Wi
door Willeke1964 Jul 14, 2022 om 12:06
Geldzaken & recht

Spoofing

Als je gebeld wordt door een  in dit geval een  snsbank  bankfraude medewerker en hij je geld over laat maken na de (zakelijke)rabobank  rekening van je echtgenoot  die ZZPER IS.En het geld van de zakelijke  spaarrekening ook op die rekening laat storten en dan via die rabo rekening alles na een ABN amro rekening moet storten
DE sns bank zegt wij zijn niet aansprakelijk dus geen coulance. De rabobank zegt ook wij zijn niet aansprakelijk.Rechtsbijstand kan ook niks de rijksoverheidgeeft aan dat Snsbank hierin coulance hoort te geven maar het is niet verplicht.heeft u nog tips om iets te doen hiermee ik ben ten einde raad. Af willeke Driessen

2169 12 Rapporteer

ne
door neodutchio - Jul 14, 2022 om 12:12
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Als u zelf geld overmaakt, dan bent u alleen daarvoor verantwoordelijk. Rabobank heeft/had in de app waarschuwingen staan dat zij nooit vragen om geld over te maken.

coulance wil soms toegepast worden als het slachtoffer er niets aan kan doen. Helaas in uw geval wel.

Do
door Donald222 Jul 15, 2022 om 09:32
Antwoorden / Vragen

I am at this point searching for some obvious plan.

Thecla58
door Thecla58 - Jul 14, 2022 om 12:16
862 Antwoorden / 3 Vragen

Komt misschien niet zo prettig over maar... de afgelopen tijd is er veel, zo niet heel veel, aandacht besteed aan spoofing. In die aandacht is ook uitdrukkelijk gesproken dat geen enkele bank ooit belt met de vraag om geld over te maken. Zoals ik het lees heb je niet een keer geld overgemaakt, maar een aantal keren. Van de sns naar de rabo en daarna maak je nog geld over van de rabo naar de abn. Als dat gevraagd wordt gaat er dan geen lichtje bij je branden?
Dus iets met je gatje verbranden en op de blaren zitten.

De snsbank heeft gelijk dat ze niet aansprakelijk zijn tenslotte heb jij dat geld over gemaakt. De rijksoverheid kan wel zeggen dat sns coulance hoort te geven, maar dat is nog altijd iets dat de bank zelf uitmaakt. Coulance is geen recht maar een vrijwillige tegemoetkoming van de bank(en)

Het is inderdaad een nare situatie waar je in terecht gekomen bent, maar laat dit een (helaas dure) les zijn. Probeer nog eens of de sns echt geen coulance wil betrachten.

tenormin
door tenormin - Jul 14, 2022 om 12:36
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Helaas heeft u alle handelingen zelf verricht, in dit geval over de telefoon naar een onbekende geluisterd. Ik vraag me in gemoede af waarom u op zo'n vreemd telefoontje bent ingegaan. Bijna iedereen, van ook bijna alle leeftijden weet dat banken je niet bellen, dat je ook geen emails van ze krijgt etc. En als ze al iets hebben zetten ze dat bij je eigen account, wat u dan zelf kan openmaken. Na zoveel jaren van waarschuwen: helaas zijn de door u genoemde banken dus niet verantwoordelijk voor uw handelingen.

sira
door sira Jul 14, 2022 om 13:02
2362 Antwoorden / 24 Vragen

Bijna iedereen, van ook bijna alle leeftijden

Juist, anders gooien ze het op "ik ben al 58 jaar".

tenormin
door tenormin Jul 15, 2022 om 00:00
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Of 100 @sira. Maar dan zou ik er wel iets bij kunnen voorstellen. ☺

sira
door sira - Jul 14, 2022 om 12:56
2362 Antwoorden / 24 Vragen

Helaas geen andere tips, uitsluitend ú bent hier verantwoordelijk voor. Er is inmiddels als zoveel voor gewaarschuwd hier niet in te trappen, o.a. in de media, op de sites van de banken etc.

mahadma
door mahadma - Jul 14, 2022 om 13:05
11569 Antwoorden / 51 Vragen

A: u wordt nooit door uw bank gebeld, en zeker niet met tussen rekeningen buiten uw eigen bank.

Er hadden minimaal tig alarmen af moeten gaan bij u. U bent uw geld kwijt, en u was niet de eerste, maar gelet op alle pr die er over geweest is, is die kennelijk aan u voorbij gegaan. Helaas.

rj
door rjw - Jul 14, 2022 om 16:03
3280 Antwoorden / 5 Vragen

En je vond het ook helemaal geen rare actie om geld van de ene naar de andere en dan naar de volgende te moeten overboeken?

(En na = naar in het Nederlands)

Ja
door JannyBoe Jul 15, 2022 om 10:05
521 Antwoorden / Vragen

Goed dat u die spelfout/tikfout aan de orde stelt.
Ik zag trouwens dat u onlangs schreef 'AMP is een gerenommeerd bedrijf die dit al jaren doet voor verschillende providers.'
Ook niet helemaal vlekkeloos ;)

panter22
door panter22 - Jul 14, 2022 om 16:12
6599 Antwoorden / Vragen

Wat erg. Wat geraffineerd.
Wat je nu gedaan hebt is alles overboeken naar de zakelijke rekening van je man. En van daaruit overgeboekt naar een heel andere bank.
Voor zover ik weet geldt coulance van de bij bij spoofing voor het leeghalen van een prive rekening. Niet van een zakelijke rekening.
Dat is inderdaad het geval. Lees:
https://www.nvb.nl/nieuws/toetsingscriteria-voor-coulance-bij-bankhelpdesk-fraude-spoofing/
U
it de link:
2. Toetsingskader Bij een melding van spoofing voert de bank acties uit om verdere schade voor de klant te beperken en mogelijk gelden veilig te stellen. Conform brief minister van Financiën d.d. 18 december 2020 hanteren de banken coulance voor slachtoffers van spoofing wanneer: • Het slachtoffer aangifte heeft gedaan van spoofing. • Er sprake is geweest van spoofing van naam en/of het telefoonnummer van de eigen bank. • Er enige vorm van bewijs wordt aangedragen door het slachtoffer dat er spoofing heeft plaatsgevonden. • Het slachtoffer een niet-zakelijke klant is (en de fraude heeft plaatsgevonden op een particulier rekeningnummer).

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 14, 2022 om 16:30
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Een SNS bankfraudemedwerker??? Dat zal zeker geen medwerker van SNS zijn geweest en bent u er hoe vervelend dat ook is wel zelf ingetrapt.

Kent u deze info? https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/spoofing-dit-is-wat-jij-moet-weten-over-deze-vorm-van-oplichting  en hoewel hier geen sprake is van whatsapp fraude toch ook dit m.b.t. de mening van Plusonline m.b.t. compensatie. https://www.plusonline.nl/veilig-online/banken-moeten-altijd-compenseren-bij-whatsapp-fraude?mt=2e743c0d124aedd6883b788b4e7aa1cb985f34e03700cf6143bdefd5cc7a478c&utm_source=nieuwsbrief&utm_medium=email&utm_campaign=GR-2020-12-04&utm_content=GR-2020-12-04&utm_term=

sira
door sira Jul 14, 2022 om 17:42
2362 Antwoorden / 24 Vragen

Dit wordt alleen gelezen als de ellende al geweest is.

sw
door swat1500 - Jul 14, 2022 om 19:45
3796 Antwoorden / 0 Vragen

Het probleem is dat het geld van uw/jullie SNS rekening is overgemaakt naar een zakelijke rekening welke ook van uw/jullie was. Vanaf deze laatste rekening is het geld naar een frauduleuze rekening gegaan. Daarmee voldoet u inderdaad niet aan de voorwaarden waaronde de banken coulance toepassen. Het geld is immers vanaf een zakelijke rekening verdwenen.

U kunt ook een klacht indienen bij het Kifid of in het uiterste geval naar de rechter stappen.

Van belang is ook hoe recent de fraude heeft plaatsgevonden. Is dit kort geleden geweest dan heeft u wel een hoop waarschuwingen via de bank en media gemist.

Ja
door JannyBoe - Jul 15, 2022 om 07:13
521 Antwoorden / Vragen

Hallo Willeke, wat verschrikkelijk! U zou contact kunnen zoeken met de Stichting GIBO die in de Kassa uitzending van 16 januari 2021 genoemd is.
Heel veel sterkte en succes.

pe
door pebk - Jul 15, 2022 om 12:15
583 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe geraffineerd en gemeen ook; u hebt het toch echt zelf gedaan. U hebt aangenomen dat degene die u belde was wie hij/zij zei te zijn. De banken waarschuwen hier al jaren voor. De fraudehelpdesk waarschuwt hier al jaren voor. Er zijn hele campanges gevoerd over dit onderwerp op TV, internet, kranten en abri's. Het is met grote regelmaat op het nieuws.

https://www.veiligbankieren.nl/campagnes/hang-op-klik-weg-bel-uw-bank/ (2015)
https://www.youtube.com/watch?v=z4VOVHE4BNo (2010)

Ik ben geen fan van banken en zie het als een noodzakelijk kwaad, maar u zou beter moeten weten. Stel u krijgt nog een tientje van mij en ik word gebeld door Willeke 1964 die me vraagt of ik het over wil maken op uw rekening en het blijkt te zijn dat het iemand anders is; kan ik dan bij u aankloppen om mijn tientje terug te krijgen? Dat zou toch belachelijk zijn? Vervang uw naam door een willekeurige bank.

Mijn tips:
- Doe aangifte bij de politie: https://www.politie.nl/aangifte-of-melding-doen/aangifte-van-oplichting.html
- Doe melding bij de fraudehelpdesk: https://www.fraudehelpdesk.nl/fraude-melden/

Alle banken waarschuwen hier inmiddels voor. Bijvoorbeeld: https://www.rabobank.nl/veiligbankieren en https://www.ing.nl/de-ing/veilig-bankieren/index.html

De coulance van banken (in mijn ogen onterecht) zorgt er alleen maar voor dat de kosten van de banken omhoog gaan en alle klanten/leden meer moeten gaan betalen voor de rekeningen.

Jo
door Jos55 - Jul 25, 2022 om 12:18
4 Antwoorden / Vragen

U kunt uw klacht(en) ook nog voorleggen aan het KiFid ( Klacht indienen - Kifid ) Klachten Instituut Financiele Diensten.