billieboy
door billieboy May 2, 2018 om 16:08
Geldzaken & recht

Stopzetting contract schoonmaakbedrijf

Het contract is via een e-mail  afgesloten. In de voorwaarden van het bedrijf staat dat je aangetekend schriftelijk moet opzeggen. Volgens mij klopt dat juridisch niet en kan je met een e-mail het contract opzeggen.
Mijn vraag is klopt dat?

7975 9 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 2, 2018 om 16:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt opzeggen op dezelfde manier als dat u het contract bent aangegaan. Maar voor de zekerheid zou ik het maar op beide manieren doen.

hansje klein
door hansje klein - May 2, 2018 om 16:17
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Lees >HIER<  https://ictrecht.nl/2011/10/06/opzeggen-per-mail-is-legaal/

Scrolt u door de beantwoorde vragen, leest u (naast het moeten kunnen aantonen) ook het volgende:

De wet zegt dat je via hetzelfde kanaal moet kunnen opzeggen als waarlangs je het contract bent aangegaan. Of men je laat tekenen voor AV is niet relevant. Waar het om gaat, is hoe je akkoord ging. Dat was in persoon aan de balie, dus moet/mag opzeggen ook in persoon aan de balie. Had je via de site je opgegeven, dan moet er op de site een opzegmogelijkheid zijn.

NB. Wanneer het schoonmaakbedrijf antwoordt en desondanks om een opzegging per papieren-post vraagt, bewaar dan die mail als bewijsstuk, dat uw e-mail-opzegging door het bedrijf in ieder geval dus gelezen is.

edrick3
door edrick3 - May 2, 2018 om 16:22
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ja, dat klopt.
Vraag om een bevestiging van je opzegging!

billieboy
door billieboy - May 2, 2018 om 17:19
84 Antwoorden / 29 Vragen

Ik heb om een bevestiging van de stopzetting gevraagd maar nog niet gekregen. Ik wacht het even af want tenslotte kan iemand met vakantie zijn. Daarna ga ik bellen en vragen waar hun return blijft.
Alelmaal enorm bedankt voor de snelle reactie.

hansje klein
door hansje klein May 2, 2018 om 18:13
3037 Antwoorden / 62 Vragen

... en houd ons op de hoogte hoe dit is afgelopen.

aurora1
door aurora1 May 3, 2018 om 00:59
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Niet bellen maar die vraag mailen met een ontvangstbevestiging.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 2, 2018 om 17:55
16851 Antwoorden / 202 Vragen

Als in uw overeenkomst staat dat opzegging alleen middels een aangetekend schrijven mogelijk is dan heeft u zich daar aan te houden. Zo niet betekent dat wettelijk het niet naleven /nakomen van een overeenkomst. De clausule is hoe dan ook geheel juridisch.

Zie: http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/74.html

tijger1
door tijger1 May 2, 2018 om 18:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is niet waar Gerrit.

hansje klein
door hansje klein May 2, 2018 om 18:06
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Gerritaltena ...

Uw advies wijkt af van mijn eerdere reactie om 16.17h, waarin de ICT-insider juist het tegendeel beweert en een uitspraak van de rechter citeert ... wat nu? CITAAT: "De wet zegt zelf nergens hoe mensen een contract moeten opzeggen".

edrick3
door edrick3 May 2, 2018 om 18:11
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@gerritaltena: dus niet. En waar slaat die link op? Dat is hier niet van toepassing. Zie de eerdere reactie van hansjeklein.

Lsk520
door Lsk520 May 3, 2018 om 16:04
827 Antwoorden / 2 Vragen

Gerrit is fout.

panter22
door panter22 - May 3, 2018 om 14:44
6599 Antwoorden / Vragen

Boek 6 van het burgerlijk wetboek:
Paragraaf 3. – Bepalingen voor overeenkomsten op afstand en overeenkomsten buiten de verkoopruimte

Artikel 230m
1Voordat de consument gebonden is aan een overeenkomst op afstand of een overeenkomst buiten de verkoopruimte, dan wel aan een daartoe strekkend aanbod, verstrekt de handelaar de consument op duidelijke en begrijpelijke wijze de volgende informatie: o:
de duur van de overeenkomst, voor zover van toepassing, of, wanneer de overeenkomst voor onbepaalde duur is of stilzwijgend vernieuwd wordt, de voorwaarden voor het opzeggen van de overeenkomst;
http://wetten.overheid.nl/BWBR0005289/2017-09-01
Dus je moet per aangetekende brief opzeggen.

tijger1
door tijger1 - May 3, 2018 om 15:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lees hier over opzegging op dezelfde manier als aangaan.

Een elektronisch gesloten contract mag ook elektronisch worden opgezegd. Dit is echter alleen nog nooit bij de rechter getest.

Artikel 267 van boek 6 bepaalt dat als een overeenkomst langs elektronische weg is gesloten, hij tevens door een elektronische verklaring kan worden ontbonden. Ook deze verklaring moet voldoen aan de hierboven genoemde eisen van raadpleegbaarheid, verifieerbaarheid en de identiteit van de partijen.

Veel elektronische dienstverleners zetten in hun algemene voorwaarden dat overeenkomsten (zoals abonnementen op telefonie of Internet) alleen schriftelijk kunnen worden opgezegd. In theorie kan zo'n overeenkomst dus ook per digitaal getekende e-mail worden opgezegd. In de praktijk is het wachten op de eerste klant die hierover naar de rechter stapt, zodat hier jurisprudentie over komt

Bron IUS mentis

hansje klein
door hansje klein May 3, 2018 om 16:39
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Een geldige uitspraak van de rechter die wèl is gedaan/getest: >HIER<

http://jure.nl/BT2352

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 3, 2018 om 15:20
16851 Antwoorden / 202 Vragen

Correctie: tijger1@ heeft in deze een terechte verwijzing naar BW art: 6:267 en dat artikel had ik over het hoofd gezien.
Het schoonmaakbedrijf heeft dus een contractbepaling die in strijd is met de wet.

panter22
door panter22 - May 3, 2018 om 19:17
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt samen afgesproken dat het contract per aangetekende brief wordt ontbonden. Dat zou ook een aangetekende email kunnen zijn. Dat is niet in strijd met de wet.
Heb je een bedrijf en heb je het contract opgezegd? Waarom dan niet aangetekend opgezegd. Kost een paar euro, Waarom zo moeilijk doen.Nu moet je maar afwachten of ze de mail hebben ontvangen. Onderhand is het mei, mogelijk zit je er voor minimaal 1 maand weer aan vast omdat je niet kunt bewijzen dat het schoonmaakbedrijf de opzegging heeft ontvangen.
Lees het volgende artikel:
https://www.f-facts.nl/topics/inkoop-contractmanagement/nieuws/vormvereiste-bij-opzegging-niet-acht-genomen