grim-reeper
door grim-reeper Mar 6, 2010 om 15:15
Geldzaken & recht

Schotels plaatsen mag dit

ik heb 3 mnd geleden 2 schotels van 50 cm geplaatst (mag niet groter dan 75 cm)
ik woon op 3 hoog en heb met de woningbouw gebeld en die zeggen als ze niet in de stenen vast zitten mag dit.(netjes in het hout vastgezet)
nu krijg ik een brief dat ik moet ze of op mijn franse balkon (geen ontvangst) of beneden in de tuin plaatsen
met andere woorden weg ermee
dan hebben ze ook nog eens kleuren vastgesteld alleen wit en mat. door de liching van mijn huis kan ik ze niet op mijn balkon plaatsen en achter is de eenige mogelijkheid.
voor plaatsing heb ik 3x met de woningbouw gebeld maar niemand heeft mij vertelt dat ik een aanvraag moet indienen.
Wat zijn mijn rechten en kunnen zij mij verplichten om ze weg te halen?
ik heb ze al zovermogelijk uit het zicht geplaatst wat nu naar een rechter of zo?
met vriendelijke groeten
g.r.schaapherder

1989 20 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 6, 2010 om 17:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

grim-reeper

Voorzover ik me herinner zijn er in het grijze verleden processen gevoerd over het plaatsen van schotels. De rechters hebben dacht ik, destijds uitgesproken, dat WBV daarmee accoord moeten gaan. Het beste kun je dus even navraag doen bij Consuwijzer en het Juridisch Loket.

Pedro.

ve
door verwijderd - Mar 6, 2010 om 17:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

@

Omdat het hier een huurwoning betreft, kun je ook te rade gaan bij:

Adres Woonbond

Nieuwe Achtergracht 17
1018 XV Amsterdam

telefoon 020-5517700
telefax 020-5517799
email
info@woonbond.nl

Pedro.

ve
door verwijderd - Mar 6, 2010 om 23:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas is de eigenaar van de woning de baas en dient u soms in te schikken. Zijn regels zijn wet. U heeft alle mogelijkheden al uitgeprobeerd dus houd het op...of is er iemand in de flat die ook in zo'n situatie zit?
Hoe heeft die het dan opgelost?
U kunt ook proberen of het binnenshuis lukt, zoniet dan proberen de boel te verkopen via marktplaats en digitaal via de kabel gaan.
John

ve
door verwijderd - Mar 7, 2010 om 00:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

read schreef op zaterdag 6 mrt 2010, 17:18: grim-reeper

Voorzover ik me herinner zijn er in het grijze verleden processen gevoerd over het plaatsen van schotels. De rechters hebben dacht ik, destijds uitgesproken, dat WBV daarmee accoord moeten gaan. Het beste kun je dus even navraag doen bij Consuwijzer en het Juridisch Loket.

Pedro.

Hij mag ze toch plaatsen? Alleen op een andere plek.

ve
door verwijderd - Mar 7, 2010 om 00:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

.......en kunnen zij mij verplichten om ze weg te halen?.......

Ja. De verhuurder bepaalt de regels.

ve
door verwijderd - Mar 7, 2010 om 09:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wordt tijd dat alle schotels verboden worden.
Kijk bij flats is toch geen gezicht.
Via de kabel kun je alles krijgen moet dan wel wat goedkoper worden.

ve
door verwijderd - Mar 7, 2010 om 10:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

wat een onzin zeg!!
je moet toch zelf weten of je een schotel plaatst of niet.
we leven toch in een vrij democratie waar iedereen ¿¿(bijna)?? alles mag zeggen in dit land.
en via de kabel kun je zeer zeker niet alles krijgen wat je wilt zien!!
en dat tegen veel te hoge kosten

ve
door verwijderd - Mar 7, 2010 om 12:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

vatoslocos Is U mening.Niet de mijne is geen gezicht al die wok pannen aan de gevel.
Heb U per ongeluk een duim om hoog gegeven.

ve
door verwijderd - Mar 7, 2010 om 12:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

..........je moet toch zelf weten of je een schotel plaatst of niet. we leven toch in een vrij democratie ............

Een democratie betekent niet dat alles maar mag! Gelukkig zijn er ook nog regels waar de mens zich aan te houden heeft en dat telt ook voor het plaatsen van die afschuwelijke schotels.

ve
door verwijderd - Mar 7, 2010 om 13:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

@

Het gaat hier niet om het wel of niet mogen bevestigen. Het gaat hier over het grondrecht dat een ieder het recht heeft om te mogen communiceren zoals hij of zij dat zelf wil.

Met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Mar 7, 2010 om 13:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

..........Het gaat hier over het grondrecht dat een ieder het recht heeft om te mogen communiceren zoals hij of zij dat zelf wil...........

Ja, maar - in dit geval - niet waar hij of zij dat wil. Of vindt jij het goed dat de buurman zijn schotel aan jouw gevel vast zet? Schreef het al eerder: de schotel MAG geplaatst worden, maar NIET overal.

.

ve
door verwijderd - Mar 7, 2010 om 15:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Los van dit onderwerp vind ik het ook echt totaal geen gezicht al die schotels op gevels van een flat.

Misschien is het een idee om gezamelijk met de woningbouw en bewoners te kijken naar een gezamelijke schotel op het dak.

Ik weet dat er bij ons in de buurt ook een paar flats waren waar heel veel schotels te vinden waren maar dat hebben ze verboden en een gezamelijke op het dak geplaatst.

Daarbij is het ook een beter idee om dit soort dingen altijd via e-mail te regelen met een woningbouw zo kan je altijd terug vinden wat ze precies hebben vermeld een ook al is e-mail niet een wettig bewijs kan je ze in het vervolg wel daarmee confronteren.

Ik denk dat je het beste je huurcontract eens goed zou moeten bekijken want vaak staat daarin ook hierover iets vermeld.
Maar ik geef je weinig kans dat je hier iets tegen in kan brengen.

Veel Succes
Greetings Lapto

ve
door verwijderd - Mar 7, 2010 om 16:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vind het ook geen gezicht dat mensen op straat en in de rij van de kassa bellen maar dat vinden de meeste mensen normaal. Wat normaal is dat is niet belangrijk. Of het mag hangt af van de verhuurder en mogelijk van de Gemeente af.
Misschien kan reeper de schotel op een paal in de tuin zetten?

ve
door verwijderd - Mar 7, 2010 om 22:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

lapto schreef op zondag 7 mrt 2010, 15:54: Los van dit onderwerp vind ik het ook echt totaal geen gezicht al die schotels op gevels van een flat.

Misschien is het een idee om gezamelijk met de woningbouw en bewoners te kijken naar een gezamelijke schotel op het dak.

Ik weet dat er bij ons in de buurt ook een paar flats waren waar heel veel schotels te vinden waren maar dat hebben ze verboden en een gezamelijke op het dak geplaatst.

Daarbij is het ook een beter idee om dit soort dingen altijd via e-mail te regelen met een woningbouw zo kan je altijd terug vinden wat ze precies hebben vermeld een ook al is e-mail niet een wettig bewijs kan je ze in het vervolg wel daarmee confronteren.

Ik denk dat je het beste je huurcontract eens goed zou moeten bekijken want vaak staat daarin ook hierover iets vermeld.
Maar ik geef je weinig kans dat je hier iets tegen in kan brengen.

Veel Succes
Greetings Lapto

Centrale schotelantennes op daken van flats plaatsen is iets wat gaat lijken op de systemen van de jaren 70/80 toen CAI voor het eerst werd uitgevonden...Centrale Antenne Systeem...
Begonnen op flats, later hele dorpjes , daarna steden en nu hele delen van het land via maar enkele providers.
Goed idee, terug naar de seventies !
Helaas moet iedereen dan naar dezelfde zender kijken. Ruzie om de afstandbediening zal aan de orde van de dag zijn.
John

ve
door verwijderd - Mar 8, 2010 om 16:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

allemaal bedankt voor de reactie`s voor of tegen.
Het is altijd goed om zowel de zonnige kant als de donkere kant te bekijken.
uitsluitsel plaatsing
Na overleg met de woningbouw zijn we overeengekomen:
dat schotels mogen blijven hangen maar op een iets minder zichtbare plek
dat houd in dat ik ze wel iets moet verplaatsen
vervolgens heb ik volgens de woningbouw er best wel veel aan gedaan om
zo min mogelijk overlast voor iedereen te bezorgen.
ik heb ook overleg gepleegt om 1 grote schotel op het dak te laten plaatsen en die dan voor iedereen in de flat toegankelijk te maken.
daar zitten kosten aan vast maar de woningbouw had er wel een gewillig oor voor
zodat er geen wildgroei van schotels hoeft te ondstaan.
nog van harte bedankt allemaal.
groeten grim-reeper

ve
door verwijderd - Mar 8, 2010 om 17:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ter aanvulling op de reeds genoemde reacties wil ik toch opmerken dat indien een woningbouw vereniging u geen alternatief kan bieden (bv kabel met voldoende zenders) het voor hun heel moeilijk is om u te verbieden om een dergelijke schotel op te hangen. Let wel het moet niet genoemd staan in het huurcontract.

ve
door verwijderd - Mar 9, 2010 om 14:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

birdies schreef op zondag 7 mrt 2010, 00:07: .......en kunnen zij mij verplichten om ze weg te halen?.......

Ja. De verhuurder bepaalt de regels.

nee. De verhuurder moet mee lopen met de regels van de europeese unie.

ve
door verwijderd - Mar 9, 2010 om 14:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Onze mederlanders hebben recht op het bezit van schotels,dan mogen wij het ook.
Wat de kabel antenne betreft,zijn er meer buitenlandse zenders dan nederlandse zenders.
En de schotels bieden meer zenders dan alles bij elkaar.
Je wordt lid van kanaal digitaal dus betaal je voor alles wat er tezien is.
Gerechtelijk gezien mag je schotels hebben.
Heeft de WBV niets over tezeggen.
Als je maar binnen de normen blijft van de gemeente,dan is er niets aan de hand.
Ik heb in 2002 een rechtzaak gewonnen te opzichten van de WBV vanwege mijn schotels.
Ze staan op de schuur aan de achterkant van het huis dus niet zichbaar voor de openbare weg.
Ik wens de schotelbezitters veel kijk genot,en heel veel plezier ermee.

ve
door verwijderd - Mar 9, 2010 om 22:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een centrale schotel is inderdaad een goed oplossing. Houdt u er dan wel rekening mee dat de ene kijker de ene sat wil zien, de andere kijker een andere sat. Voorbeeld: een Nederlander kijkt Astra op 19 en 23 oost, uw Spaanse buurman kijkt Hispasat op 30 West en een Italiaan kijkt Hotbird op 13 oost. Hier zijn goede oplossingen voor, maar denk hier vanaf het begin aan om u later onnodige kosten en/ of ontevreden buren te besparen!

ve
door verwijderd - Mar 26, 2010 om 10:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bewoners van huurhuizen hoeven niet meer bang te zijn dat woningcorporaties en andere verhuurders het plaatsen van schotelantennes verbieden. Het Amsterdamse gerechtshof heeft alle bezwaren van tafel geveegd.

In de onlangs gepubliceerde uitspraak wordt verwezen naar een beslissing van het Europese Hof voor de Rechten van de Mens, schrijft Sp!ts. Slechts in uitzonderingsgevallen geldt een verbod, zoals een schotel op een gevaarlijke plek bevestigen.

link