vo
door vorm Sep 21, 2009 om 08:30
Geldzaken & recht

Sparen bij MoneYou

Onlangs een spaarrekening geopend bij Moneyou. Zij werken niet met tannummers maar slechts met 1 (steeds hetzelfde) wachtwoord. Is dit wel veilig? Wie heeft ervaring met Moneyou? Het betreft een internetspaarrekening zonder voorwaarden.

6731 20 Rapporteer

hyperion1
door hyperion1 - Sep 21, 2009 om 08:36
4 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Vorm,

Hier hoef je niet bang voor te zijn. Bij het openen van je MoneYou rekening heb je een tegenrekening moeten opgeven.

Mochten onverlaten toch bij je MoneYou rekening kunnen komen, dan wordt het geld uitsluitend naar die tegenrekening (en die is ook van jou) overgemaakt.

Zouden ze in het menu van MoneYou je tegenrekening wijzigen, dan krijg je daar schriftelijk bericht van en dan kun je zelf actie ondernemen.

TAN nummers en dergelijke zijn alleen raadzaam bij een lopende rekening waarbij je geld overmaakt naar anderen, bij een spaarrekening met slechts 1 tegenrekening is dit niet nodig.

Hyperion

dv
door dvdonck - Sep 21, 2009 om 13:25
21 Antwoorden / 0 Vragen

hyperion1 heeft gelijk.

Overigens valt het wel aan te raden je password moeilijk te raden te maken en regelmatig te wijzigen.

rc
door rcdeursen - Sep 21, 2009 om 13:29
1 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb ca. een half jaar een spaarrekening bij MoneYou. Tot op heden geen problemen ondervonden. Geld overmaken naar tegenrekening, indien voor 12 uur... volgende dag op je rekening. Ook krijg je, als de rente wordt verlaagd (dit is helaas al een drietal malen achter elkaar gebeurd - huidige rentestand: 3%, een e-mailtje met de aankondiging daarvan.

jvberkel
door jvberkel - Sep 21, 2009 om 13:36
41 Antwoorden / 7 Vragen

MoneYou is zeer zeker veilig zoals eerdere reactie.

ING v/h Postbank is erg onveilig omdat zij met Tancodes werken.

Indien iemand op jouw rekeing kan inloggen en de tancodes heeft kan naar iedere rekening geld overgeboekt worden. Je hebt noch bij inloggen, noch bij overboekingen je bankpas of PIN nodig!

Bij b.v. ABN-AMRO is dit veel veiliger, omdat je een e.dentifier nodig hebt met je bankpas en bij iedere transactie om jouw Pincode gevraagd wordt.

birdies
door birdies - Sep 21, 2009 om 13:54
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.......Indien iemand op jouw rekening kan inloggen en de tancodes heeft.......

Zal hij/zij toch eerst de gebruikersnaam, het wachtwoord EN de tancodes moeten hebben.

kl
door klusman - Sep 21, 2009 om 13:55
91 Antwoorden / 9 Vragen

Moneyou is een onderdeel van abnamrohypotheken.

Dit zegt genoeg.

kl
door klusman - Sep 21, 2009 om 13:58
91 Antwoorden / 9 Vragen

JvBerkel is m.i. niet goed op de hoogte met ING (zal mogelijk deze bank niet hebben)
Als iemand inlogd zal hij niets kunnen overmaken, want de tancode wordt op de mobil doorgegeven. Dus de inlogger zal ook zijn/haar telefoon moeten hebben.

jvberkel
door jvberkel - Sep 21, 2009 om 14:00
41 Antwoorden / 7 Vragen

Inloggen bij ING is heel eenvoudig; alleen gebruikersnaam en wachtwoord en dan een blaadje papier met je tancodes.

Je hebt je bankpas met pin helemaal niet nodig, zoals wel bij andere banken.

Joost

jvberkel
door jvberkel - Sep 21, 2009 om 14:03
41 Antwoorden / 7 Vragen

aan klusman:

de tancodes staan op een blaadje papier die door bank per post is toegestuurd. Je kan ze ook per mobil krijgen, maar dan moet je wel een mobile telefoon hebben.

kl
door klusman - Sep 21, 2009 om 14:11
91 Antwoorden / 9 Vragen

sorry, JvBerkel, dit was mij niet bekend, ik heb nooit een briefje gehad.
Zo leer je nog eens iets bij Kassa.

to
door tom1944 - Sep 21, 2009 om 16:04
24 Antwoorden / 1 Vragen

jvberkel?

Postbank is wel veilig zolang je de papieren tancode lijst VEILIG opbergt of gebruik maakt van de mobile telefoon.

Een inbreker heeft je naam+password nodig om in te loggen en daarna nog een tan code. (dus ook je mobiele telefoon bv.)

Dat is zeer onwaarschijnlijk.

kenwel2
door kenwel2 - Sep 21, 2009 om 16:19
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Dag vorm, als antwoord op je vraag, of het wel veilig is: Ja, indien je zelf een sterk wachtwoord aanmaakt, is er niets aan de hand, ook wordt aangeraden, om regelmatig je wachtwoord te wijzigen, dat is niet voor niets. Om op de ING terug te komen: Je kunt een tancodelijst van ING toegestuurd krijgen, of, je kunt er voor kiezen om dit per sms te laten toesturen door ING. Een tancodelijst; Daar moet je net zo voorzichtig mee zijn als je wachtwoord of je pincode, je codes en wachtwoorden moet je nooit niet aan derden laten zien, het is uiterst privé! Laat ze ook niet zomaar slingeren in huis, maar berg het op, als je klaar bent met internetbankieren, doe de gegevens bijvoorbeeld in een geldkistje, of in een kluisje, ergens in huis, op een voor jou bekende plek. Je sieraden hang je tenslotte ook niet aan de voordeurknop....of je moet er genoeg van hebben.

Succes, Mvgr. Henri

ti
door tim2005 - Sep 21, 2009 om 17:17
2 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom ING minder veilig is...

De beste inlogmethode gaat uit van 2 dingen. Iets dat je hebt én iets dat je weet. Bij ING is het zo dat dat beide attributen om in te loggen fysiek in iemands bezit kunnen komen zónder tussenkomst of medeweten van de gebruiker. Het risico is in deze dus hoger.

De beste methode die ik ben tegengekomen is die van de SNS en de ASN. Hierbij wordt niet de pinpas gebruikt (skimmen van pin!), maar een apart kastje met losse code.

th
door theodorusme - Sep 21, 2009 om 18:20
111 Antwoorden / 7 Vragen

@ J.v.Berkel: dat briefje met TANcodes is een verouderde en onveilige methode. Daarom bood de Postbank, nu INGbank daarnaast de mogelijkheid om per keer de TANcode per SMS naar het mobieltje van de rekeninghouder te sturen. Dus wel VEILIG, tenzij je naast je inloggegevens ook nog eens je mobieltje kwijt raakt.

jokesk
door jokesk - Sep 21, 2009 om 19:04
50 Antwoorden / 9 Vragen

Zelf heb ik geen rekening bij Money You maar bij een andere bank die op dezelfde manier werkt.
We doen het al zo'n 10 jaar en nooit problemen gehad.
Het geld kan nooit op een rekening van een ander komen want het gaat alleen naar een vaste, van te voren opgegeven, persoonlijke bankrekeningnummer.

vo
door vorm - Sep 21, 2009 om 19:06
11 Antwoorden / 19 Vragen

Bedankt voor alle antwoorden. Ik denk dat ik het wel weet nu en de overstap ga maken.

jvberkel
door jvberkel - Sep 21, 2009 om 19:35
41 Antwoorden / 7 Vragen

@ Theodorusme;

dan gaat de ING niet met z'n tijd mee, want ze sturen de tancodes nog steeds, als brief, per post, tennzij je het per SMS wilt hebben.

Andere banken werken veel veiliger en niet zo ouderwets en simpel als de ING v/h Postbank.

Bij het inloggen bij ING heb je GEEN bankpas en PINCODE nodig.

th
door theodorusme - Sep 21, 2009 om 20:24
111 Antwoorden / 7 Vragen

@ jvberkel: het is aan de gebruiker om de meest veilige methode te kiezen. Bij ING is dat dus TAN laten opsturen per SMS naar je mobieltje. Die papieren TAN-lijst stamt nog uit de Postbank Girotelperiode. Die was per definitie veilig omdat het niet via internet ging maar rechtstreeks per modem naar de Postbankcomputer. Bij het stoppen met Girotel had de Postbank ook die papieren TAN-code lijst moeten schrappen. Maar dat had dan weer problemen veroorzaakt met klanten zonder mobieltje.

de
door demanso - Sep 22, 2009 om 08:09
1 Antwoorden / 1 Vragen

Moneyou is veilig. Het is een onderdeel van ABN-Amro. De staat is de eigenaar en.. zoals gesteld wordt het kan alleen teruggeboekt worden naar naar de bij hun bekende tegenrekening.

lp
door lpc - Sep 25, 2009 om 19:22
5 Antwoorden / 2 Vragen

Je kunt het geld van je MoneYou spaarrekening slechts overboeken naar de door ou opgegeven tegenrekening.
Het nummer van die tegenrekening kan niet gewijzigd worden, ook niet door jou zelf.
Mijn bank stopte met betaalrekeningen en ik moest mijn tegenrekening wijzigen maar dat kon dus niet. Ik moest de rekening beeindigen en een nieuwe rekening openen.
Eigenlijk kan dus niemand geld van je rekening opnemen.