ni
door niekkel99 Oct 1, 2020 om 15:27
Geldzaken & recht

Sleuteloverdracht onbekend

Hoi!

Mijn vriend en ik hebben op 28 september een huurovereenkomst getekend die in gaat per 1 oktober (vandaag). Nu proberen wij al twee dagen contract te krijgen met de verhuurder om er achter te komen wanneer wij de sleutel uberhaupt zullen ontvangen. Nu krijgen we telkens geen antwoord en moeten we tot vrijdag 2 okt. wachten tot ons contactpersoon weer op kantoor is na 3 dagen. Wij zijn nu al bang dat de overdracht pas volgende week zal zijn, ondanks dat wij al borg + maand huur een aantal dagen geleden hebben betaald. Wat zijn onze rechten in dit geval?

3667 4 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 1, 2020 om 15:30
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Merkwaardig want indien u een huurovereenkomst heeft ingaande vandaag zult u ook uiterlijk vandaag de sleutel moeten krijgen.
In beginsel is de verhuurder nu in gebreke en ik kan u wel verdere tips geven hoe in gebreke te stellen maar ik adviseer nu om snel hier contact mee op te nemen: https://www.juridischloket.nl/contact/

Het lijkt mij dat in ieder geval dit van belang is: http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/74.html

ni
door niekkel99 Oct 1, 2020 om 16:11
Antwoorden / 2 Vragen

Dank voor de duidelijke toelichting! We gaan hier zeker iets mee doen. Eerste keer dat we beide uit huis gaan, dus we zijn wellicht nog iets te onzeker waardoor we misschien nog iets te lief met de verhuurder omgaan.

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 1, 2020 om 16:22
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Hoe dan ook m.i. herhaald nu juridischloket benaderen. En dan nader beslissen. Hoe dan ook is de verhuurder in gebreke. En zie ook nog deze http://www.wetrecht.nl/contractbreuk/  naast deze http://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/  en ga er m.i. vanuit dat verhuurders die dit zo doen zelf 'niet lief zijn'. Maar als u morgen inderdaad wel de sleutel krijgt is het enige dat u dan zou kunnen doen 1 dag huur niet betalen. Maar dan ook afwachten of de verhuurder dan wel lief blijkt te zijn.

getty
door getty - Oct 1, 2020 om 15:38
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Geen beschikking over het gehuurde is geen huur betalen

weet u zeker dat het een betrouwbare verhuurder is?

ni
door niekkel99 Oct 1, 2020 om 16:14
Antwoorden / 2 Vragen

Dat ga ik zeker aankaarten zodra we weer een reactie krijgen. De verhuurder is een bouwbedrijf die het pand verhuurt tot aan de sloop (geen anti kraak, wel zelfde idee), en er wonen momenteel nog een aantal anderen. Bedrijf is van een kennis van mijn baas, dus het kwam betrouwbaar over, maar dat merk je vaak achteraf pas.

1paul
door 1paul Oct 3, 2020 om 09:54
3156 Antwoorden / 0 Vragen

met deze aanvulling kan het zomaar zo zijn dat er andere regels gelden in uw geval en niet de normale verhuurregels, bij antikraak mogen verhuurders afwijken....

toch sta je ook dan niet met lege handen uiteindelijk afhankelijk van de werkelijke situatie....

https://www.woonbond.nl/woning-zoeken-recht/tijdelijk-huren/bruikleen-of-antikraak

https://www.prevenda.eu/diensten/leegstandsbeheer/juridische-grondslag-antikaak/

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 1, 2020 om 15:40
7195 Antwoorden / 3 Vragen

In  deze  link kunt u lezen waar de verhuurder zich aan moet houden.

ni
door niekkel99 Oct 1, 2020 om 16:14
Antwoorden / 2 Vragen

Dank! We gaan dit zeker gebruiken.

mo
door mof - Oct 29, 2020 om 11:31
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Voor de tijd dat u de sleutel niet heeft hoeft u geen huur te betalen en kunt u zelfs een vergoedingeisen voor hotelkosten.