tr
door tripleJ Dec 5, 2016 om 17:23
Geldzaken & recht

Studiefinanciering kind door ouders gebruikt voor eigen gebruik

Ik hoorde pas van een stel dat zij de studiefinaciering van hun inwonend kind gebruiken om hun hypotheek versneld af te lossen, dus voor eigen gebruik, vanwege de lage rente. Mijn dochter kwam laatst ook al thuis met een verhaal dat een vriendinnetje, inwonend, maximaal leent en dat ouders daar spullen van kopen. Ik schrik hier erg van en vrees dat ouders dus misbruik van maken. Mijn man had eigenlijk wel oren naar het hypotheek verhaal, maar ik ben daar dus erg op tegen. Voor mij voelt het als gebruik maken van je kind, voor eigen belang en niet wetende wat de gevolgen kunnen zijn (negatief) voor het kind. Ik vind hierover niks op internet, dus is het een slimme financiele constructie of zijn er potentiele risico's aan dit verhaal? Ook al zal in je staat zijn om de totale schuld na afloop van studie van je kind af te kunnen betalen?

6747 15 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Dec 5, 2016 om 17:26
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Dat heet: (oneigenlijk) gebruik maken van de mogelijkheden die er zijn.

diumenge
door diumenge - Dec 5, 2016 om 17:26
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Alleen in de toekomst zal blijken of dit verantwoord is. Het kind is in ieder geval verantwoordelijk voor de schuld, dus moet inderdaad hopen dat de ouders over de brug komen bij het aflossen. Opzich is het best slim en uiteraard niet verboden als het kind er mee instemt.

Cookies
door Cookies - Dec 5, 2016 om 17:28
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Schandalig om kinderen uit eigenbelang op te zadelen met een gigantische studieschuld. Maar waarom werken die kinderen, die toch minstens 18 jaar zijn, daar aan mee? Realiseren zij zich wel, dat zij straks de pineut zijn?

tijger1
door tijger1 - Dec 5, 2016 om 17:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dat inwonende kind moet het collegegeld betalen, de zorgverzekering, zijn boeken, zijn mobieltje, hij moet eten en drinken, en zich ook nog kleden. Dus het zal wel meevallen.

U moet niet alles geloven wat u hoort.

En wat de gevolgen zijn voor het kind, kunt u toch ook zelf bedenken? Die heeft, als hij stopt met de studie een torenhoge schuld. Heel simpel. En moet dan jarenlang terugbetalen.

En waarom zou u daarover iets op internet moeten vinden?

Er zijn ook studenten die maximaal lenen, terwijl ze voor de rest thuis onderhouden worden en het geld apart zetten, voor later voor een aanbetaling voor een huis. De rente op een studieschuld is volgens mij nu nul procent. Dus dat wordt uiterst aantrekjelijk gemaakt.

Je mag toch hopelijk aannemen dat studenten een heel klein beetje kunnen nadenken.

getty
door getty - Dec 5, 2016 om 17:42
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik zie dit verhaal ook vaker opduiken, maar denk /hoop toch echt dat het een broodje aap verhaal is.

Waarom zou je als volwassen kind meewerken aan je ouders te financieren en jezelf in de schulden te werken?

De gevolgen voor het kind zijn overigens heel duidelijk. Waar het geld dan ook voor gebruikt wordt, het blijft een schuld op naam van de student en dat kan dus flink in de papieren lopen en voor later bv gevolgen hebben voor je eventuele hypotheek. Je hebt geen enkele garantie dat je ouders je schuld aan het einde van je studie even inlossen. Als kind nooit aan beginnen dus.

ja
door jackyh - Dec 5, 2016 om 17:56
953 Antwoorden / 4 Vragen

Zolang de huurtoeslag en de ziektekostentoeslag nog rechtstreeks naar de lagere inkomens gaat gebeurd dit dagelijks. Het geld wordt gebruikt voor boodschappen e.d. Uiteindelijk wordt het geld weer opgehoest door de gemeenschap.

tijger1
door tijger1 - Dec 5, 2016 om 18:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jackyh

Ziektekostentoeslag bestaat niet. En waar zou de huurtoeslag dan heen moeten? Naar de hogere inkomens?

En daar gaat deze vraag helemaal niet over.

Gerry1969
door Gerry1969 Dec 5, 2016 om 19:03
3449 Antwoorden / 25 Vragen

JackyH is het even kwijt. Die geeft liever huur en zorgtoeslag aan de Upper class want die doen er geen boodschappen van maar tanken hun auto's ervan af.

tijger1
door tijger1 Dec 5, 2016 om 19:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Of "stekkeren" hun Tesla.:-))

Apetjoek
door Apetjoek Dec 6, 2016 om 10:21
234 Antwoorden / 16 Vragen

Of voor hun derde vacantie in Vietnam.

tr
door tripleJ - Dec 5, 2016 om 19:19
2 Antwoorden / 1 Vragen

In dit geval, is het kind 17 en inwonend. Ouders betalen alles voor kind, studie etc. en zeggen de uiteindelijke studie schuld te zullen aflossen. Zij zien het als een slimme manier om veel goedkoper hun hypotheek af te lossen ivm lage rente. Ik ben hier dus zelf erg op tegen. Een hypotheek is iets waar je als ouders verantwoordelijk voor bent en ik ga mijn kind zijn/haar studiefinanciering niet daarvoor gebruiken. Ik vraag me dus af of er niet een juridisch risico is voor het kind? Is het formeel fraude of een "legale maas in de wet".

tijger1
door tijger1 - Dec 5, 2016 om 19:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is uiteraard geen fraude, niet van het kind en niet van de ouders. En het is ook geen maas in de wet. Niemand is verplicht dat geleende geld te besteden waarvoor de overheid veronderstelt dat het kind dat leent.

Er is dus ook geen juridisch risico voor het kind. Die heeft straks alleen € 40.000 of € 50.000 schuld.

Dat is "alles".

tr
door tripleJ Dec 5, 2016 om 20:09
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ging/ga ervan uit dat het oneigenlijk gebruik is, maar ik kan het inderdaad mis hebben. Dan maar hopen, dat er in de toekomst niks mis gaat en dat zij de schuld inderdaad kunnen afbetalen, je moet dan iet arbeidsongeschikt of je baan verliezen etc. anders blijft je kind er mooi mee zitten. Zal wel aan mij liggen, maar ik blijf moeite mee houden met dit soort financiele gewin slimmigheden op naam van je kind......

tijger1
door tijger1 Dec 5, 2016 om 20:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar wat kan het u "schelen" dat een ander dat doet? Bekommer u om uw eigen kind, en laat anderen zelf beslissen.

Als dat kind op kamers gaat wonen, heeft hij zijn hele lening nodig om te kunnen leven, en heeft hij of zij uiteindelijk ook een flinke schuld.

tijger1
door tijger1 Dec 5, 2016 om 20:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen
Apetjoek
door Apetjoek Dec 6, 2016 om 10:24
234 Antwoorden / 16 Vragen

Als ik het goed heb mag/kan je alleen je hypotheek aflossen met eigen geld en niet met geleend geld , althans is dat vandaag de dag zo bij Florius

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 5, 2016 om 20:07
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Per saldo: als studiefinaciering wordt benut om eenhypothecaire lening versneld af te lossen betekent dat hoe dan ook minder schuld.
Naar mijn menig is het echter sterk af te raden omdat zoals ook al door anderen gesteld het betrokken kind met een studieschuld blijft zitten en dan is het de vfaarg of de ouders dan wel 'bijstaan'.

ha
door halex - Dec 6, 2016 om 06:33
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Klinkt als een schenking van het kind aan de ouders. Tenzij de ouders een 'zakelijke' rente betalen over het geld dat ze van hun kind 'lenen'. Fiscaal zitten daar wel wat haken en ogen aan.
Overigens, geef ik u groot gelijk. Begin er niet aan. Als er iets tussenkomt, dan zit uw kind straks met een halve ton aan studieschuld. Dat is geen lekkere start van je arbeidsleven.

tijger1
door tijger1 Dec 6, 2016 om 10:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een schenking? Als dat kind voor kost en inwoning betaalt, zijn zorgverzekering, collegegeld, boeken, kleding, vakantie en ga maar door, zie ik geen schenking "overblijven".

Apetjoek
door Apetjoek - Dec 6, 2016 om 10:25
234 Antwoorden / 16 Vragen

Als ik het goed heb mag/kan je alleen je hypotheek aflossen met eigen geld en niet met geleend geld , althans is dat vandaag de dag zo bij Florius

tijger1
door tijger1 Dec 6, 2016 om 10:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En waarom zou je niet met geleend geld mogen aflossen? Er wordt voor dat geleende geld geen hypotheek gevestigd. En al wordt er een tweede of derde hypotheek gevestigd, dan maakt dat nog niets uit. Het kind zou het zelfs voor 6% aan zijn ouders kunnen uitlenen en die ouders mogen dan die rente onder voorwaarden ook nog aftrekken.

Apetjoek
door Apetjoek Dec 6, 2016 om 12:20
234 Antwoorden / 16 Vragen

Dag Tijger1 , dit staat bij mij bij de voorwaardes om extra te kunnen aflossen : Extra aflossen kan bij Florius boetevrij. Voorwaarde hiervoor is wel dat deze aflossing uit eigen middelen plaatsvindt. na een gesprek met een medewerker werd gezegt : dus geen geleend geld.

tijger1
door tijger1 Dec 6, 2016 om 12:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dat zal dan wellicht slaan op extra "boetevrij" aflossen, naast het gewone boetevrij aflossen.

Apetjoek
door Apetjoek Dec 6, 2016 om 16:39
234 Antwoorden / 16 Vragen

Dag Tijger1 , neen  dat is bij alle twee de mogelijkheden zo , bij Florius kan je elke hypotheek (extra)aflossen maar dan alleen met eigen geld . Meen zelfs dat dat steekproefgewijs wordt gecontroleerd .

tijger1
door tijger1 Dec 6, 2016 om 16:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En hoe zouden ze dat willen controleren dan?

tijger1
door tijger1 Dec 6, 2016 om 16:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou dat hebt u dus niet goed, want dit staat er op de site van Florius.

Ik wil een deel van mijn hypotheek (eerder) aflossen. Welk bedrag mag ik per jaar boetevrij aflossen?

Lost u af uit eigen middelen?
Dan kan dat zonder boete. Eigen middelen is geld uit bijvoorbeeld een erfenis, schenking, loterij, uitkering uit een verzekering, spaargeld of een (onbelaste) gouden handdruk. Maar ook salaris(verhoging), vakantiegeld of dertiende maand.

Bovenstaande geldt zolang blijkt dat hier geen misbruik van wordt gemaakt. Of zolang van Florius mag worden verlangd dat zij deze regel ongewijzigd in stand houdt. Als Florius deze regel aanpast, zal zij u daarover vooraf informeren.

Lost u af met geleend geld?
Dan kunt u elk jaar tot een bepaald percentage van het oorspronkelijke bedrag van een leningdeel zonder boete aflossen.
- Bij een Compleet Hypotheek is dat 15%
- Bij andere Florius producten, zoals de Profijt Hypotheek, is dat 10%

Het oorspronkelijke bedrag van het leningdeel, waarop u extra wilt aflossen, staat in uw hypotheekofferte genoemd.

gerbera
door gerbera Dec 6, 2016 om 16:51
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Ik neem een lening, doe daar aankopen mee. Met het geld wat ik hier anders voor zou gebruiken ga ik nu extra aflossen. Is dus mijn eigen geld dus wat valt er te controleren. Denk dat ik zelf wel bepaal hoe en wat ik met mijn geld doe, daar heeft Florius niets mee te maken.

hansje klein
door hansje klein - Dec 6, 2016 om 11:03
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Bepaal uw koers vooral op uw eigen intuïtie en niet op cowboyverhalen of de goklust van uw echtgenoot.....! Uiteindelijk krijgen 'misbruikers' meestal de deksel op hun neus en ........laat de onbevangenheid van uw studerende kind vrij van trucjes waarvan anderen zeggen, slimmer dan de subsidiegever te kunnen zijn.

Een andere 'truc' is om met de studiefinanciering te gaan sparen: Doen of niet doen?

jo
door jorisw - Dec 6, 2016 om 11:57
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Het lijkt me eerlijk gezegd geen logische constructie. Als het kind studeert komen de kosten daarvan blijkbaar elders vandaan, waarschijnlijk spaargeld. Dan kan je m.i. beter die hypotheek aflossen met spaargeld waar je momenteel immers maar heel weinig rente op krijgt. Ik zie niet zo gauw in waarom lenen goedkoper zou zijn. Tenzij je, als je kind is afgestudeerd, alle banden met je kind verbreekt en het kind opzadelt met een grote schuld....

Oneigenlijk gebruik is het niet want het kost de overheid uiteindelijk niks. Overigens ben je als student ook vrij om te doen met dat geld wat je wilt. Als je studiekosten van je spaarrekening betaalt en de lening gebruikt om te feesten kan dat ook.

hansje klein
door hansje klein Dec 6, 2016 om 12:45
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@JorisW.

Citaat: Tenzij je, als je kind is afgestudeerd, alle banden met je kind verbreekt en het kind opzadelt met een grote schuld....

Dat is wat ik (educatief) bedoelde met de onbevangenheid van het kind ..... de goede verhoudingen liever in stand houden, want het kind wordt, òf voelt zich hierdoor eventueel nadelig gekneveld.

Lo
door Lotje81 - Dec 8, 2016 om 08:54
4 Antwoorden / 1 Vragen

Je weet nooit hoe je er in de toekomst financieel bijstaat. In dat geval gaat je dochter het leven in met een grote schuld en ontneem je haar de kans om een hypotheek aante vragen vanwege een BKR notering. In het meest positieve geval heeft je dochter een schuld en zit het stufi-geld in jullie stenen.
Ik denk dat je je dochter behoorlijk kunt duperen op deze manier.