gkelderman
door gkelderman Jan 23, 2016 om 09:41
Geldzaken & recht

Terug betalen gemeentelijke bijstandsuitkering

Hallo specialisten,
Een vriend van mij heeft vanaf het overlijden van zijn moeder ( 2 jaar geleden ) tot op heden een bijstandsuitkering ontvangen van de gemeenten.
(Zijn vader was al eerder overleden) Nu is hij samen met zijn broer en een zus eigenaar geworden van twee huizen en een pension, dit alles willen zij gaan verkopen, maar dat moet nog allemaal getaxeerd worden en er moet gekeken worden of er nog een restschuld is, en daarna wordt het overgebleven geld gerechtelijk verdeeld , dit houd in dat zolang deze procedure loopt heeft hij nog geen rooie cent van de erfenis heeft gezien of gekregen. Nu heeft hij van de gemeente te horen gekregen, dat als de erfenis uitgekeerd word hij de gemeente van al die twee jaar dat hij uitkering gehad heeft terug moet betalen. Nu is de hamvraag, als de gemeente de uitkering stop zet op het moment dat hij de erfenis nog niet heeft ontvangen, heeft de gemeente dan aslnog het recht om de uitgekeerde bijstandsuitkering van twee jaar terug te vorderen?

 Alvast bij voorbaat dank, ik hoop een goed en duidelijk antwoord tegemoet te zien

G. Kelderman

3302 7 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Jan 23, 2016 om 09:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Op het moment dat de moeder van uw vriend overleed, was hij gerechtigd in een onverdeelde boedel. Dat hij daarover nog niet kon beschikken, is niet relevant.

Als zijn aandeel in de erfenis hoger uitkomt, dan het vrij te laten vermogen voor een alleenstaande, moet hij de als voorschot ontvangen bijstandsuitkering terugbetalen.

En dan ook nog het brutobedrag. Als dat dit jaar gebeurt, is dat wel negatief inkomen.

Het maakt niet uit of de gemeente de uitkering eerder stopzet.

Topantwoord

marita567
door marita567 - Jan 23, 2016 om 12:13
1576 Antwoorden / 17 Vragen

Hallo gkelderman ,

Lees hier meer informatie en met name nr 4 .
Echter wanneer aan u gevraagd word om bruto terug te betalen kunt u hier bezwaar tegen indienen , omdat er geld van uw word terug gevorderd wat u op dat moment niet had .
Wanneer uw bezwaar maakt tegen de bruto terugvordering , krijgt u van de gemeente een oproep en moet u dit mondeling toelichten .
U moet dit zelf kenbaar maken ( betreft bruto terug betaling )  , de gemeente zal u hier niet op wijzen .

http://www.antwoordopbijstand.nl/inhoud/index/pid/143

tijger1
door tijger1 - Jan 24, 2016 om 10:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@marita67

Bezwaar tegen bruto terugbetalen over een verstreken jaar is zinloos. De vriend kan dat in het jaar van terugbetalen opgeven als negatief inkomen en dan wordt de terugbetaalde belasting verrekend.

Alleen een uitkering die in hetzelfde jaar wordt terugbetaald, als dat die ontvangen is, dient netto terugbetaald te worden,

marita567
door marita567 Jan 24, 2016 om 11:19
1576 Antwoorden / 17 Vragen

Dit is niet juist , ik heb in dezelfde situatie gezeten alleen had dit bij mij betrekking op achterstallig loon ( onderbetaald ) van werk .
Ook bij mij werd bruto terug betaling gevorderd , ik werd zelf door een vroegere contactpersoon van de gemeente gewezen op bezwaar aantekenen .
De nabetaling van mijn achterstallig loon volgde ook pas een jaar later , dus ik kon niet terug betalen in hetzelfde jaar omdat ik dat geld niet had ontvangen .
Bezwaar aangetekend , op gesprek bij de gemeente geweest , mondeling toegelicht en werd goedgekeurd , netto terug betaald en niet bruto . Zie ook mijn link SOMS terug betalen bruto .

tijger1
door tijger1 - Jan 24, 2016 om 11:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@marita567

Dat kan dus niet kloppen. Want in het jaar van terugbetaling, dus na het jaar dat u het ontvangen hebt, is die terugbetaling negatief inkomen. En als u netto terugbetaalt, zou u er op vooruit gaan door de loonheffing die dan door de belastingdienst verrekend wordt.

Alleen als de gemeente dat dan weer zelf verrekend in de bijstand uitkering die u kreeg, kan dat.

Maar bij die vriend zal de hele uitkering stoppen, dus bruto terugbetalen.

marita567
door marita567 - Jan 24, 2016 om 11:39
1576 Antwoorden / 17 Vragen

@tijger1 ,

Het ligt er ook aan wanneer het terugvorderingsbesluit word gedaan .
Zie ook hier ,

Het UWV, de SVB en gemeenten zijn verplicht de uitkering terug te vorderen. Tot 1 januari 2013 gold voor de gemeente geen verplichting maar een bevoegdheid tot terugvordering. Dit betekende o.a. dat de sociale dienst kon afzien van het terugvorderen van teveel afgedragen belasting en premies. De Centrale Raad van Beroep heeft bepaald dat de sociale dienst niet bruto maar netto moet terugvorderen, indien de betrokkene:

  • niet verweten kan worden dat de vordering is ontstaan, en;
  • niet verweten kan worden dat de vordering niet reeds is voldaan in het kalenderjaar waarop deze betrekking heeft. Of hieraan wordt voldaan hangt af van de hoogte van de vordering en het moment waarop het terugvorderingsbesluit is genomen (begin van het jaar, tegen het einde van het jaar, of later).

tijger1
door tijger1 - Jan 24, 2016 om 13:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@marita56

Wat doet het er toe dat in 2013 de regels veranderd zijn? Het is nu 2016. En natuurlijk is er bij de Ts geen kwestie van verwijten. Hij ging een bijstandsuitkering krijgen op het moment dat zijn moeder overleed, terwijl hij geërfd had. Maar de afwikkeling van die erfenis en het ten gelde maken daarvan, vergt tijd. Zodra dat rond is en de Ts, vriend, over dat geld kan beschikken, moet alles bruto terug. Toen hij die bijstand ging krijgen, zal hem beslist meegedeeld zijn dat het slechts ern voorschot was.

marita567
door marita567 - Jan 24, 2016 om 14:44
1576 Antwoorden / 17 Vragen

@tijger1 ,

Dat Ts moet terug betalen staat als een paal boven water , maar dat MOET bruto zijn zie ik nergens staan.
Het heeft geen zin om hier een discussie over te voeren , Ts zal er zelf wel achter komen wat op hem / haar van toepassing is .