fr
door frawams May 18, 2011 om 16:28
Geldzaken & recht

Skimmers nu ook actief op chipknipladers

Opgelet met de chipknip!
Vanuit navrante ervaringen met een ING-rekening het volgende:
Nergens wordt vermeld dat voor opnames “storting op de chipknip” een EIGEN dagmaximum geldt naast de vermelde maxima voor opname bij geldautomaat en betalen per betaalautomaat. En wel voor EXTRA 500 euro!!
Zelfs op het rekeningoverzicht komt deze opname voor als GM en GM staat voor Giromaat met als dagmaximum 1250 euro.

Dus je zou concluderen dat opnames met de chipknip binnen de gehanteerde 1250 euro horen!

Nergens vermeldt ING hoe de chipknip is te blokkeren, zelfs niet op de dragerbaan van de betaalpas waarop de chip zit.

Dus wordt je gerold van pas en pin dan loop je het risico dat de dief met de pas bij de geldautomaat tot 1250 euro jat, op je chipknip 500 euro zet voor later gebruik en daarnaast nog kan betalen tot 2500 euro per dag. En dan kan je per dag 4250 euro kwijt zijn!

Overigens een tip: als je pas diefstal ontdekt, bel meteen de klantenservice van je bank. Zet hun telefoonnummer in je gsm en heb je geen gsm vraag bij de winkel waar je bent om daar te bellen. Ga niet eerst naar huis want de dief is snel: binnen EEN uur hebben ze hun buit binnen!
Zie
http://www.expatica.com/nl/lifestyle_leisure/blogs_photos/Debit-card-fraud-in-the-
Netherlands_16550.html?ppager=2

695 9 Rapporteer

empyria
door empyria - May 18, 2011 om 16:33
504 Antwoorden / 3 Vragen

Hoe zijn ze aan je pincode gekomen?

fr
door frawams - May 18, 2011 om 16:41
2 Antwoorden / 4 Vragen

Professioneel afgekeken via een gsm met filmmogelijkheid. Twee man komen hal bij AH binnen. Gaan niet de winkel in. Een loopt er met zijn gsm te zwaaien. Dit vernomen van de politie die de beveiligingsbanden had opgevraagd. Zelfde mannen staan ook op videos van de banken waar ze hun slag sloegen

rj
door rjw - May 18, 2011 om 18:41
3274 Antwoorden / 5 Vragen

En met wat voor gsm waar je mee loopt te zwaaien kan je zulke goede opnames maken dat je kan zien wat voor PIN is ingetoetst?

van leyden
door van leyden - May 18, 2011 om 19:03
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Nee natuurlijk niet!
Het is een goedkope oplichtingstruc van TS, en anders eigen schuld dikke bult: iedereen weet toch dat je hand af moet schermen als je je pincode intoetst.

valerius-2
door valerius-2 - May 18, 2011 om 19:10
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=rjw schreef op woensdag 18 mei 2011, 18:41]En met wat voor gsm waar je mee loopt te zwaaien kan je zulke goede opnames maken dat je kan zien wat voor PIN is ingetoetst?

Opname kan je vergroten met een computer.

sonjaatje
door sonjaatje - May 18, 2011 om 21:55
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens mij staat je lichaam ervoor dus ik kan me niet voorstellen dat iemand met een gsm opname kan maken als je bij een geldautomaat staat te pinnen.

nb
door nbw - May 19, 2011 om 03:08
521 Antwoorden / 24 Vragen

Chipknipfraude? Dat was toch de totaal mislukte poging van banken ons te verlossen van kleingeld? Naast de geldautomaat staat het oplaadpunt waarbij je met pincode zomaar kleingeld op je pas kon zetten en overal moeiteloos kleine aankopen kon verrichten. Dat is toch de chipknip??? Verbeter me als ik het mis heb aub. Pin af en toe bij een gea. En zie nog steeds daarnaast nog zo een mislukt chipknip laadpunt. Morgen maar eens weer opladen voor 5 euro en de lokale ondernemers verrassen. Koop 1 ui bij de groenteboer 1 pak aldi cappuchino en 1 haring bij de viskraam. En heb ik chipknipgeld over schepsnoep.

pa0wgk
door pa0wgk - May 19, 2011 om 12:13
52 Antwoorden / 3 Vragen

Ik zou wel eens willen weten wat er zo allemaal op dat bandje staat van een pasje
En wat er in dat geheugen van de chip voor info staat.
Wie weet zijn die skimmers wel zo technisch dat ze dat kunnen decoderen.
Je maakt mij niet wijs dat daar alleen maar het banknummer op staat.
Groeten Willem.

rj
door rjw - May 19, 2011 om 12:34
3274 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op woensdag 18 mei 2011, 19:10][quote=rjw schreef op woensdag 18 mei 2011, 18:41]En met wat voor gsm waar je mee loopt te zwaaien kan je zulke goede opnames maken dat je kan zien wat voor PIN is ingetoetst?

Opname kan je vergroten met een computer.

Kom nou toch. Dat is toch gewoon een broodje aap. Met beelden vergroten krijg je niet meer informatie. Je kunt met een GSM slechts de ingetoetste PIN code filmen als je dichtbij genoeg staat en als het slachtoffer het toetsenbord niet afschermt.