Ja
door Jan.T Sep 27, 2023 om 13:29
Geldzaken & recht

Rente ING

Sinds kort krijg ik op mijn spaarrekening, bij ING, een klein beetje rente. Maandelijks krijg ik een bericht dat er weer een klein bedrag is bijgeschreven.
Maar eer staat nooit een berekening bij, vind ik heel vreemd. Ik heb dit gevraagd aan ING maar zij zeggen 'gewoon' ; Dat moet u zelf maar uitrekenen. En zij weigeren een berekening te vermelden, heel vreemd want zij moeten het toch ook uitrekenen.
Is hier iets aan te doen?

5463 10 Rapporteer
marita5
door marita5 - Sep 27, 2023 om 13:35
11532 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Jan.T ,

Hoe de rente wordt berekend

Aan het eind van elke dag berekenen we hoeveel rente je die dag opbouwt. Dit wordt als volgt berekend: het rentepercentage dat geldt voor de saldoklasse, gedeeld door 365 (dagen in het jaar), vermenigvuldigd met het saldo. In een schrikkeljaar wordt het jaar op 366 dagen gesteld.

Maandverrekening en effectieve rente

  • Alle genoemde rentepercentages zijn nominaal en op jaarbasis.
  • De rente wordt één keer per maand verrekend. Hierdoor kan de daadwerkelijk berekende rente (de effectieve rente), iets afwijken van de nominale rente.
Voor verdere informatie , klik op de rode regel .

https://www.ing.nl/particulier/sparen/renteberekening-op-je-spaarrekening

hereistom
door hereistom - Sep 27, 2023 om 13:44
740 Antwoorden / 1 Vragen

Bij de ING krijgt u 1,25% rente op de spaarrekening.
Als er €1000,- op staat is dat x 0,0125 = €12,50 per jaar.
€12,50 / 365 dagen is €0,0342 per dag.
€12,50 / 12 maanden is €1,04 per maand.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Sep 27, 2023 om 15:21
2093 Antwoorden / Vragen

Nooit van samengestelde rente gehoord?

hereistom
door hereistom Sep 27, 2023 om 16:57
740 Antwoorden / 1 Vragen

@Henkdezevende; Als je het niet snapt reageer dan gewoon niet!

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Sep 27, 2023 om 17:00
2093 Antwoorden / Vragen

Ik zeg dat je berekening niet klopt omdat je geen rekening houdt met samengestelde rente. Wat snap  ik dan niet?

hereistom
door hereistom Sep 27, 2023 om 17:02
740 Antwoorden / 1 Vragen

Berekening klopt prima!

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Sep 27, 2023 om 17:32
2093 Antwoorden / Vragen

Waar is de samengestelde rente dan? Ik weet niet beter dat als rente periodiek wordt bijgeschreven je moet werken met samengestelde rente. Serieus, wat zie ik dan over het hoofd?

rj
door rjw Sep 29, 2023 om 16:23
3279 Antwoorden / 5 Vragen

Er klopt inderdaad helemaal niets van de veel te simplistische berekening. Dit is slechts een sommetje om procenten uit te leggen aan basisschoolscholieren.

hereistom
door hereistom Sep 29, 2023 om 17:28
740 Antwoorden / 1 Vragen

In plaats van al die domme reacties hadden jullie het ook zelf even voor 'm voor kunnen rekenen.

@q
door @qwerty@ Sep 29, 2023 om 17:38
70 Antwoorden / 1 Vragen

Ik vind het geen domme reacties hoor, volgens mij werk je zelf ook bij een bank ? (hihi).

Ja
door JannyBoe - Sep 27, 2023 om 14:35
521 Antwoorden / Vragen

Hallo, als u het rentepercentage berekent over uw saldo met een (internet)rekenmachine dan bent u er zo.
Of anders even surfen naar de site van BerekenHet waar je alle mogelijke berekeningen kunt laten maken.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Sep 27, 2023 om 15:21
2093 Antwoorden / Vragen

U kunt best om een berekening vragen maar hebt u dan ook de bagage om samengestelde rente te begrijpen?

rj
door rjw Sep 27, 2023 om 17:40
3279 Antwoorden / 5 Vragen

Precies. Als iemand het niet zelf kan berekenen helpt het ook niet als de bank het algoritme geeft.

Ja
door JannyBoe Sep 27, 2023 om 18:19
521 Antwoorden / Vragen

Jawel hoor, je kunt er van leren tenslotte.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Sep 27, 2023 om 18:33
2093 Antwoorden / Vragen

De vraag lijkt mij eerder gericht op controleren dan op.leren en wie voor het eerst met samengestelde rente te maken krijgt gaat dat waarschijnlijk ook niet zonder uitleg doorgronden.
Anderszijds gaat Hereistom nog uitleggen dat samengestelde rente niet van toepassing is dus wie weet hoe simpel het wel niet kan worden.

rj
door rjw Sep 29, 2023 om 16:22
3279 Antwoorden / 5 Vragen

@jannyboe: om dit te leren heb je een goede docent nodig, niet een beschrijving van een bank. Als het zo makkelijk was hadden we geen docenten nodig en kan iedereen leren rekenen met een boek.

Me
door Meindo - Sep 29, 2023 om 12:42
64 Antwoorden / Vragen

Slechte service van ING.

rj
door rjw Sep 29, 2023 om 16:22
3279 Antwoorden / 5 Vragen

Want?

Be
door BennyK - Sep 29, 2023 om 15:46
3 Antwoorden / Vragen

Daar is eenmakkelijke formule voor,
kapitaal X rentepercentage X dagen/36000

ken ik nog van school,75 jaar geleden leerden we dit al

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Sep 29, 2023 om 17:20
2093 Antwoorden / Vragen

Echt? En wat gebeurt er dan met het kapitaal nadat je de rente van de eerste dag hebt bijgeschreven, wordt dat niet groter?

geem02
door geem02 - Sep 29, 2023 om 15:55
10 Antwoorden / 2 Vragen

Ik krijg 1,28% rente per maand en krijg elke dag te zien hoeveel rente ik die dag ontvang. Deze wordt word per maand op mijn tegoed bijgeschreven. En dan het volgende bij een bank nooit van gehoord nl inflatie correctie.

Geweldig nieuws, we hebben je zojuist behoed voor geldverlies door inflatie in juli en hebben € 12,04 als cashback betaald

Ja
door Jan.T - Sep 29, 2023 om 16:29
2 Antwoorden / 2 Vragen

Vreemde antwoorden allemaal. Een 'Bank' hoort de berekening er toch gewoon bij te zetten, zij moeten het toch ook uitrekenen? Het afschrift van de betaaltekening hoef je toch ook niet zelf uit te rekenen?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Sep 29, 2023 om 17:24
2093 Antwoorden / Vragen

De bank zet de uitkomst van de berekening er ook bij, maar berekening is niet percentage x dagen x kapitaal.

@q
door @qwerty@ - Sep 29, 2023 om 17:32
70 Antwoorden / 1 Vragen

Echt weer zo'n BANK antwoord: Dat moet u zelf maar uitrekenen.
Klant vriendelijk ? NEE maar, dat interesseert ze geen biet, dergelijke banken kunnen toch niet omvallen, kijk maar naar ABN-AMRO.

Die link, in het eerste antwoord, had ING toch ook kunnen geven ? Neeeee, dat kost werk, dus geld (haha).