door wilenfred Feb 22, 2013 om 17:01
Geldzaken & recht

Rioolbelasting

Wij hebben een recreatiewoning in Ouddorp, was gemeente Goedereede, nu zijn de gemeentes gefuseerd en gaan verder onder "Gemeente Goeree Overflakkee".
Dit heeft tot gevolg dat alle woningen en ook recreatiewoningen die niet op een vakantiepark staan met beheerder, een factuur krijgen voor de rioolheffing met een verhoging van 100%
Kan dit zomaar, volgens de gemeente wel maar heeft hier iemand ervaring mee en kan er iets aan gedaan worden?

2162 12 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 22, 2013 om 17:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De eigenaar van een woning, of dat nu een permanente, of een recreatiewoning is, moet rioolbelasting betalen. Dus waarom zou dat niet kunnen? En met 100% verhogen, daar gaat de gemeenteraad over, dus dat is daar beslist. Niets aan te doen.

marcel75
door marcel75 - Feb 22, 2013 om 17:44
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Rioolbelasting is niet altijd een eigenarenbelasting. Kan ook een gebruikersbelasting zijn. In dat geval moet de gebruiker, en dat kan ook een huurder zijn, rioolbelasting betalen.

Voorwaarde is wel steevast dat er een aansluiting op het rioolsysteem moet zijn.

tijger1
door tijger1 - Feb 22, 2013 om 17:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@marcel75

Voorwaarde is wel steevast dat er een aansluiting op het rioolsysteem moet zijn.

Dat is niet helemaal waar. De gemeente Rotterdam bijvoorbeeld is nu bezig, met terugwerkende kracht, aan eigenaren van garages zonder aansluiting op het rioolsysteem, rioolbelasting op te leggen.

valerius-2
door valerius-2 - Feb 22, 2013 om 19:11
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja dat mag zo gauw het is aangenomen. Kijk op de site van de gemeente wanner dit is gebeurd

dearagain
door dearagain - Feb 22, 2013 om 20:12
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*zo gaat dat nu eenmaal in onze democratische graaicultuur!

marcel75
door marcel75 - Feb 23, 2013 om 11:56
5124 Antwoorden / 4 Vragen

tijger,
En waar wordt het regenwater dat op het dak van die garages valt op afgevoerd? Vaak toch wel op het riool.

tijger1
door tijger1 - Feb 23, 2013 om 12:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=marcel75 schreef op zaterdag 23 feb 2013, 11:56]tijger,
En waar wordt het regenwater dat op het dak van die garages valt op afgevoerd? Vaak toch wel op het riool.

Nee Marcel, dat loopt door een pijp gewoon op straat. De gemeente spreekt dan ook van direct of INDIRECT lozen op het riool. We weten hier al dat er niets tegenin te brengen is. Men betaalt dus nu voor het indirect afvoeren van alleen regen, want er is in de garages geen aan of afvoer van water, net zo veel rioolbelasting als voor een heel huis met keuken, badkamers, toilet en uiteraard ook hemelwater.

marcel75
door marcel75 - Feb 23, 2013 om 13:33
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Tijger,
Rioolbelasting heeft weinig tot niets te maken met de aanvoer van water. Wel met het gebruiken/belasten van het rioolstelsel. Volkomen logisch dus dat ook voor garages waar regenwater opvalt dat afgevoerd moet worden, aangeslagen worden voor rioolbelasting.

tijger1
door tijger1 - Feb 23, 2013 om 13:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@marcel

In sommige gemeenten is de hoogte van de rioolbelasting gerelateerd aan de hoogte van het watergebruik in die woning, maar ik weet dat gemeenten daarin vrij zijn.

Ook weet ik dat er in mijn geval niets aan te doen is, de gemeente heeft beslist. Alleen is het ironisch dat als die garage losstaand is in de tuin, dat men dan niet aangeslagen wordt.

Maar het ging me er in eerste instantie om de vraag van Ts te beantwoorden. De gemeente beslist en men moet betalen. Zoals altijd.

marcel75
door marcel75 - Feb 23, 2013 om 13:46
5124 Antwoorden / 4 Vragen

en dat betekent dat dus dat niet alleen aan de eigenaar de rioolbelasting opgelegd wordt, maar dat dit ook een gebruikerslast kan zijn. Simpel gezegd: degene die de aanslag krijgt, moet betalen.

tijger1
door tijger1 - Feb 23, 2013 om 16:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

. Simpel gezegd: degene die de aanslag krijgt, moet betalen.

Is dat niet altijd al zo, helaas, lol.

diertjes
door diertjes - Mar 3, 2013 om 20:09
299 Antwoorden / 3 Vragen

Bij een gemeentelijke herindeling horen nieuwe belastingtarieven. Dta dat betekenen dat sommige tarieven omhoog gaan en andere verlaagd. In het geval van TS is dat dus een verhoging.

Voor het krijgen van een aanslag rioolheffing is het strikt genomen niet nodig dat er een aansluiting op het riool is. Met de invoering van de Wet verbreding gemeentelijke watertaken heeft de gemeente er een aantal taken bij gekregen, onder andere het afvoeren en bergen van overtollig hemelwater en de gevolgen van de grondwaterstand. De extra kosten van die nieuwe taken worden uit de rioolheffing betaald. De naam van de belasting is ook veranded van rioolrecht in rioolheffing.