Li
door Lillianw Dec 1, 2017 om 23:03
Geldzaken & recht

Scheefwonen

Wij wonen SCHEEF omdat we samen teveel inkomen hebben
We wonen in een sociale huurwoning
Wij zouden de doorstroming verstoren voor mensen met een lager inkomen daardoor betalen we meer huurverhoging
Het vreemde is dat als wij eruit gaan de huizen verkocht gaan worden Mag de woningbouwvereniging dan toch meer huur van ons vragen?

1924 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 1, 2017 om 23:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, dat mogen ze. Maar dan koopt u toch, als u daar prettig woont?

tenormin
door tenormin Dec 1, 2017 om 23:53
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Totaal of topic: Gaat het alarm af als er een nieuwe vraag gesteld is of zo? Bijna griezelig: 'slapend bij je tablet, mobiel of wat'? Bestrijd niet je antwoord: wel dat je anderen bijna mond dood maakt om een reactie te geven.

tijger1
door tijger1 - Dec 1, 2017 om 23:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin.

Waar heeft u het over? Weer een glaasje teveel soms?

ne
door neodutchio - Dec 2, 2017 om 00:56
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Nee, de woningbouwvereniging mag u niet om een hogere huur vragen. Zij moeten dit doen.
Ook al zal het huis verkocht gaan worden als u het verlaat wil niet zeggen dat u voor een appel en een ei daar mag wonen. Waarom zou er voor u een uitzondering gemaakt moeten worden?

Franske1958
door Franske1958 - Dec 2, 2017 om 08:35
433 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo

U schrijft:  "Omdat we samen te veel inkomen hebben"
De oplossing hiervoor is erg simpel. Als 1 van U of U beide part-time gaat werken gaat U er per saldo niet erg veel
op achteruit.  De voordelen hervan zijn groot. Geen scheefwoner meer en, Als uw spaargeld en inkomen onder de
toeslagen grens vallen krijgt U zelfs mogelijk huur en zorg toeslag.  Kijk op proefberekening toeslagen voor meer info.
Hoe simpel kan de oplossing zijn.

ne
door neodutchio Dec 2, 2017 om 10:36
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Omgekeerde wereld. Minder gaan werken en minder verdienen om meer toeslag te krijgen. Ze kunnen nu heel goed hun eigen broek ophouden en dat is ook de bedoeling.

tijger1
door tijger1 Dec 2, 2017 om 11:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ piet. Ik mag toch aannemen dat u dat ironisch bedoeld hebt?

panter22
door panter22 - Dec 2, 2017 om 08:57
6599 Antwoorden / Vragen

Topantwoord

lo
door lovewinnie - Dec 2, 2017 om 09:26
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Ja dat mag. Dat is de rede dat wij zijn gaan kopen. Jaren wachten en dan een appartement krijgen en dan kapitaal betalen aan huur met modaal inkomen.
Nu hypotheek van 310 netto ipv 830 huur voor appartement zonder toeslag
Als er een mogelijkheid is te kopen zou ik dat nu doen met lage rente.
Waarschijnlijk kunt u elk jaar verhoging verwachten. U betaald huur na inkomen. Stel u buren in zelfde huis in de bijstand betalen met huurtoeslag eraf zon 250 euro pm. U met modaal inkomen (of hoger) hoort minimaal 710 te betalen. Zit u daaronder bent u een scheefhuurder en zal u elk jaar meer betalen omdat dat de bedoeling  is

Gerry1969
door Gerry1969 Dec 2, 2017 om 15:12
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Kopen met een lage rente klinkt leuk maar tegenwoordig moet de woning wel worden afgelost wat voor behoorlijk hogere maandbedragen zorgt.

kc
door kcdb Dec 2, 2017 om 18:09
113 Antwoorden / 2 Vragen

Dat klopt, behalve rente betaald een koper tegenwoordig ook aflossing per maand. De verhouding aflossen t.o.v. rente stijgt zelfs bij een annuïteitenhypotheek en het voordeel van de rente-aftrek wordt langzamerhand steeds minder. Langzaam zullen de woon- / maandlasten dus ook bij een koophuis stijgen.

Er is echter één groot verschil t.o.v. het huren van een woning. Na 30 jaar is het huis en de eventuele opbrengst daarna volledig voor de koper. Dat zal met huren nooit gebeuren. Naast wonen doet een huizenkoper dus stilzwijgend ook aan vermogensopbouw.

lo
door lovewinnie Dec 4, 2017 om 13:40
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Maar wat is daar nadeel van! Als je goed woont zou ik het kopen. Maandlasten zijn lager en je spaart voor je oude dag.
Wij lossen gewoon af ( wel maar 100.000  van de totaal hypotheek)  en de rest aflossingvrij. Dat kan nu niet meer maar dan nog moet je wel erg hoge hypotheek hebben wil je boven de 710 netto  komen. Meeste oude huurhuizen hebben lage verkoopprijs

Topantwoord

Cookies
door Cookies - Dec 2, 2017 om 10:34
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Wat een onzinnige oplossing. Minder gaan werken om toeslagen te krijgen? Wat een mentaliteit!

DOOR PIET987654 - 2 DEC. 2017 OM 08:35
1 ANTWOORDEN / VRAGEN

Hallo

U schrijft:  "Omdat we samen te veel inkomen hebben"
De oplossing hiervoor is erg simpel. Als 1 van U of U beide part-time gaat werken gaat U er per saldo niet erg veel
op achteruit.  De voordelen hervan zijn groot. Geen scheefwoner meer en, Als uw spaargeld en inkomen onder de
toeslagen grens vallen krijgt U zelfs mogelijk huur en zorg toeslag.  Kijk op proefberekening toeslagen voor meer info.
Hoe simpel kan de oplossing zijn.

ro
door ron503 - Dec 2, 2017 om 10:38
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Iedere huurder van een sociale huurwoning krijgt met de jaarlijkse huurverhoging te maken. Stel dat de verhoging voor lage inkomens 3,5% is en voor de hogere inkomens 6,5% dan is het verschil 3%. Bij een huur van 710 euro betalen scheefwoners 21,30 euro meer huur dan huurders waarvoor de woning "bedoeld" is dat bedrag is niet motiverend om te gaan verhuizen. Het is ook zo dat de huur van veel huurwoningen nog niet geharmoniseerd is waardoor een langzittende huurder veel minder huur betaald dan een nieuwe bewoner en dat verschil kan voor een zelfde woning meer dan 100 euro zijn. De wet op het scheefwonen werkt in mijn optiek niet want ook met een hoger inkomen blijft huren van een sociale huurwoning gewoonweg goedkoop.

Topantwoord

me
door mein33 - Dec 2, 2017 om 10:43
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@lilianw,

Zolang de woning wordt verhuurt, blijft de woning een 'huurwoning' en zijn de spelregels daaromtrend van toepassing, ook is het recht op huurbescherming van toepassing en kan de woning niet aan de verhuur worden ontrokken.
Anders is het als de huurder de huurovereenkomst beëindigd want dan kan de woninbbouwvereniging, binnen de regels van de sociale-woningverhuur, de wonig opnieuw verhuren of afstoten.
Zolang u er blijft wonen zal het een huurwoning blijven met alle regels die op de verhuur voor een sociale-huurwoning gelden.

Misschien is het idee van @tijger1 wel een optie voor u, u kunt u de woning mogelijk iets goedkoper verwerven dan wat deze in onverhuurde staat zou kunnen opbrengen en de kans is redelijkerwijs aanwezig dat uw netto woonlasten wel eens zouden kunnen dalen. Houdt daarbij wel voor ogen dat er allerlei bijkomende kosten zijn die u nu niet of verkapt wel betaald.
Het is dus een geval van optellen en in mindering brengen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 4, 2017 om 13:47
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Kort en krachtig: Ja het mag maar HET HOEFT NIET.
Anders gezegd: de wetgever staat verhoging in dergelijke gevallen toe maar de verhuurder behoeft dat niet te doen.

(tijger1@ voor kopen moet je de benodigde pecunia kunnen verkrijgen en niet iedereen lukt dat, o.a. door de beperkingen op financieringsmogelijkheden en voorwaarden. Een lening op een telefoon kan al reden zijn voor het niet verkrijgen van een hypotheek. (Ik zeg nadrukkelijk niet of dat wel of niet terecht is.)

me
door mein33 Dec 4, 2017 om 13:52
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Een lening op een telefoon kan al reden zijn voor het niet verkrijgen van een hypotheek

Klopt niet, het maximaal te lenen bedrag zal een paar duizend euro lager kunnen uitvallen.