog geen erfdeel uitbetaald. De belastingdienst heft echter wel erfbelasting over de vorderingen die de kinderen hebben verkregen (mits de vordering per kind hoger is dan het vrijgestelde bedrag van € 20.371,- (cijfers 2018). Als er voor de kinderen erfbelasting is verschuldigd, moet de langstlevende die erfbelasting betalen.  Ik heb het geaccentueerd.

ma
door malty Nov 15, 2020 om 09:58
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Lees nog eens het artikel van uw eerste link.
Het kind krijgt het erfdeel nog niet maar de langstlevende ouder moet, als dit erfdeel boven de vrijstelling komt, al erfbelasting erover betalen.
De belastingdienst gaat echt niet wachten tot de langstlevende ouder ook overleden is.
Zie https://www.plusonline.nl/erven-en-schenken/wie-betaalt-de-erfbelasting-de-ouder-of-de-kinderen

tijger1
door tijger1 Nov 15, 2020 om 10:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Alleen bij een tweetrapsmaking kan het betalen van erfbelasting worden uitgesteld tot de laatste ouder is overleden.

ma
door malty Nov 15, 2020 om 10:09
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@heremietkreeft Ik lees in uw eerste reactie,
Als een ouder komt te overlijden gaat het hele vermogen naar de langstlevende ouder en hoeft deze geen erfbelasting voor de kinderen te betalen.

Wat u daar schrijft klopt dus niet.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 15, 2020 om 10:18
16857 Antwoorden / 202 Vragen

@MALTY, lees de info dan ook nog eens goed:  Er wordt dus bij de langstlevende geheven. Niet bij het kind. Er staat toch niet in de inf dat de belastingdienst met heffen zou wachten tot de langstlevende ouder ook is overleden? Dat doet de Belastingdienst ook niet. Die heft, herhaald bij de langstlevende op basis van de aangifte die de langstlevende doet of diens notaris namens de langstlevende.

(Kennelijk ook het leesprobleem bij @TIJGER1) En voor TIJGER1 nog deze: (omdat ik ook verwees naar testamentaire uitzondering) https://www.wolfsknopsnotarissen.nl/henris-column/tweetrapstestament-slecht-testament

En @MALTY, waar leest u wat u in uw laatste reactie stelt? En helaas beschik ik over de nodige ervaring m.b.t. procedures over dit soort zaken egeldt ook nog dit: https://www.erfwijzer.nl/partner-wettelijke-verdeling.html waaruit is af te leiden dat als er na het overlijden van de langstlevende ouder er niets meer is om op te eisen .... . (Wat kan er dan nog waarover worden geheven? En lat dat nu ook de reden zijn dat de Belastingdienst bij overlijden van de eerste ouder meteen heft!) (Bij bewerken kan ik er helaas geen link van maken).

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 15, 2020 om 10:31
16857 Antwoorden / 202 Vragen
ma
door malty Nov 15, 2020 om 11:28
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Hier. Uw reactie van 9.20
Zie deze info: Op de lange termijn betalen de kinderen echter veel meer erfbelasting. Als een ouder komt te overlijden, gaat het totale vermogen naar de langstlevende ouder en hoeft deze geen erfbelasting voor de kinderen te betalen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 15, 2020 om 11:40
16857 Antwoorden / 202 Vragen

@MALTY, het is kennelijk lastig om dingen goed te begrijpen: hetgeen u nu stelt gaat alleen op als er sprake is van een testamentairre bepaling m.b.t. tweetrapsmaking waar @TIGER1 ook op doelt. En dat er testamentaire uitzondering mogelijk is noem ik ook in mijn reactie! En in dse link m..b.t. tweetrapsmaking kan er heel duidelijk een groot nadeel zijn omdat er dan mogelijk(veel?) meer betlaalt zou moeten kunen worden dan indien die testamentaire bepaling er niet zou zijn.   De zin die u quote 'Op de lange termijn betalen de kinderen echter veel meer erfbelasting. Als een ouder komt te overlijden, gaat het totale vermogen naar de langstlevende ouder en hoeft deze geen erfbelasting voor de kinderen te betalen. ' heeft dus duidelijk een context waarin die thuis hoort. De alsdan aanwezige testamentaire bepaling m.b.t. tweetrapsmaking.

Is het nu duidelijk? (Wetgeving bestaat niet uit losse zinnen)

ma
door malty Nov 15, 2020 om 12:01
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Gew.

we
door weepinbell - Nov 15, 2020 om 10:27
6 Antwoorden / 3 Vragen

Huis is betaald met geld waarover al belasting is betaald. Vanwaar belasting betalen over iets waarover al tig keren belasting is betaald.

rj
door rjw Nov 15, 2020 om 12:15
3264 Antwoorden / 5 Vragen

Als je zo gaat rederener blijft er geen belasting meer over. Je betaalt belasting op de boodschappen met geld waar je al belasting over hebt betaald. Jouw werkgever betaalt jouw salaris met geld waar al belasting over is betaald. De klant van jouw werkgever betaalt jouw werkgever met geld waar al belasting over is betaald. En zo verder. En weer terug naar het begin: de winkelier betaalt belasting over het geld wat jij aan hem hebt gegeven. Dat geld gaat naar zijn leverancier en werknemer die eerst belasting betalen over de inkomsten en dan weer dingen kopen waar belasting over wordt betaald.....

En als we dan belasting moeten betalen vind ik de erfbelasting nog steeds een hele acceptabele. Het is geld dat je krijgt waar je niet voor hebt gewerkt, en het treft vooral mensen die een redelijk vermogen hebben. Zie het anders: wees blij dat je veel belasting mag betalen. Dat betekent dat je veel geld hebt.

Th
door Theawaalen - Nov 15, 2020 om 11:31
113 Antwoorden / 5 Vragen

Het kan zijn dat toen de vader overleed er best nog een hypotheek opzat. Deze kan afgelost zijn met een overlijdens risico verzekering.
Dus dan is er toen weing tot niets aan erfbelasting betaald.