ch
door chaim May 28, 2014 om 15:51
Geldzaken & recht

Rekening niet nagekomen "afspraak" ziekenhuis

Beste mensen,

Ik heb een rekening ontvangen van 35 euro omdat ik een afspraak niet ben nagekomen.

Ik heb op het kassa-forum al vergelijkbare vragen (en antwoorden) gelezen, maar ik vroeg me af of mijn situatie hetzelfde is.

Ziekenhuizen en tandartsen mogen kennelijk een rekening sturen als iemand niet komt opdagen, maar geldt dat ook indien de persoon zelf niet de afspraak heeft gemaakt? En een afspraak is toch tweezijdig?

Ik heb nooit een afspraak gemaakt in het ziekenhuis. Het ziekenhuis stuurt mij schriftelijk 2 keer in het jaar een afspraak voor controle. Ik heb er een aantal op tijd afgezegd met de mededeling dat het niet meer hoeft, maar ze blijven maar afspraken sturen. Nu ben ik drie keer een afspraak niet nagekomen.

Ik ben al een tijdje niet meer geweest in het ziekenhuis, want ik mankeer al een paar jaar niks meer.
Ik heb geen behoefte meer aan de controle. Waarom zou ik? Het kost mij een vrije dag, ik moet 50 km afleggen én parkeerkosten betalen, terwijl ik niks meer mankeer.

Mijn grote vraag is dus:
Mogen ziekenhuizen een rekening sturen voor het niet nakomen van een afspraak terwijl ik die afspraak zelf niet heb gemaakt?

Bij voorbaat dank voor jullie antwoorden.

Met vriendelijke groet,
Chaim

Ps. Ik heb op internet gezocht naar de VEDEK betalingsvoorwaarden, maar ik kan ze nergens vinden. Heeft iemand die digitaal?

16220 33 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 28, 2014 om 15:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u geen afspraak hebt gemaakt, en al meerdere keren de door het ziekenhuis gemaakte afspraken hebt gecanceld, dat hoeft u die no-show kosten natuurlijk niet te betalen.

Stuur ze een brief of een mail en leg de zaak uit.

edrick3
door edrick3 - May 28, 2014 om 16:00
27632 Antwoorden / 85 Vragen

.....Mogen ziekenhuizen een rekening sturen voor het niet nakomen van een afspraak terwijl ik die afspraak zelf niet heb gemaakt?....
Ja. Die afspraken worden niet 'zomaar' gemaakt.
Blijkbaar heb je één en ander niet duidelijk (genoeg) met de behandelende arts gecommuniceerd.

In onze praktijk worden de VEDEK betalingsvoorwaarden gehanteerd:

Gedeponeerd bij de Arrondissementsrechtbank te Arnhem, 7 juni 1999, nr 99/31.

Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle diensten en leveringen, beroepshalve verricht door ieder persoon -natuurlijk persoon of rechtspersoon- die werkzaam is in de gezondheidszorg en die lid is van de Vereniging Debiteurenbewaking voor de vrije beroepsbeoefenaren “Kesteren” (VEDEK), dan wel lid is van een organisatie, die gerechtigd is deze Vedek betalingsvoorwaarden te hanteren.

De gedeclareerde bedragen voor honoraria, verschotten en leveringen, inclusief eventuele omzetbelasting, zijn terstond opeisbaar zonder korting. Reclames kunnen slechts worden ontvangen, wanneer deze gemotiveerd schriftelijk worden ingediend binnen 30 dagen na de declaratiedatum.

Indien de debiteur aangaande het gedeclareerde een specificatie of toelichting wil ontvangen, kan hij dit tot uiterlijk 30 dagen na declaratiedatum kenbaar maken. Bij gebreke hiervan wordt de declaratie als tussen partijen juist en vaststaande aangemerkt.

Betaling dient te geschieden binnen 30 dagen na de declaratiedatum. Na het verstrijken van deze termijn staat het de declarant vrij om zonder nadere ingebrekestelling derden te belasten met het nemen van incassomaatregelen. Onverminderd mogelijk gebleven aanspraken op wettelijke rente zijn gedeclareerde bedragen rentedragend ingaande 30 dagen na de declaratiedatum, zonder dat hiervoor een nadere ingebrekstelling is vereist.

De door de debiteur verschuldigde rente bedraagt 1% per maand of een gedeelte daarvan. Alle met de incasso van gedeclareerde bedragen gemoeide kosten (met inbegrip van de buitengerechtelijke incassokosten) komen ten laste van de debiteur. De buitengerechtelijke incassokosten bedragen minimaal 15% van de hoofdsom met een minimum van EUR 27,00. (alles exclusief omzetbelasting).

tijger1
door tijger1 - May 28, 2014 om 16:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ook een ziekenhuis maakt fouten.

Familielid kreeg schriftelijke een uitnodiging voor een afspraak toegestuurd, terwijl die persoon ruim een jaar daarvoor in dat ziekenhuis was overleden.

ro
door ron530 - May 28, 2014 om 16:42
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Sec gezien spreekt u met de behandelend arts af of een behandeling cq controle eindigt niet met de secretaresse. De arts maakt een eind rapport en haalt u uit het systeem. U heeft in het verleden wel afspraken afgezegd maar niet met de arts besproken dat u controles niet meer nodig vond, de behandeling is nog steeds niet afgesloten dus blijft u oproepen ontvangen. M.i. is de declaratie voor het niet verschijnen ook te recht.

tijger1
door tijger1 - May 28, 2014 om 16:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus hij had de dokter te spreken moeten vragen om door te geven dat het niet meer nodig is? Die dokter heeft wel wat beters te doen, daar heeft hij dus die secretaresse, onder meer, voor.

ro
door ron530 - May 28, 2014 om 17:08
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Het beëindigen van een behandeling/controle kun je nooit op eigen houtje doen en zeker niet aan de secretaresse doorgeven. De behandeld arts is de enige die in samenspraak met de patiënt kan besluiten dat er geen verdere controles meer nodig zijn. Vraagsteller in deze heeft zelf besloten dat hij/zij gezond is zonder eindgesprek met de arts. Is het nu zo moeilijk om voor controle te gaan en dan zeggen dat verdere controle niet meer gewenst is.

pi
door pieterwolters - May 28, 2014 om 17:21
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 28 mei 2014, 16:07]Ook een ziekenhuis maakt fouten.

Familielid kreeg schriftelijke een uitnodiging voor een afspraak toegestuurd, terwijl die persoon ruim een jaar daarvoor in dat ziekenhuis was overleden.

Een ziekenhuis doet niet zoveel; het zijn de mensen die er werken die fouten maken. Net als mensen die niet in een ziekenhuis werken fouten maken.

pi
door pieterwolters - May 28, 2014 om 17:22
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kan me voorstellen dat als je alleen een door de arts/secretaresse gemaakte afspraak afzegt, dat dit niet meteen wordt gezien als "einde behandeling/nacontrole". Dat zijn 2 verschillende zaken.

ph
door philip36 - May 28, 2014 om 17:32
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Ik denk dat u een briefje aan de assistente moet sturen dat u afziet van verdere controles.
Dan heeft zij een bewijs dat u dat ook werkelijk wilt.
Telefonisch lijkt mij niet voldoende.

tijger1
door tijger1 - May 28, 2014 om 17:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ron530

Uiteraard kan je wel zelf besluiten of je voor controles of behandelingen gaat. De behandelend arts kan niet voor jou besluiten dat je moet komen. Hij kan dat alleen maar adviseren.

ro
door ron530 - May 28, 2014 om 17:56
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Je hoeft ook niet te verschijnen maar laat dan de arts bij de laatste controle ook weten dat je de controles onzin vindt. De arts sluit dan de dossiers, eventuele zorgkosten gaan richting verzekeraar en vervolgcontroles zijn einde oefening.
Off topic, risico's nemen met de eigen gezondheid door zelfstandig te beslissen heeft nog niemand iets goeds opgeleverd.

tijger1
door tijger1 - May 28, 2014 om 18:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ron530

Inderdaad off topic, maar uiteindelijk beslis je zelf of je, nog, verder behandeld wilt worden.

alfatrion
door alfatrion - May 28, 2014 om 18:42
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, een afspraak is tweezijdig. Twee partijen moeten JA zeggen of anders is er geen afspraak. Als u niet heeft ingestemd met de controle op de geplande datum dan zie ik niet in waarom u toch iets vergoed zou zijn.

Voor wat betreft de VEDEK betalingsvoorwaarden kunt u betwisten dat deze op de overeenkomst van toepassing zijn verklaard, aangezien u daarvan nu pas kennis neemt. De gebruiker hiervan zal dan moeten bewijzen dat dit wel het geval is.

lekkerisdat
door lekkerisdat - May 28, 2014 om 19:27
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Geen handige zet van het Ziekenhuis, als commercieel bedrijf kun je beter niet zo met je klanten omgaan, met een beetje pech gaan ze in het vervolg naar 'n ander.

ge
door gerboe - May 29, 2014 om 11:36
806 Antwoorden / 0 Vragen

Ben erg benieuwd wat u bij de volgende oproep van het ziekenhuis doet. Gewoon weer niet op komen dagen? Geen wonder dat de kosten voor de gezondheidszorg zo de pan uit rijzen.

Cookies
door Cookies - May 29, 2014 om 12:00
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=gerboe schreef op donderdag 29 mei 2014, 11:36]Ben erg benieuwd wat u bij de volgende oproep van het ziekenhuis doet. Gewoon weer niet op komen dagen? Geen wonder dat de kosten voor de gezondheidszorg zo de pan uit rijzen.

Topicstarter heeft toch de 'afspraak' niet gemaakt? De kosten voor gezondheidszorg worden mede veroorzaakt door mensen maar te blijven oproepen voor controle, terwijl controle helemaal niet nodig is! Kassa!

tijger1
door tijger1 - May 29, 2014 om 12:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts schrijft, ik heb er een aantal op tijd afgezegd. Zijn ze daar hardleers in dat ziekenhuis?

En normaal gesproken, dat is ten minste mijn ervaring, maak je ná een bezoek een vervolgafspraak. En bijvoorbeeld het Maasstad ziekenhuis stuurt dan, als die afspraak wat verder in de toekomst ligt, een week of zo voordien een herinnering.

Ik vind het maar een raar systeem dat het ziekenhuis zelfstandig afspraken plant.

ro
door ron530 - May 29, 2014 om 12:51
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Zo raar is dat niet, de behandelend arts bepaald of een controle noodzakelijk is. Het ziekenhuispersoneel plant de afspraken in, is ook wel handig want wie wil er nu in de rij staan om een vervolgafspraak te maken. Vraagsteller kan ook zelf een afspraak met de arts maken en vragen om einde behandeling, hij/zij gaat dan uit het systeem en krijgt geen oproepen meer.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 29, 2014 om 16:14
16875 Antwoorden / 202 Vragen

N.a.v. alfatron@ ook ik zie niet waarom hier de VEDEK voorwaarden van toepassing zijn.

Naar mijn mening is er geen enkele wettelijke basis aangezien er geen overeenkomst is.

Bovendien hadden de eerdere annuleringen voldoende aanleiding moeten zijn om geen oproep meer te zenden.

Een aardig verdienmodel indien dit niet wordt gezien als fout.

Ziekenhuizen kennen een klachtregeling.

moeder56
door moeder56 - May 29, 2014 om 16:29
483 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=gerboe schreef op donderdag 29 mei 2014, 11:36]Ben erg benieuwd wat u bij de volgende oproep van het ziekenhuis doet. Gewoon weer niet op komen dagen? Geen wonder dat de kosten voor de gezondheidszorg zo de pan uit rijzen.

Dat is je reinste flauwekul. TS heeft een eigen risico van € 360,00. Dus die betaalt TS zelf. Stel dat TS het eigen risico al heeft verbruikt dan kan het zomaar wel zo zijn dat het ZH weer een DBC opent en dan een weer een flink bedrag declareert bij de verzekering. En daar ziet TS niets van. En dat maakt de zorg erg duur.

moeder56
door moeder56 - May 29, 2014 om 16:30
483 Antwoorden / 2 Vragen

Aan TS, rekening terugsturen met de aantekening dat de afspraak niet door TS gemaakt is. Einde verhaal.

mo
door moravis2 - May 30, 2014 om 12:06
16 Antwoorden / 1 Vragen

De nota behoeft niet betaald te worden omdat de vraagsteller tijdig aan het ziekenhuis heeft doorgegeven dat hij verdere controle-consulten niet meer nodig vindt. Kennelijk heeft het ziekenhuis een fout gemaakt, maar de consequentie daarvan is (uiteraard) niet voor rekening van de vraagsteller.

De vraagsteller heeft naar eigen zeggen al een aantal afspraken op tijd afgezegd met de mededeling dat het niet meer hoeft. Dat moet voldoende zijn.

allony
door allony - May 30, 2014 om 12:39
12 Antwoorden / 12 Vragen

Hallo als u kunt aantonen of bewijst heeft van cansel van afspraken dan hoeft u niets te betalen.
Als u dat niet heeft dan kan het ziekenhuis de rekening sturen
Dit wordt n wel of niet spelletje.

NatureTravel
door NatureTravel - May 30, 2014 om 12:40
646 Antwoorden / 8 Vragen

Als u van de afspraak wist, dan moet u betalen. Het is uw plicht om uzelf en een tegenpartij te behoeden voor (financiële) schade als u een afspraak niet nakomt. U had de afspraak dus moeten afzeggen.

natuurmens
door natuurmens - May 30, 2014 om 13:02
158 Antwoorden / 4 Vragen

Ik zou de vraag ook wel eens ander om willen stellen als de ziekenhuis of de arts zijn afspraak niet na komt. Ik ben afhankelijk van begeleiding en daar zitten kosten aan gebonden.

Ik weet wel dat de ze kosten vragen bij het niet nakomen van de afspraak. Maar het probleem is wel dat ziekenhuis de afspraak schriftelijk stuurt maar de afzegging niet schriftelijk bevestigen.

rv
door rvv - May 30, 2014 om 15:49
2 Antwoorden / 0 Vragen

Uiteraard zijn VEDEK wat voor voorwaarden dan ook slechts van toepassing als er sprake is van een overeenkomst tussen twee partijen, waarvan die voorwaarden uitdrukkelijk deel uitmaken. Als een ziekenhuis of wie dan ook een uitnodiging voor een bezoek stuurt is er, zonder dat de ontvanger die uitnodiging expliciet heeft aanvaard, helemaal geen sprake van een overeenkomst. Uiteraard niets betalen en uit vriendelijkheid een mailtje sturen (en bewaren) met de tekst: 'Na eerdere contacten hierover met uw ziekenhuis meld ik hierbij nogmaals dat ik geen afspraken meer wil inzake . Mochten zich nieuwe omstandigheden voordoen die daar aanleiding toe geven dan neem ik zelf weer contact met u op.' Uiteraard afsluiten met vermelding van uw contactgegevens.

weissman
door weissman - May 30, 2014 om 17:28
30 Antwoorden / 3 Vragen

@ron530

Een patient die niet handelingsonbekwaam is verklaard, heeft het volle recht om te beslissen of verdere behandeling of controle al dan niet gewenst is, hoe zeer een arts/specialist hem/haar dit ontraadt.

Ziekenhuizen sturen overigens te pas en te onpas rekeningen. Als je 5 min te laat op een afspraak bent, omdat iets (werk, vervoer) uitloopt, kan het zomaar gebeuren dat dit wordt opgevat als nietnakomen van een afspraak en wordt dat doorberekend terwijl een nieuwe afspraak gemaakt moet worden.
Als je als patient 1,5 uur moet wachten en daardoor zijn werk niet of niet volledig kan doen, dan heb je gewoon pech gehad.
De tijd van de arts/specialist is kostbaar, maar dan kan net zo goed gelden voor de tijd van de patient.

endemion
door endemion - May 30, 2014 om 17:37
237 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=ron530]Off topic, risico's nemen met de eigen gezondheid door zelfstandig te beslissen heeft nog niemand iets goeds opgeleverd.
En al die mensen dan die stoppen met het vergif dat chemo en/of bestraling heet en genezen via alternatieve wegen (zie Cancer - The Forbidden Cures voor een opsomming voor beproefde alternatieven).

En gezien de manier van reageren zie ik ook wel in dat jij iemand bent die goed geïndoctrineerd is door het gevestigde medische apparaat (welke geld verdienen boven alles heeft staan). En de doctor op een voetstuk plaatst boven ieder ander mens. Verwacht ik meteen een wijzende vinger naar kwakzalverij maar doe me een lol en verdiep je eerst eens grondig in de geschiedenis rond empirische geneeskunde tov allopathische geneeskunde.

1paul
door 1paul - May 30, 2014 om 17:38
3162 Antwoorden / 0 Vragen

rekening terugsturen met de mededeling dat u geen afspraak gemaakt heeft en dit in het vervolg ook niet meer wilt, meld er gelijk even bij dat u niet betaald en dat u met vertrouwen een eventuele rechtszaak tegemoet ziet omdat uzelf deze afspraak niet gemaakt heeft...

mo
door mof - May 30, 2014 om 19:14
3619 Antwoorden / 3 Vragen

1) of de behandeling volgens de dokter is afgesloten of niet is irrelevant
waar het om gaat is dat u niet meer behandeld wilt worden. Daar heeft eenarts zich aan te houden, zeker ivm bijv. eigen risico betaling etc.

2) u moet de arts, of het secretariaat van de artsenpraktijk/ziekenhuis, daarvan op de hoogte stellen, verzekerings nummer etc bijvoegen. Dit kunt u het beste doen per aangetekende brief, want u moet het kunnen aantonen.

Dan kunt u verder gewoon de VEDEK aan uw kont plakken!

lo
door lopaka - May 30, 2014 om 19:34
70 Antwoorden / 47 Vragen

Ik zie altijd veel goed bedoelde reacties op vragen van mensen met een probleem maar graag zou ik reacties zien van partijen die het probleem aangaan zodat die is een goed en juist antwoordt kunnen geven op die persoonlijke problemen

tijger1
door tijger1 - May 30, 2014 om 19:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=lopaka schreef op vrijdag 30 mei 2014, 19:34]Ik zie altijd veel goed bedoelde reacties op vragen van mensen met een probleem maar graag zou ik reacties zien van partijen die het probleem aangaan zodat die is een goed en juist antwoordt kunnen geven op die persoonlijke problemen

Nou, vraag het ze eens.

kooikers
door kooikers - Jun 9, 2014 om 12:21
43 Antwoorden / 0 Vragen

M.i. is het pas een afspraak als men er beiden mee accoord gaat. Zelf krijg ik zowel van mijn tandarts als internist een verzoek om een afspraak te maken binnen redelijke termijn, dit zonder verdere verplichtingen.
Als er met de assistente cq. afsprakenbureau een afspraak is gemaakt geld deze en is men verplicht deze na te komen of bij no-show de daardoor 'geleden' schade te voldoen.
Ik kan met vakantie zijn voor een aantal maanden(Spanje) en zou dan als Ts bv. verplicht zijn te komen door een eenzijdige afspraak. No way.