Lo
door Lotte1234 Oct 19, 2023 om 21:32
Geldzaken & recht

Schade vergoeding huurwoning

Mijn hond heeft bijna een jaar geleden schade toegebracht aan de deur van de keuken van mijn huurwoning. De deur functioneert nog zoals daarvoor, er zitten enkel krassen op. Dit heb ik binnen enkele dagen netjes gemeld aan de verhuurder. Hij zou er nog naar komen kijken, dit heeft hij nooit meer gedaan. Nu ben ik recent uit die woning vertrokken, en met het inleveren van de sleutel kwam de verhuurder er wel op terug. Helaas blijkt het dat mijn aansprakelijkheidsverzekering dit niet dekt en zou ik het zelf moeten vergoeden. Aangezien de deur nog functioneert, ben ik verplicht om de schade te vergoeden (ook gezien de tijd die er tussen zit)? Moet ik exact dezelfde deur terug laten plaatsen of mag dit ook een andere deur zijn? Of volstaat het om enkel het beschadigde deel te "herstellen"?

4302 7 Rapporteer
Analoog
door Analoog - Oct 19, 2023 om 21:40
137 Antwoorden / Vragen

Meestal ben je verplicht de woning in dezelfde staat op te leveren dan toen je er destijds bent ingetrokken en dat die deur nog functioneert is iets anders dan schade, maar jij kunt beter inschatten in hoeverre dat is te verhelpen, want anders kan hij het op jou kosten doen, deed ik niet....

sira
door sira - Oct 19, 2023 om 22:05
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Vergoeden wil niet zeggen dat u een nieuwe deur moet kopen. Vergoeden kan ook betekenen dat een schilder de deur gaat schuren, diepe krassen opvult en opnieuw in de verf zet en die kosten moeten vergoed worden.
U had dat zelf ook kunnen doen toen u er nog woonde en dan had er geen haan naar gekraaid.

Iv
door Ivo W Oct 20, 2023 om 07:08
729 Antwoorden / Vragen

Correct
Herstellen mag ook.

Bij een goedkoop honingraat binnendeurtje is vervangen goedkoper. Is het een echte houten deur dan kan schuren, plamuren en schilderen wel veel goedkoper zijn dan een nieuwe vergelijkbare deur.

sira
door sira Oct 20, 2023 om 09:15
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Juist.

Het zal een stompe deur zijn en in een huurwoning waarschijnlijk zelfs een boarddeur. Beide deuren zijn er al voor max. € 50,-, maar ook die moeten geschilderd worden.
Kortom, ze had de reparatie beter zelf kunnen doen toen ze er nog woonde.

mahadma
door mahadma - Oct 19, 2023 om 22:42
11547 Antwoorden / 51 Vragen

U zult de schade links om of rechts om toch moeten herstellen (anders doet verhuurder het voor u op uw kosten) op een manier dat het door de verhuurder wordt gevraagd. Omdat ik de schade niet kan zien/inschatten moet u kiezen hoe u de schade hersteld, een verfje of de deur vervangen.

Ge
door Gert Moes - Oct 20, 2023 om 13:19
12 Antwoorden / 2 Vragen
mo
door mof - Oct 20, 2023 om 14:22
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja. U bent verantwoordelijk voor de schade die uw hond heeft aangericht. Als de verhuurder niet is komen kijken had u deze nogmaals op zijn afspraak kunnen wijzen. Het maakt ook niet veel uit want als hij het wel had gedaan had u toentertijd al de deur kunnen vervangen of repareren. Nu moet  u dit nu doen, dus er is slechts sprake van uitstel. In het hurucontract staat normaalgesproken een artikel dat zegt dat u de woning bij opzeggen van de huur in de staat moet achterlaten als dat u deze heeft aangenomen bij aangaan van de huur. DAt is alles wat
belangrijk is.

agapon1951
door agapon1951 - Oct 20, 2023 om 14:33
173 Antwoorden / Vragen

het is echt vrij simpel, de woning dient terug gegeven worden in de staat waar hij was, toen U er introk.
Door de krassen is dit niet het geval. Als U dit zelf op U had genomen had of mogelijk nog mag doen of door een kennis, kost het een roller, plamuur voro dieper krassen, paletmes, schuurpapier (als de krassen te diep zijn en een verf soort die niet eens duur hoeft te zijn.
Een nieuwe deur afhankelijk van welke deur deze ophangen, zijn rond de 50 euro ook verkrijgbaar, is ook het overwegen waard.
Is er een inboedel evrzekering is mogelijk deze nog dekkende, probeer dit dan.

il
door iljaha - Oct 20, 2023 om 18:33
179 Antwoorden / 3 Vragen

schuren, plamuren, schuren, schilderen!