ge
door george159 Apr 6, 2017 om 10:37
Geldzaken & recht

Schadevergoeding ex werkgever belastbaar?

Hallo,
Ik heb in 2016 een bruto maandloon ontvangen van mijn ex werkgever ivm. het te laat aanzeggen van het niet verlengen van mijn contract.
Heb daar afgelopen jaar een een dispuut met het UWV. over gehad, omdat zij vonden dat dit als loon telt en in mindering gebracht moest worden op mijn uitkering. Na tussen komst en advies van het Juridisch loket is dit terug gedraaid door het UWV. en inderdaad als schadevergoeding erkent.
Nu heb ik hetzelfde met de belastingdienst, zij tellen deze bruto schadevergoeding mee als inkomen, met het gevolg dat ik daardoor belast5ing moet bijbetalen over 2016. Heb het Juridisch loket hieromtrent gebeld, maar deze keer wisten ze er geen raad mee en adviseren ze mij om advies in te winnen bij mensen met ervaring omtrent dit euvel, (bv. boekhouder). Heeft iemand van u misschien een antwoord op? Belastingdienst stelt: werkgever heeft de jaaropgave zo ingediend, dus dat zal dan wel kloppen en wij tellen het dus dan ook gewoon mee als inkomsten, er is belasting over betaald dus wij tellen het gewoon mee. Graag u advies. Alvast vriendelijk bedankt!

1259 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 6, 2017 om 10:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard is dat inkomen wat belast wordt. Heel simpel.

ne
door neodutchio - Apr 6, 2017 om 11:03
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Uw baas was te laat met het aanzeggen van uw contract, dat betekend dat u wettelijk gezien een maand langer in dienst bent geweest. Het betaalde geld is dus salaris en dus belastbaar.

Gerry1969
door Gerry1969 - Apr 6, 2017 om 11:32
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik zie geen enkele reden waarom dit onbelast niet zijn. Als u een letselschade vergoeding had ontvangen was deze wel geheel vrij van belastingen maar een soort afkoopsom in de vorm.van een maandsalaris niet.

panter22
door panter22 - Apr 7, 2017 om 08:41
6599 Antwoorden / Vragen

Neem eens contact op met de FNV, zij weten meer over dit onderwerp
https://www.fnv.nl/sector-en-cao/alle-sectoren/flex/nieuws/1036482-contract-te-laat-verlengd/

Sa
door SaskiaVanLoon - Apr 7, 2017 om 15:30
1 Antwoorden / Vragen

Ik heb zelf ook problemen gehad met te laat stopzetten van contract bij vorige werkgever. Niemand kon me toen vertellen waar ik nu belasting over moest betalen... Mijn zus zei toen dat ik naar Kandoor.nl moest gaan, want daar hebben ze heel veel gidsen die alles over belasting weten (is ook gratis). Heeft mij geholpen!

ge
door george159 - Apr 7, 2017 om 18:00
41 Antwoorden / 11 Vragen

Bedankt voor jullie reacties. Met sommige ben ik aan de slag gegaan, hou jullie op de hoogte! Groet

tijger1
door tijger1 - Apr 7, 2017 om 18:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U gaat met sommige reacties "aan de slag". Hoe bedoelt u dat? U zult gewoon de aanvullende belasting moeten betalen.