co
door corrie666 Oct 5, 2011 om 16:09
Geldzaken & recht

Sns weigerd rekening op te heffen

Hallo

Mijn schoonmoeder is 2 jaar geleden overleden.
Nu had zijn bij de SNS bank een betaalrekening lopen.
Deze wilden ik opheffen, maar moest daarvoor allerlei formulieren invullen en opsturen.
oa akte van overlijden etc. etc.
Maar nu ben ik 2 jaar verder en weigeren ze nog steeds de rekening op te heffen want volgens hun hebben ze nog niet alle papieren gehad. Ik ben er nu helemaal klaar mee, want ik moet wel elke keer een nieuw pasje betalen en dat voor een rekening die helemaal niet meer wordt gebruikt.
Ik ben ontzettend kwaad dat de sns zo moeilijk doet
hierover en geen begrip hebben voor de situatie. Het overlijden van iemand is op zich al erg genoeg en dat je nu na 2 jaar nog steeds er mee bezig bent om die rekening op te heffen, ik begrijp er niets meer van!
Wat kan ik hier aan doen, en staan ze in het gelijk?

groetjes Corrie

2534 25 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Oct 5, 2011 om 16:15
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Corrie666, voor ik antwoord kan geven eerst een vraag: je schrijft: je schoonmoeder. Ben je getrouwd met haar zoon of zijn er andere kinderen? Anders kan ik je niet behoorlijk antwoord geven.

vladja
door vladja - Oct 5, 2011 om 16:34
8293 Antwoorden / 27 Vragen

De bank wil een verklaring van erfrecht zien. De bank wil weten wie de erfgenamen zijn en van alle erfgenamen toestemming hebben om de rekening op de heffen of met de verklaring van erfrecht een verklaring, waarin alle erfgenamen ervoor tekenen dat 1 met name genoemde persoon, die erfenis verder zal afhandelen.

Vladja

marcel75
door marcel75 - Oct 5, 2011 om 16:44
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Vooropgesteld dat de familieband helemaal geen invloed heeft op het wel of niet kunnen geven van een antwoord, wil de bank "gewoon" een verklaring van erfrecht zien. Daarin staat vermeld wie bevoedg is om de rekening op te heffen. En dat is alleen de eigenaar. Wie is de eigenaar? Dat zijn de erfgenamen tezamen. Nu kan het zijn dat de erfgenamen aan 1 van de erfgenamen een volmacht hebben gegeven. Die eenling kan dan ook namens de rest de rekening opheffen. Maar de bank wil dus zeker weten dat ze wel met een erfgenaam zaken doen en niet met bijvoorbeeld een toevallige buurman.

co
door corrie666 - Oct 5, 2011 om 19:34
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Allemaal

Om te beginnen wil ik jullie bedanken voor jullie reacties.

Ik ben dus getrouwd met 1 van de 9 zoons van mijn schoonmoeder en mijn man is dus gemachtigd.
Dit is hij al een aantal jaren.
We hebben toestemming om de rekening op te heffen, maar er is geen verklaring van erfrecht, omdat er geen erfenis is!
Ze hebben alle papieren gekregen die ze maar willen en nog is het niet goed.
Als er geen verklaring van erfrecht is, wat moet ik dan nog doen??

Bedankt alvast
groetjes Corrie

tenormin
door tenormin - Oct 5, 2011 om 19:57
16849 Antwoorden / 108 Vragen

hallo corrie666,
de bank wil weten of er een testament is. U weet dat dit er (waarschijnlijk) niet is. Maakt niet uit. U schrijft een brief naar Centraal Testamenten Register, Postbus 19398, 2500 CJ te Den Haag. Daar vraagt u of er testament is. Dat kost u niets, behalve de postzegel. U krijgt daar vrij vlug een antwoord op. Daar maakt u een kopie van en stuurt die, samen met (nogmaals) de akte van overlijden van uw schoonmoeder, naar de Bank. Mocht er, toevalligerwijs, tóch een testament zijn dan vraagt U dit op. Dat kost wel geld, €79,00. Maar zoals u al stelt, er is niets. Dan heeft u aan de voorwaarden van de bank voldaan en kan, eindelijk de rekening gestopt worden. Wat een gedoe hè? Succes.

marcel75
door marcel75 - Oct 5, 2011 om 20:08
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Waarschijnlijk had je een volmacht van je schoonmoeder. Die is dus komen te vervallen door haar overlijden. Daar kun je niets meer mee.

Er kan nooit sprake zijn van geen erfenis. Het kan wel zijn dat het saldo (vrijwel) nihil is. Maar als de erfgenamen de nalatenschap aanvaardt hebben, is er zeker wel sprake van een erfenis.

Blijkbaar hebben ze niet de papieren ontvangen die ze willen hebben. Zoals al aangegeven: ze willen een verklaring van erfrecht hebben en op grond van de wet mogen ze daar ook naar vragen. De bank wil immers zeker weten dat ze zaken doen met de erfgenamen en niet een toevallige buurman. Zouden ze gewoon meteen doen wat jij zou willen, dan zou je buurman namelijk ook jouw rekening kunnen opzeggen. En dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Een verklaring van erfrecht regel je via een notaris. Die gaat na of er een testament was, wie de erfgenamen zijn, of de erfgenamen de nalatenschap hebben aanvaardt en of de erfgenamen wellicht aan een van de erfgenamen een volmacht hebben verleend om de zaken af te wikkelen.

marcel75
door marcel75 - Oct 5, 2011 om 20:12
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Tenormin,
Helaas wordt de plank grotendeels misgeslagen.

Allereerst zegt het wel of niet aanwezig zijn een testament, nog helemaal niets over wie de erfgenamen zijn. Een erfgenaam kan immers de nalatenschap verwerpen en dan is hij nooit erfgenaam geweest.

Daarnaast is het volkomen onmogelijk om bij het CTR een testament op te vragen. Je krijgt alleen maar te weten of er wel of geen testament in Nederland was opgesteld. Is er een testament bekend, dan krijg je ook nog te weten bij welke notaris het testament op te vragen is. De inhoud weet je dus nog niet.

Het bedrag dat je vervolgens vermeld staat nergens vast. Iedere notaris mag zelf bepalen wat hij rekent voor het afgeven van een kopie van een testament en zal daar zelfs heel terughoudend in moeten zijn. Aan TS zal geen notaris een kopie afgeven. TS is immers niet zelf belanghebbende.

vladja
door vladja - Oct 5, 2011 om 20:19
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Zonder verklaring van erfrecht doen ze niets. Een verklaring van erfrecht geeft alle wettige erfgenamen aan (zonder testament en zonder partner). De bank wil zeker weten, wie dat zijn, zodat er niet nog iemand ergens kan opduiken.

In die verklaring van erfrecht kunnen de wettige erfgenamen (er is al bekend bij jullie wie dat zijn) wel gelijk jou aanwijzen tot afhandelaar van de erfenis. Dat kan dan in 1 notariële akte worden vastgelegd.

Vladja

marcel75
door marcel75 - Oct 5, 2011 om 20:24
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Een verklaring geeft niet alleen aan wie de wettige erfgenamen zijn, maar gewoon wie de erfgenamen zijn. Dat kan zijn wettige erfgenamen, maar ook testamentaire erfgenamen.

TS kan wel van mening zijn om te weten wie de erfgenamen zijn, maar het is uiteindelijk aan de notaris om via een afstammelingenonderzoek bij de gemeente om na te gaan wie de kinderen zijn van de overledene en dus de erfgenamen (als er geen testament is). Het zou niet de eerste keer zijn dat er nog een kind blijkt te zijn of dat een broer of zus geen broer of zus blijkt te zijn, maar een kind van een broer of zus.

Het gaat dus allemaal wel wat verder.

tenormin
door tenormin - Oct 5, 2011 om 20:46
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Ik verwijs TS alleen naar CTR om te vragen of er een testament is. Naar aanleiding daarvan kunnen ze verder opereren. U weet drommels goed dat ik daar zelf medio maart mee bezig ben geweest en U zelfs suggereerde dat mijn notaris (waar ik dus geen mondeling contact mee had) frauduleerde. Alles met ING is bij mij wel goed afgelopen en heb zelfs, met verontschuldigingen van ING een bedrag voor alle moeilijkheden die ze hebben veroorzaakt, op mijn rekening gekregen. Ik weet dat U juridisch zeer onderlegd bent edoch, wat ik TS als handvat geef, heeft mij, ondanks dat U mij als leugenaar neer hebt gezet, wel geholpen.

marcel75
door marcel75 - Oct 5, 2011 om 20:58
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Tenormin,
Voor iemand met veel (vermeende) levenservaring, had ik toch een zuiverder reactie verwacht. Uw bijdrage en de daarin opgenomen woordkeuze, aanname en verwijzing laat ik graag voor uw rekening (en tegenwoordig enige wijze van puntenvergaring), maar ik wijs er graag op dat ik nergens heb aangegeven dat u een leugenaar bent. Ook is TS niet gediend met een dergelijke bijdrage. Ik blijf echter bij mijn standpunt dat de bijdrage van 19:57 geen juiste weergave van de werkelijkheid is.

Nogmaals: iedere notaris vrij om te bepalen wat hij vraagt voor het toezenden van een kopie van een testament en ook of hij aan de indiener van het verzoek wel een kopie toestuurt. Daarnaast kan het best zo zijn dat de kinderen niet op de hoogte zijn van het bestaan van een testament. Het CTR bestaat niet voor niets. Dat een notaris daar € 79,-- voor heeft gevraagd is puur toeval geweest. Dat kan minder zijn, maar ook meer.

tenormin
door tenormin - Oct 5, 2011 om 21:17
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Lees s.v.p. waarin ik alleen telefonisch contact mee heb gehad.

snsbank webcare
door snsbank webcare - Oct 6, 2011 om 13:54
54 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Corrie,

Wat een vervelende situatie. Het is niet de bedoeling dat het opheffen van de rekening zoveel tijd in beslag neemt. Als je je adresgegevens en het betreffende rekeningnummer mailt naar webcare@sns.nl, helpen we je graag verder.

Met vriendelijke groet,

Mariella
SNS Bank Webcare

tenormin
door tenormin - Oct 6, 2011 om 14:15
16849 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=snsbank webcare schreef op donderdag 6 okt 2011, 13:54]Beste Corrie,

Wat een vervelende situatie. Het is niet de bedoeling dat het opheffen van de rekening zoveel tijd in beslag neemt. Als je je adresgegevens en het betreffende rekeningnummer mailt naar webcare@sns.nl, helpen we je graag verder.

Met vriendelijke groet,

Mariella
SNS Bank Webcare

Moet U c.q. de SNS Bank daar twee jaar over doen?

marcel75
door marcel75 - Oct 6, 2011 om 14:34
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Tenormin,
Volgens mij heeft TS duidelijk aangegeven dat er nimmer een verklaring van erfrecht is toegezonden. De SNS Bank heeft dus alle recht om de rekening nog niet op te heffen. Het is dus eerder TS die 2 jaar nodig heeft gehad om de zaken aan te leveren zoals de SNS Bank op grond van de wet mag verlangen.

de
door devreemdevogel - Oct 6, 2011 om 14:41
9 Antwoorden / 0 Vragen

@ Ternomin En weer 10 rode duimpjes erbij!

Hoe dik is dat bord voor uw hoofd?
Keer op keer word u terecht gewezen door de echte EXPERTS op dit forum en blijft rustig doorgaan met onzin antwoorden!!
Wie help je daarmee behalve je zelf met puntjes verzamelen?
Reageer alleen als u echt iets kan bijdragen.

tenormin
door tenormin - Oct 6, 2011 om 14:50
16849 Antwoorden / 108 Vragen

devreemdevogel classificeert zich met 7 antwoorden als expert? Ik pretendeer niet om expert te zijn. U gaat nu op de stoel van de redactie zitten; zou ik niet doen.

co
door corrie666 - Oct 6, 2011 om 18:48
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo allemaal

Nogmaals bedankt voor alle tips en informatie en ga er zeker mee aan de slag.

Marcel:
Ik vind nl zelf ook dat het te gek voor woorden is om een rekening te stoppen van iemand die notabene dood is.
Zelfs hier willen ze nog een slaatje uit slaan, maar je kent het bekende gezegde DE EEN ZIJN DOOD, DE ANDER ZIJN BROOD en anders zie ik het niet bij de sns.
Bedankt voor je advies, ben erg blij mee.

Mariel van de SNS webcare:
Bedankt voor je bericht, ik ga zeker contact opnemen en wil dat er nu eindelijk eens iets aan gedaan wordt, we lopen al 2 jaar van het kastje naar de muur en zijn er helemaal klaar mee!

Tenormin:

Ook erg bedankt voor uw advies/tips.

Iedereen nogmaals bedankt en alvast een fijn weekend.

groetjes Corrie

kr
door krieno - Oct 6, 2011 om 20:01
60 Antwoorden / 1 Vragen

Het is geen echt antwoord, maar mijn moeder had ook een rekening , is inmiddels meer als 6 jaar geleden overleden, ik had het pasje en de code omdat ik meestal geld voor haar ophield, wist hoe moeilijk deze bank deed over het opheffen, hadden wij als erfgenamen geen zin in , dus wat heb ik gedaan, geen adres gegevens doorgegeven, alle geld er gewoon afgehaald met het pasje, en gewoon gelaten, . dus nooit de rekening opgeheven, ze zoeken het maar uit, nooit weer wat gehoord.

marcel75
door marcel75 - Oct 6, 2011 om 20:04
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Corrie,
Het is niet zo zeer dat de SNS Bank geld wil verdienen aan een overledene. De SNS Bank mag van jou verlangen dat jij aan kunt tonen dat je de rekening mag opheffen. Dit natuurlijk om te voorkomen dat een onbevoegd iemand dat zou kunnen doen. Nogmaals: zonder die check zou ik ook de rekening van iemand anders zo maar kunnen opheffen.

marcel75
door marcel75 - Oct 6, 2011 om 20:06
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Krieno,
Dat kan goed gaan, totdat een erfgenaam ook een rekening en/of andere zaken heeft lopen bij die bank. De bank is bevoegd om alsnog een vordering te innen. Er is dus een risico genomen door zo te handelen.

kr
door krieno - Oct 6, 2011 om 20:09
60 Antwoorden / 1 Vragen

Marcel 75, ja daar heb je gelijk in, alleen dat moet je van te voren weten of er nog anderen bij die bank zitten, en van vordering is geen sprake, er staat geen saldo meer op de rekening, was alleen een gewone betaal rekening.

marcel75
door marcel75 - Oct 6, 2011 om 20:19
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Krieno,
Er is sprake van een vordering op het moment dat de bank kosten in rekening brengt voor een rekening die aangehouden wordt. En die vordering kan steeds hoger worden.

kr
door krieno - Oct 6, 2011 om 20:24
60 Antwoorden / 1 Vragen

Gewoon nooit naar sns gaan dus, wat dat betreft ook een moeilijke bank, heb het al twee keer meegemaakt , altijd moeilijk doen , de andere banken zijn veel makkelijker, maar mooi zo laten en zie de kosten niet zo, staat geen geld op, dus kost niks, pasje etc kunnen ze niet sturen, woningen bestaan allang niet meer, , dus allemaal onzin kosten als ze er al zijn.

marcel75
door marcel75 - Oct 6, 2011 om 20:31
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Krieno,
Vrijwel iedere bank vraagt tegenwoordig om een verklaring van erfrecht, zoals iedere schuldeiser, maar ook iedere schuldenaar dat kan verlangen.

En zoals aangegeven kunnen die kosten wel degelijk bestaan. Dat er geen geld meer op de rekening staat, betekent niet dat de bank geen bankkosten kan rekenen.