W.
door W. van Echtelt Mar 4, 2019 om 17:34
Geldzaken & recht

Rolstoelauto en wegenbelasting

Wij hebben een volkswagen Caddy die is aangepast voor de rolstoel en gebruiken hem uitsluitend voor prive vervoer.
Voor de wegen belasting wordt hij echter aangeslagen als bedrijfswagen, dat is € 134 per maand dat vinden wij niet reeel.
Wat is hier aan te doen?

4215 5 Rapporteer

ne
door neodutchio - Mar 4, 2019 om 17:45
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Wegenbelasting wordt bepaald door de provincie waarin u woont, het gewicht van de auto en de brandstof. Zojuist een vergelijk gedaan van een personenauto in Overijssel op benzine van 1051-1150kg. Deze kost €123 per kwartaal. Dezelfde invoer voor een bestelauto particulier € 77 per kwartaal. Een bestelauto is in dit geval dus voordeliger dan een personenauto.

Een caddy heeft normaal 2 zitplaatsen en zal ook standaard een grijs kenteken hebben. Als u de auto hebt laten aanpassen om achterin een persoon in een rolstoel mee te nemen, dan zou u de auto kunnen laten herkeuren bij het RDW. Immers zijn er dan zitplaatsen bij gekomen.

vu2615
door vu2615 - Mar 4, 2019 om 17:46
81 Antwoorden / 3 Vragen

Verzoek indienen bij de belastingdienst voor gedeeltelijke vrijstelling motorrijtuigenbelasting. Het gewicht van de rolstoelinstallatie wordt dan in mindering gebracht op het gewicht van de auto

marita5
door marita5 - Mar 4, 2019 om 18:12
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo W. Van Echtelt ,

Lees ook deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.geld.nl/autoverzekering/service/wegenbelasting-invalide

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 4, 2019 om 18:55
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Zie de algegeven verwijzingen naar de belastingdienst voor het verkrijgen van vrijstelling. Zo simpel kan het zijn.