Retourkosten otto.nl
Ik heb laatst iets besteld bij otto.nl.
Bij het bestellen staat dikgedrukt op de website:
'Gratis Ruilen'
Klik je verder dan staat er:
Besluit je het artikel te retourneren? Dan storten we het aankoopbedrag terug op je rekening.
Nu heb ik iets retour gestuurd en brengen ze retourkosten in rekening. Want in tegenstelling tot bovenstaande teksten staat verstopt onder hun voorwaarden:
Retourneer je jouw complete bestelling, dan betaal je wel retourkosten. Deze worden verrekend met de eerder betaalde verzendkosten.
Nu is mijn vraag: mag dit zomaar?
Dit klinkt namelijk als misleiding.
Vanwege het groter wordende percentage retourzendingen wat bakken geld kost mogen de retourkosten door de verkopers in rekening worden gebracht. Wel moet dat vooraf duidelijk worden gemaakt.
Ruilen is wat anders als 100% terugsturen.
Niets staat verstopt in hun voorwaarden, alleen wordt er over heen gelezen. Bij het lezen van gratis leest men vaak niet verder, want het is gratis toch?
Dus, het mag omdat het in de voorwaarden staat.
ATLAS1302, is het een idee dat u dit goed leest: https://www.otto.nl/klantenservice/retourneren-ruilen/voorwaarden-retourneren-zichttermijn/
Volgens de voorwaarden mits op basis van aangegeven procedure is terugzenden gratis, ook bij Otto.nl.
" Retourneer je jouw complete bestelling, dan betaal je wel retourkosten. Deze worden verrekend met de eerder betaalde verzendkosten.
De complete bestelling wordt gratis vergoed, de verzendkosten niet. Zo lees ik het, maar als ik het verkeerd begrijp dan blokkeert mijn logica mijn denkvermogen.
Maar goed om het even, ik vind de verzendkosten logisch om deze niet te vergoeden. Bestel maar eens wat bij uncle Ali, en retourneer het maar. Vandaar dat weinig mensen daar geen trek in hebben en laten voor wat het is.
Maar goed, waar zijn de stenen winkels gebleven? daar heb je dat gezeik niet en loop je gewoon naar binnen om het even te ruilen. Daarna een bakkie op het terras, een beetje economie en gezellig onder de mensen. Maar dat is offtopic gezwets, sorry daarvoor.
Nee hoor. Daarom klikte ik verder en toen stond er: Besluit je het artikel te retourneren? Dan storten we het aankoopbedrag terug op je rekening.
Oftewel je zou het gehele aankoopbedrag terugkrijgen. Niet het aankoopbedrag-retourkosten.
U leest niet goed, want het staat echt vermeld:
Retourkosten & terugbetaling
Met onze retourservice retourneer je eenvoudig via ons antwoordnummer of laat je het artikel ophalen door onze bezorgdienst.
Betaal ik kosten om mijn bestelling te retourneren?Je betaalt verzendkosten of retourkosten, maar nooit allebei. De eventuele retourkosten zijn altijd even hoog als de kosten voor de heenzending.
• Retourneer je een gedeelte van je bestelling, dan kun je gratis gebruik maken van onze retourservice.
• Retourneer je jouw complete bestelling, dan betaal je wel retourkosten. Deze worden verrekend met de eerder betaalde verzendkosten. Je hoeft bij het PostNL Punt of aan de chauffeur dus niets te betalen wanneer je ons antwoordnummer gebruikt.
Hallo, die pagina heb ik gevonden. Maar hoeveel pagina's moet ik bekijken om het antwoord te vinden?
pagina 1: gratis ruilen
pagina 2: je krijgt het gehele aankoopbedrag terug
pagina 3: je krijgt niet het gehele aankoopbedrag terug en betaald retourkosten.
misschien is er nog een pagina 4 waarin staat dat ik verplicht een nier moet afgeven? Want hoeveel pagina's moet een klant controleren om zeker te zijn dat alle andere pagina's kloppen?
Uw huurcontract bestaat ook uit meerder pagina's, die leest u ook allemaal toch?. Gewoon lezen, een paginaatje meer...en daar hoeft u uw nier niet verplicht af te geven hoor. Als u dat had gedaan, had u ook niet om antwoorden hoeven te vragen.
Begrijpen wie begrijpe kan.
@Atlas1302
Wat dacht je van een polis, of van Google en Apple voorwaarden?
Klopt, daar moet je echt even voor gaan zitten hoor en laten bezinken. En dan de volgende dag nog eens met frisse blik in de herhaling om het allemaal echt goed te begrijpen, en dan toch nog!
Ik vind het logisch dat die kosten voor de klant zijn als je alles retourneert.
Deze regel hanteert Otto al heel lang.
Ter verduidelijking:
https://www.otto.nl/klantenservice/retourneren-ruilen/retourkosten-terugbetaling/
Ik heb uiteindelijk de pagina gevonden. Maar hoeveel tegenstrijdige berichten is redelijk?
Als je op 2 plekken hebt staan dat het gratis is en je het gehele aankoopbedrag terugkrijgt.
Hoeveel pagina's moet een klant bezoeken om te controleren of de andere 2 pagina's kloppen?
Want wellicht klopt de pagina die u me stuurt ook niet en is er nog een 4de pagina met een ander antwoord...
Hallo Mitsj ,
Lees deze links eens ,
https://www.charlotteslaw.nl/webwinkelrecht-welke-retourkosten-mag-ik-in-rekening-brengen
https://www.consumentenbond.nl/online-kopen/online-aankopen-retour
Ps : Als u op de site bovenaan in het groen klikt op Gratis Ruilen , krijgt u alle informatie te zien ( linker rijtje )
Gratis 'ruilen'. Als in omruilen voor een ander product. Retourneren en geld terug vragen is iets anders. Dan wordt er niets verdiend en gaan ze in de rode cijfers met de retourkosten. Bij ruilen koop je alsnog iets en genereren ze alsnog een beetje omzet.
Topantwoord
Het is wat mij betreft op het randje en eigenlijk er overheen. Ik vind het misleidend als je pontificaal 'Gratis ruilen' op je website zet en dat dan in je voorwaarden ineens inperkt. Maar dat is mijn 2ct, voor het definitieve antwoord moet u naar de kantonrechter maar wellicht is er ook een geschillencommissie die een uitspraak kan doen.
U krijgt toch u aankoop bedrag terug? Dus dat klopt
Er zijn steeds meer webshops die zo werken
Als ik dit lees zou ook volgens hun voorwaarden terugzenden gratis moeten zijn mits de procedure wordt gevold en ook indien het terugzenden binnen 14 dagen gebeurt. Zoals ik het lees hanteert men een extra voorwaarde indien binnen 30 dagen sprake is van terugzenden. https://www.otto.nl/klantenservice/retourneren-ruilen/voorwaarden-retourneren-zichttermijn/
Zie m.b.t. de regelgeving https://www.consumentenbond.nl/online-kopen/retourneren Indien men zich niet aan die regls blijkt te houden zou u naleving kunnen vorderen maar een dergelijk vordering aangetend verzenden kost u dan tenmiste € 10,00 (ca).
Hoewel ik een hele serie aan keurmerken zie op hun site zie ik geen webshop winkel keurmerk waar een klachrehgeling aan verbonden is die u zou kunnen benutten. Gelet op de hoeveelheid keurmerken kan het echter zo zijn dat 'ik door de bomen het bos niet zie'.
U kunt in idere geval wel : Juridisch advies volgens kassa:
Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:
- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl
- ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), tel. 088-0707070 (nationaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 08.30-17.30 uur, zie voor meer informatie: https://www.consuwijzer.nl
- Het Europees Consumenten Centrum (ECC, indien het een conflict met een Europees bedrijf betreft). Tel. 030 - 232 6440 (normaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 09:00 - 17:00), zie voor meer informatie https://www.eccnederland.nl/Nieuw op Vraag & Beantwoord
Hoeveel dopjes Formil Rood gebruiken per wasbeurt?
Het flacon Formil zegt voor 42 wasbeurten inhoud te hebben, maar hoeveel gebruik je per wasbeurt? Lees meer
Extreme tandarts angst
Deze keer eens niet een vraag waar ik zelf mee te maken heb,maar voor een buurvrouw,die nauwelijks kan lezen en schrijven,sorry
Ze heeft extreme tandarts angst,wat ook is vastgesteld
En ze heeft zich laten vertellen dat in bepaalde gevallen de narcose bij de tandarts in de basisverzekering zit
Voor ze dit doet,wil ik dit zeker weten voor haar
Wat ik vind is
...
Lees meer
Hoeveel vloeibaar wasmiddel gebruiken dopjes
Hoeveel fijne was per dopje van het flacon te gebruiken? Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer