mi
door mitsj Nov 17, 2022 om 10:33
Geldzaken & recht

Retourkosten otto.nl

Ik heb laatst iets besteld bij otto.nl.

Bij het bestellen staat dikgedrukt op de website:
'Gratis Ruilen'

Klik je verder dan staat er:

Besluit je het artikel te retourneren? Dan storten we het aankoopbedrag terug op je rekening.

Nu heb ik iets retour gestuurd en brengen ze retourkosten in rekening. Want in tegenstelling tot bovenstaande teksten staat verstopt onder hun voorwaarden:

 Retourneer je jouw complete bestelling, dan betaal je wel retourkosten. Deze worden verrekend met de eerder betaalde verzendkosten.

Nu is mijn vraag: mag dit zomaar?

Dit klinkt namelijk als misleiding.

3613 19 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Nov 17, 2022 om 10:36
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Vanwege het groter wordende percentage retourzendingen wat bakken geld kost mogen de retourkosten door de verkopers in rekening worden gebracht. Wel moet dat vooraf duidelijk worden gemaakt.

Ruilen is wat anders als 100% terugsturen.

atlas1302
door atlas1302 - Nov 17, 2022 om 10:41
341 Antwoorden / 13 Vragen

Niets staat verstopt in hun voorwaarden, alleen wordt er over heen gelezen. Bij het lezen van gratis leest men vaak niet verder, want het is gratis toch?

Dus, het mag omdat het in de voorwaarden staat.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 17, 2022 om 14:20
16885 Antwoorden / 202 Vragen

ATLAS1302, is het een idee dat u dit goed leest: https://www.otto.nl/klantenservice/retourneren-ruilen/voorwaarden-retourneren-zichttermijn/
Volgens de voorwaarden mits op basis van aangegeven procedure is terugzenden gratis, ook bij Otto.nl.

atlas1302
door atlas1302 Nov 17, 2022 om 14:38
341 Antwoorden / 13 Vragen

" Retourneer je jouw complete bestelling, dan betaal je wel retourkosten. Deze worden verrekend met de eerder betaalde verzendkosten.

De complete bestelling wordt gratis vergoed, de verzendkosten niet. Zo lees ik het, maar als ik het verkeerd begrijp dan blokkeert mijn logica mijn denkvermogen.
Maar goed om het even, ik vind de verzendkosten logisch om deze niet te vergoeden. Bestel maar eens wat bij uncle Ali, en retourneer het maar. Vandaar dat  weinig mensen daar geen trek in hebben en laten voor wat het is.
Maar goed, waar zijn de stenen winkels gebleven? daar heb je dat gezeik niet en loop je gewoon naar binnen om het even te ruilen. Daarna een bakkie op het terras, een beetje economie en gezellig onder de mensen. Maar dat is offtopic gezwets, sorry daarvoor.

mi
door mitsj - Nov 17, 2022 om 10:43
6 Antwoorden / 2 Vragen

Nee hoor. Daarom klikte ik verder en toen stond er:  Besluit je het artikel te retourneren? Dan storten we het aankoopbedrag terug op je rekening.

Oftewel je zou het gehele aankoopbedrag terugkrijgen. Niet het aankoopbedrag-retourkosten.

sira
door sira Nov 17, 2022 om 10:47
2361 Antwoorden / 24 Vragen

U leest niet goed, want het staat echt vermeld:

Retourkosten & terugbetaling

Met onze retourservice retourneer je eenvoudig via ons antwoordnummer of laat je het artikel ophalen door onze bezorgdienst.

Betaal ik kosten om mijn bestelling te retourneren?
Je betaalt verzendkosten of retourkosten, maar nooit allebei. De eventuele retourkosten zijn altijd even hoog als de kosten voor de heenzending.

• Retourneer je een gedeelte van je bestelling, dan kun je gratis gebruik maken van onze retourservice.
• Retourneer je jouw complete bestelling, dan betaal je wel retourkosten. Deze worden verrekend met de eerder betaalde verzendkosten. Je hoeft bij het PostNL Punt of aan de chauffeur dus niets te betalen wanneer je ons antwoordnummer gebruikt.

mi
door mitsj Nov 17, 2022 om 10:58
6 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo, die pagina heb ik gevonden. Maar hoeveel pagina's moet ik bekijken om het antwoord te vinden?

pagina 1: gratis ruilen
pagina 2: je krijgt het gehele aankoopbedrag terug
pagina 3: je krijgt niet het gehele aankoopbedrag terug en betaald retourkosten.

misschien is er nog een pagina 4 waarin staat dat ik verplicht een nier moet afgeven? Want hoeveel pagina's moet een klant controleren om zeker te zijn dat alle andere pagina's kloppen?

atlas1302
door atlas1302 Nov 17, 2022 om 12:22
341 Antwoorden / 13 Vragen

Uw huurcontract bestaat ook uit meerder pagina's, die leest u ook allemaal toch?. Gewoon lezen, een paginaatje meer...en daar hoeft u uw nier niet verplicht af te geven hoor. Als u dat had gedaan, had u ook niet om antwoorden hoeven te vragen.

Begrijpen wie begrijpe kan.

sira
door sira Nov 17, 2022 om 12:47
2361 Antwoorden / 24 Vragen

@Atlas1302
Wat dacht je van een polis, of van Google en Apple voorwaarden?

atlas1302
door atlas1302 Nov 17, 2022 om 17:34
341 Antwoorden / 13 Vragen

Klopt, daar moet je echt even voor gaan zitten hoor en laten bezinken. En dan de volgende dag nog eens met frisse blik in de herhaling om het allemaal echt goed te begrijpen, en dan toch nog!

sira
door sira - Nov 17, 2022 om 10:43
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Ik vind het logisch dat die kosten voor de klant zijn als je alles retourneert.
Deze regel hanteert Otto al heel lang.

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 17, 2022 om 10:48
7210 Antwoorden / 3 Vragen
mi
door mitsj Nov 17, 2022 om 10:53
6 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb uiteindelijk de pagina gevonden. Maar hoeveel tegenstrijdige berichten is redelijk?

Als je op 2 plekken hebt staan dat het gratis is en je het gehele aankoopbedrag terugkrijgt.

Hoeveel pagina's moet een klant bezoeken om te controleren of de andere 2 pagina's kloppen?

Want wellicht klopt de pagina die u me stuurt ook niet en is er nog een 4de pagina met een ander antwoord...

marita5
door marita5 - Nov 17, 2022 om 12:08
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Mitsj ,

Lees deze links eens ,

https://www.charlotteslaw.nl/webwinkelrecht-welke-retourkosten-mag-ik-in-rekening-brengen

https://www.consumentenbond.nl/online-kopen/online-aankopen-retour

Ps : Als u op de site bovenaan in het groen klikt op Gratis Ruilen , krijgt u alle informatie te zien ( linker rijtje )

drevil
door drevil - Nov 17, 2022 om 12:20
223 Antwoorden / 14 Vragen

Gratis 'ruilen'. Als in omruilen voor een ander product. Retourneren en geld terug vragen is iets anders. Dan wordt er niets verdiend en gaan ze in de rode cijfers met de retourkosten. Bij ruilen koop je alsnog iets en genereren ze alsnog een beetje omzet.

Topantwoord

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Nov 17, 2022 om 13:11
2095 Antwoorden / Vragen

Het is wat mij betreft op het randje en eigenlijk er overheen. Ik vind het misleidend als je pontificaal 'Gratis ruilen' op je website zet en dat dan in je voorwaarden ineens inperkt. Maar dat is mijn 2ct, voor het definitieve antwoord moet u naar de kantonrechter maar wellicht is er ook een geschillencommissie die een uitspraak kan doen.

lo
door lovewinnie - Nov 17, 2022 om 13:14
1210 Antwoorden / 1 Vragen

U krijgt toch u aankoop bedrag terug? Dus dat klopt

En ruilen is gratis klopt ook. Retouren is niet gratis. Staat ook nergens dat dat wel zo is. Alleen dat je aankoopbedrag terug krijgt.

Er zijn steeds meer webshops die zo werken

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 17, 2022 om 14:29
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Als ik dit lees zou ook volgens hun voorwaarden terugzenden gratis moeten zijn mits de procedure wordt gevold en ook indien het terugzenden binnen 14 dagen gebeurt. Zoals ik het lees hanteert men een extra voorwaarde indien binnen 30 dagen sprake is van terugzenden. https://www.otto.nl/klantenservice/retourneren-ruilen/voorwaarden-retourneren-zichttermijn/

Zie m.b.t. de regelgeving https://www.consumentenbond.nl/online-kopen/retourneren  Indien men zich niet aan die regls blijkt te houden zou u naleving kunnen vorderen maar een dergelijk vordering aangetend verzenden kost u dan tenmiste € 10,00 (ca).
Hoewel ik een hele serie aan keurmerken zie op hun site zie ik geen webshop winkel keurmerk waar een klachrehgeling aan verbonden is die u zou kunnen benutten. Gelet op de hoeveelheid keurmerken kan het echter zo zijn dat 'ik door de bomen het bos niet zie'.

U kunt in idere geval wel : Juridisch advies volgens kassa:

Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

- ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), tel. 088-0707070 (nationaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 08.30-17.30 uur, zie voor meer informatie: https://www.consuwijzer.nl

- Het Europees Consumenten Centrum (ECC, indien het een conflict met een Europees bedrijf betreft). Tel. 030 - 232 6440 (normaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 09:00 - 17:00), zie voor meer informatie https://www.eccnederland.nl/

Bo
door Bobot - Nov 17, 2022 om 19:08
28 Antwoorden / 2 Vragen

(gratis) ruilen is niet hetzelfde als retourneren:

Gratis ruilen

Wil je toch liever een andere maat of kleur ontvangen? Dat is geen enkel probleem, want je kunt bij ons gratis ruilen. Neem contact op met onze klantenservice en we zorgen dat je het nieuwe artikel zo snel mogelijk ontvangt.

me
door meganega - Nov 17, 2022 om 23:03
50 Antwoorden / Vragen

Ja dit mag, maar niet op deze manier.
De verkoper moet vooraf duidelijk aangeven dat retourkosten voor de rekening van de koper zijn.

ka
door kaartendraak - Nov 18, 2022 om 11:28
184 Antwoorden / 2 Vragen

De retourkosten worden sowieso verrekend met de verzendkosten, dus je betaald altijd minder retourkosten dan het werkelijk kost, maar in de voorwaarden staat: gratis RUILEN en niet gratis retour.
Neem eens contact op met de winkel wat ze met je retourkosten gedaan zouden hebben als je had willen ruilen? Ik denk dat het dan niks had gekost.
En gratis terugsturen is een gunst van winkels, geen verplichting.

mo
door mof - Nov 18, 2022 om 12:01
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Hou toch eens op met het woordje "zomaar". Dingen gebeuren niet "zomaar". Ja, een bedrijf mag de retourkosten bij de retournerende klant neerleggen. Als dat niet gebeurt dan zitten deze kosten al in de prijs van het product verrekend. De klant betaalt uiteindelijk altijd de kosten, linksom of rechtsom.

U leest op de website: "Gratis ruilen" en verder "Dan storten we het aankoopbedrag terug op je rekening."

Dat lijkt me informatie genoeg over wat u terug kunt verwachten.

pa
door patjepayer - Nov 18, 2022 om 12:03
4 Antwoorden / 0 Vragen

In je aankoopbedrag heb je niet alvast de retourkosten meebetaald. Dus als otto in de voorwaarden vermeldt dat de retourkosten voor de klant zijn lijkt mij die verrekening logisch.

ma
door marleenvanh - Nov 18, 2022 om 13:00
453 Antwoorden / 1 Vragen

Terugsturen is iets anders dan ruilen beste MITSJ.... Dus ja dat mag.

1paul
door 1paul - Nov 18, 2022 om 16:19
3173 Antwoorden / 0 Vragen

ja dat mag, ruilen is iets anders dan retourneren!