aa
door aad piraat Sep 13, 2022 om 18:45
Geldzaken & recht

Reparatie hulpmiddel

Is er een wettelijke termijn waarbinnen een reparatie van een zorghulpmiddel moet zijn uitgevoerd?

2226 9 Rapporteer

getty
door getty - Sep 13, 2022 om 18:50
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Nee, niet perse en lastig te stellen zonder wat meer informatie.

waarover gaat het?

aa
door aad piraat Sep 13, 2022 om 19:01
50 Antwoorden / 24 Vragen

Beste Getty bedankt voor je reactie. Het betreft mijn driewielfiets waarvoor ik al vijf weken wacht op het monteren van een nieuw achterwiel door Welzorg. Zij geven alleen aan dat het wiel in bestelling is en de WMO in mijn woonplaats zegt dat ik het zelf met Welzorg moet afhandelen.

getty
door getty Sep 13, 2022 om 19:19
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Er zijn wereldwijd diverse leveringsproblemen dus het kan gewoon overmacht zijn, dan is er weinig aan te doen dan afwachten.

Heect u de mogelijkheid om zich tijdelijk anders te verplaatsen? Wellicht kunt u via de WMO een tijdelijke taxibuspas krijgen?

sira
door sira - Sep 13, 2022 om 19:01
2340 Antwoorden / 24 Vragen

Misschien moeten bepaalde onderdelen uit het buitenland komen?!

aa
door aad piraat Sep 13, 2022 om 19:19
50 Antwoorden / 24 Vragen

Beste sira, nee dat is niet aan de orde de fabrikent is nederlands en bevindt zich in Gelderland.

sira
door sira Sep 13, 2022 om 19:32
2340 Antwoorden / 24 Vragen

U geeft zelf summiere informatie. U vertelt niet eens wat voor een zorghulpmiddel. Dat kan een w.c. verhoger zijn, een douchekrukje, een hydrant, een noppenbord, een rollator, of een rolstoel, en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.

Wat is het hiulpmiddel en wie is de fabrikant? Hele grote kans dat ik hun ken. Het zou misschien een rollator kunnen zijn die 2x gevouwen kan worden, of is het een sprekend horloge uit Beneden-Leeuwen.

Omdanks dit alles wil het niet zeggen dat het hulpmiddel geen onderdelen uit het buitenland heeft.

tenormin
door tenormin Sep 13, 2022 om 19:36
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@sira, het is een driewieler.

sira
door sira Sep 13, 2022 om 19:45
2340 Antwoorden / 24 Vragen

Waarom vertelt ie dat niet gelijk. Geheimschrijver.

Ik zie nu ook pas dat er al meer antwoorden antwoorden zijn

rj
door rjw Sep 13, 2022 om 20:31
3262 Antwoorden / 5 Vragen

Nederlandse fietsen gebruiken ook onderdelen uit het buitenland. Maar er kunnen ook leveringsproblemen zijn bij Nederlandse bedrijven. Het ziekteverzuim en personeelstekort is nog steeds veel hoger dan gebruikelijk.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 13, 2022 om 19:01
16851 Antwoorden / 202 Vragen

Neen, ik zou niet weten waar dat in welke wet te vinden is. Ook mijn vraag is waar het over gaat en indien het iets dringends is bij de leverancier aandringen op snelheid. Als het eem mediscj aspect heeft, benader de huisarts.

aa
door aad piraat Sep 13, 2022 om 19:12
50 Antwoorden / 24 Vragen

Beste heremietkreeft, ik geloof u direct als u zegt dat hierover geen wet is te vinden maar persoonlijk vindt ik dat erg raar omdat het gaat om hulpmiddellen waar mensen voor hun zelfstandige mobiliteit van afhankelijk zijn. Tevens worden de leveranciers en de onderhouders gecontracteerd door de gemeentelijke WMO en deze dwingt vervolgens adequaat onderhoud niet af.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 13, 2022 om 20:52
16851 Antwoorden / 202 Vragen

Maar dat is niet geheel waar! Aks er sprake is van problemen door het uitblijven van iets dringends en ik neem aan dat u een reoaratie bedoelt maar dat niet noemt kunt u degene die het contract heeft afgesloten met de leverancier benaderen en indien men dat niet doet kunt u bezwaar maken bij het College van B&W! Gelet op al andere reactie sluit ook ik niet uit dat hier dan wel sprake kan zijn van overmacht door leveringsproblemen / personeelsproblemen etc. (Dit ondanks het gegeven dat u aangaf geen reacties meer te wensen, jammer dat u dat stelt.)

getty
door getty - Sep 13, 2022 om 19:20
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Nav van uw reactie:

Er zijn wereldwijd diverse leveringsproblemen dus het kan gewoon overmacht zijn, dan is er weinig aan te doen dan afwachten.

Heect u de mogelijkheid om zich tijdelijk anders te verplaatsen? Wellicht kunt u via de WMO een tijdelijke taxibuspas krijgen?

me
door mein33 - Sep 13, 2022 om 19:27
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Naar ik meen te begrijpen moet er een nieuw achterwiel in uw aangepaste fiets. Het wiel is in bestelling en daar moet op gewacht worden door de leverancier van de fiets.
Het gaat in deze niet om een standaard leverbaar achterwiel, maar het betreft een wiel voor een aangepast voertuig en dat ligt niet zomaar op de plank bij de onderhouds/reparatiedienst.
Er is geen instantie in Nederland die een dergelijke bestelling kan versnellen, anders had Welzorg daarvan wel gebruik gemaakt.

M.a.w., geduld is een schone zaak in deze, hoe vervelend en beperkend dit ook voor u zal zijn.

rj
door rjw Sep 13, 2022 om 20:32
3262 Antwoorden / 5 Vragen

En als het had kunnen worden versneld dan is Welzorg 1 van de weinigen die dat zou kunnen gezien de grootte.

aa
door aad piraat - Sep 13, 2022 om 19:29
50 Antwoorden / 24 Vragen

Oke, allen bedankt voor jullie snelle reacties. Het is mij duidelijk dat er geen juridische termijn is waar ik mij op kan beroepen. Rest mij dus te blijven wachten en in de tussentijd red mij wel maar blijf van mening dat de zorg in deze behoorlijk te wensen overlaat mede omdat mijn buurvrouw ruim drie maanden mocht wachten op aanpassing van haar booster. Verdere reacties zijn wat mij betreft niet meer nodig en nogmaals bedankt.

mahadma
door mahadma - Sep 13, 2022 om 19:56
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Als er een vervagend onderdeel uit verweggistan moet komen via dubieuze kanalen kàn ik mij voorstellen dat dàt "effe" kan duren. Wellicht moet het nog gemaakt/gefrabriceerd worden.

Tot slot: waar niet is verliest zelfs de keizer zijn recht.

getty
door getty Sep 13, 2022 om 19:58
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Zie eerdere reacties van ts hierboven bij de antwoorden

tenormin
door tenormin - Sep 13, 2022 om 22:44
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@aad piraat

Er is inderdaad geen wettelijke termijn waarin een reparatie van een zorghulpmiddel moet zijn uitgevoerd. Ik las dat u voldoende antwoorden had, maar wil desondanks toch iets toevoegen. B.v. ik lees vaker en vaker dat mensen in een flat niet naar buiten komen omdat .... de lift het niet doet. Wekenlang. Of, nog simpeler: de bel bij ingang flat, omdat de bewoners maanden lang het intercom systeem niet werkt. Waardoor men pakketbezorgers, bezoekers etc. niet kan binnenlatten, terwijl men zelf niet naar beneden kan. Ik wacht al 6 maanden op reparatie Ventilatie systeem. Daar is redelijk mee te leven, hoewel het inmiddels behoorlijk "riekt" in toilet en douche. Antwoord woningbouw is: het bepaalde onderdeel is zeer moeilijk te verkrijgen, wij wachten erop.  En zo zijn er legio zaken die eigenlijk niet kunnen maar waar kennelijk niemand iets aan kan verhelpen.

me
door meganega - Sep 17, 2022 om 09:49
43 Antwoorden / Vragen

ja binnen de jurisprudentie wel, namelijk een maand

rj
door rjw Sep 17, 2022 om 12:16
3262 Antwoorden / 5 Vragen

In deze tijden van schaarste (zowel van materiaal en mensen) kan je je afvragen in hoeverre jurisprudentie uit het verleden relevant is.

me
door meganega Sep 17, 2022 om 16:37
43 Antwoorden / Vragen

jurisprudentie is jurisprudentie, je wordt geacht om een reparatie binnen een maand uit te voeren tenzij je een hele goede reden hebt
"wij hebben niet genoeg personeel ingehuurd" en "wij hebben ons voorraadbeheer niet op orde" zijn geen goede reden, dat had je gewoon kunnen voorzien, je moet dan met een alternatief komen en eventuele schade compenseren