jofkas_1
door jofkas_1 Feb 23, 2007 om 21:55
Geldzaken & recht

Startende ondernemers

Mijn zoon is bezig een bedrijf op te richten, een service en reparatiebedrijf voor de pleziervaart. Komende week wil hij gaan praten met een bank. Zelf heeft hij al een idee bij welke bank hij een rekening wil openen en een starterskapitaal wil aanvragen. Het is de bedoeling bij meerdere banken een offerte te vragen.

Heeft iemand (als startende ondernemer) ervaring met banken? en wil hij/zij ook zijn/haar ervaring met ons delen?

Als meer gegevens nodig zijn voor een antwoord zal ik die natuurlijk graag verstrekken.

432 6 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 23, 2007 om 22:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat ik hem wel zou adviseren (wellicht heeft hij dat al gedaan) om ook eens bij de Kamer van Koophandel langs te gaan want afhankelijk van zijn huidige positie zijn er een aantal subsidiepotjes voor startende ondernemers.
Niet alleen landelijke maar ook provinciale potjes.

Zelf kon ik een lening krijgen over 5 jaar tegen een rente van 4½ % met een maximaal te lenen bedrag van € 36000,-.
Maar..... vanuit een bijstandsuitkering!!

Overigens, deze lening zou komen van de Amsterdamse Stadskredietbank die allang niet meer werkt met onderpanden.

Ook de mogelijkheden onderzoeken bij de gemeente zelf kan geen kwaad ivm diverse vergunningen e.d.

Al gedaan? Prima!
Een deugdelijk bedrijfsplan? Uitstekend!
Want dat zijn wel die dingen die goed doortimmerd in elkaar moet steken om een kans te krijgen voor een bedrijfskrediet.
en voorafgaande aan een werkelijke start

1/ Inschrijving KvK.(goede bedrijfsnaam kiezen/vorm eenmanszaak)
2/ BTWnr aanvragen bij de belastingdienst.
3/ Een heel goede boekhouder zien te vinden.

Is hij gegroeid tot een goedlopend bedrijf dan een accountant.

Kijk, ik vond mij te hoog in jaren om die sprong nog eens te maken,
maar 't had gekund! Zeker met het bedrijfsplan wat ik had.
En dat vergt wel veel voorstudie.
Ik ben daar wel een driekwart jaar mee bezig geweest.

Succes........ en vergeet vooral die eerste info van die KvK niet!!
Heel belangrijk!

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Feb 24, 2007 om 13:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hartelijk dank voor de beantwoording, maar dat alles is al geregeld.

De vraag is of iemand ervaring heeft met een bank als startende ondernemer. Overal kunnen ze een mooie offerte voor je maken, je prachtige taferelen voorspiegelen, maar ervaringsdeskundigen op dit gebied zijn objectiever.

Ik hoop dat er iemand is die kan/wil vertellen over de ervaring met zijn/haar bankrelatie.

ve
door verwijderd - Feb 24, 2007 om 14:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

In dat geval zou ik hem eens sturen naar zijn dichtstbijzijne Rabobank die door zijn vorm goed geschikt is voor kleine ondernemers.
Voor andere betalingsdiensten zou ik ook een gewone postbankrekening willen adviseren naast een Rabo-rekening en een rechtsbijstand en andere verzekeringen gescheiden houden.

Wis u overigens dat het FNV naast een werknemerslidmaatschap ook een lidmaatschap kent voor kleine ondernemers?
Bij allerlei (bijv betalingsproblemen) met klanten,leveranciers,banken en belastingen heeft zo'n lidmaatschap zo zijn voordelen door hetzelfde te bieden wat een rechtsbijstandsverzekering biedt.

Tenslotte : uit de tijd van mijn ondernemersschap had ik dat goede contact  met de plaatselijke Rabobank hoewel gezegd moet worden dat tussen 1960-1990 en nu er toch verschillen zijn.

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Feb 26, 2007 om 00:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Jofkas

Als adviseur voor starters is mijn feeling met zowel de Rabo als de ABN erg goed. Beiden zien in dat een startkrediet een opstap biedt naar een goede toekomstige client en haken niet af omdat er sprake is van een starter.

Met name ABN financiert bij een gedegen ondernemingsplan makkelijker dan Rabo. Zorg dus dat er een ondernemingsplan ligt met o.a.

- omzet en winstprognose voor de komende 3 jaar

- liquiditeitsprognose voor de eerste 12 maanden

- analyse van de markt en een marketingplan

- kansen, bedreigingen, sterktes en zwaktes (kort SWOT-analyse)

- toekomstplanning (uitbreiding, personeel, doel, strategie en visie)

Bij de KvK kunnen ze je helpen met dit plan. Rabo heeft ook een uitstekende facilitiet op dit gebied.

Groet en wens je zoon succes, C.

ve
door verwijderd - Feb 27, 2007 om 06:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Cannacampo bedankt voor het heldere antwoord.

Eind deze week gaat mijn zoon met alle verzamelde info op bezoek bij de bank(en). Inschrijven KvK en een BTW nummer halen.

Dan staat alles op de rails en kan het treintje gaan rijden.

groeten mede namens zoon Peter.

ve
door verwijderd - Feb 27, 2007 om 11:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Overigens,

Wist u dat dat RABObank ook een starterstest online heeft waarin u vragen beantwoord en daaruit een advies volgt.

Lijkt mij ook handig (als uiteraard een positief advies uit die test komt) om deze naar zo'n RABObank mee te nemen.

De Vrije Vogel