ba
door basgitarist Mar 18, 2021 om 12:11
Geldzaken & recht

Rente opslag rabobank

Heb sinds 2006 aflossingsvrije hypotheek van 130.000euro(30jaar vaste rente). Toenmalige taxatiewaarde 254.500euro(WOZ toendertijd 206.000) en bekend bij de bank. Sinds die tijd betaal ik 0,2% risiko-opslag en kom daar niet meer van af. Nu is de situatie dat ik hypotheek tot 84.000 heb afgelost met een WOZ van 240.000. Ben met de bank in de slag om die risiko opslag te laten vervallen omdat de bank geen enkel risiko draagt. Ze zeggen dat dit niet mogelijk is omdat ik de lening voor 30jaar ben aangegaan. WEL willen ze dat we de hypotheek oversluiten en dan gaat de risiko opslag vervallen. Dat willen we niet, oversluitkosten zijn voor ons te hoog. Hebben hier meer ervaring mee en wat nu te doen?

4434 9 Rapporteer

Topantwoord

rj
door rjw - Mar 18, 2021 om 12:33
3274 Antwoorden / 5 Vragen

Komt wat ze zeggen overeen met wat in de voorwaarden staat?

ba
door basgitarist - Mar 18, 2021 om 13:10
1 Antwoorden / 1 Vragen

In de voorwaarden staat dat ik 4,5% moet betalen, 30jaar lang. Kom niks tegen over 0,2% rente opslag. Dit kom ik alleen tegen in de app 'hoe uw rente is opgebouwd' .

sw
door swat1500 - Mar 18, 2021 om 17:06
3792 Antwoorden / 0 Vragen

Als in de hypotheek akte geen extra rente opslag wordt benoemd dan is deze er ook niet.

ti
door tilpend - Mar 18, 2021 om 18:17
134 Antwoorden / 0 Vragen

Wat betaalt u nou precies:
1) 4,5% rente waar die 0,2% risico-opslag in is verwerkt of
2) 4,5% rente PLUS 0,2% risico-opslag oftewel 4,7%?

In het eerste geval mag de bank die risico-opslag gewoon berekenen, hoe het totaalpercentage van 4,5% precies is opgebouwd, maakt niet uit. U bent daarmee akkoord gegaan voor een periode van 30 jaar.

In het tweede geval zou ik een onafhankelijk iemand laten kijken naar de voorwaarden want de bank kan natuurlijk niet zomaar iets gaan berekenen dat niet in de overeenkomst/voorwaarden staat.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 19, 2021 om 10:14
16882 Antwoorden / 202 Vragen

Correctie: Kan benaderen van deze: https://www.geldbelangen.nl/ en/of deze https://www.klachtenkompas.nl/ (ook) voor u in deze zinvol zijn. Deze Stichting is al collectief bezig.

Voor klachten m.b.t. de bank kunt u ook zelf actie nemen en www.kifid.nl benaderen.  Door het KiFiD zij al uitspraken bekend die al voor degene die daar de klacht had ingediend positief uitviel maar die uitspraak uitsluitend individueel is. (Als ik mij het goed herinner was dit afgelopen zaterdag 7 maart een onderwerp in de reguliere kassa uitzending.en was daar iemand van claimservice aanwezig. Terugkijken lijkt mij dus zinvol.)

bennieol
door bennieol - Mar 19, 2021 om 12:49
64 Antwoorden / 3 Vragen

What do you want to do ?
New mail
is het niet beetje dom om voor 30 jaar de rente vast te zetten. ja dan worden de mogelijk heden klein en heeft de bank macht over jou. denk eens aan keer praten bij een adviseur bij een andere bank. ik heb bij oversluiting bij verschillende banken advies gevraagt en kwam keer met oplossing . koste wel wat geld maar kom op den duur beter uit. veel kosten kun je ook nog aftrekken bij belasting. succes ermee.

pietro1948_54583
door pietro1948_54583 - Mar 19, 2021 om 13:16
16 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb iets dergelijks meegemaakt bij BLG. Nadat ik de hoofdsom van de hypotheek helemaal had afgelost en er slechts een kleine tweede hypotheek resteerde, weigerde BLG de risico-opslag er af te halen. Hun verweer: ondanks het feit dat ik de hoofdhypotheek helemaal had afgelost, bleef die hoofdhypotheek geregistreerd staan bij het kadaster. Als ik de risico-opslag kwijtgescholden wilde hebben, moest ik de hoofdhypotheek laten schrappen bij het kadaster. Dat zou me ca. € 600,00 gaan kosten, waardoor het voordeel van het schrappen van de risico-opslag op slag voor 10 jaar was opgesoupeerd.

Wát een klant-onvriendelijkheid! Daar sta je, nadat je 30 jaar hypotheekkosten hebt betaald. De risico-opslag is gewoon een verdien-model!

rj
door rjw Mar 20, 2021 om 23:12
3274 Antwoorden / 5 Vragen

Ik begrijp hieruit dat jullie op het werk wel contracten aanpassen zodat klanten voordeliger uit zijn? Of zijn jullie ook zo klantonvriendelijk dat je klanten gewoon laat betalen wat contractueel overeen is gekomen?

aurora1
door aurora1 - Mar 20, 2021 om 18:31
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U kunt voor het lidmaatschap van 29,50 voor een jaar hierover advies vragen bij de Vereniging Eigen Huis:

https://www.eigenhuis.nl/#/

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Mar 20, 2021 om 18:50
1389 Antwoorden / 10 Vragen

30 jaren rente vast is ook helaas  30 jaren  toestag vast zetten.....

Een variabele of korte looptijd was achteraf betere,
Nu oversluiten met huidige rente dan maar?

Vraag eens  VEH ,  die doen ook Hypotheken  en  weten dat dit kan...
De kosten hiervoor kun je meenemen waardoor je iets meer dan 84.000 schuld kreeg, boete aflossen +  afsluit kosten  maar wel huidige rente en aflosvrij mag niet meer....

Toch kan dit na  een berekening voordeliger uitpakken.