fr
door frank en chim zinzen Mar 18, 2016 om 10:50
Geldzaken & recht

Terug betalen huurtoeslag

Mijn dochter heeft de eerste 4 maanden van het jaar niet ingeschreven en niet gewoond bij ons, daarna is ze weer bij ons komen wonen. Tellen haar inkomsten van die eerste 4 maanden ook mee voor mijn huurtoeslag? De belastingdienst berekend nammelijk met het jaar inkomen?
M.v.g Frank

1167 6 Rapporteer

Topantwoord

Tijger2
door Tijger2 - Mar 18, 2016 om 11:05
302 Antwoorden / 1 Vragen

Uiteraard rekenen ze met het jaarinkomen, maar de periodes worden verschillend beoordeeld.

Dus vanaf mei hebt u een ander (hoger) inkomen.

Topantwoord

reflecs
door reflecs - Mar 18, 2016 om 11:31
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Over welk jaar gaat het? Voor 2015 kunt u het voor die periode nog zelf wijzingen.

fr
door frank en chim zinzen Mar 18, 2016 om 11:40
Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat over 2015, maar aangezien ik deze toeslaggen al heb ontvangen, zal ik wel terug betalen moeten. Maar ik weet niet wat hun met de eerste 4 maanden doen omdat ze toen niet bij mij stond ingeschreven maar wel inkomen had. De belastingtelefoon zegt dat ze gewoon uitgaan van het belastbaar inkomen van mijn dochter? vind ik raar , als ze dus 11 maanden ergens anders woont en ze komt dan nog een maand bij mij wonen in dat jaar telt volgens de belastingstelefoon haar belastbaar jaarinkomen?

Cookies
door Cookies - Mar 18, 2016 om 11:52
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Als je dochter jonger dan 23 is, dan telt alleen het inkomen boven rond 4.600,- euro. Maak even een proefberekening, dan weet je ongeveer wat je te wachten staat http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/

reflecs
door reflecs - Mar 18, 2016 om 12:05
1859 Antwoorden / 4 Vragen

frank en chim zinzen schrijft in een reactie:

door frank en chim zinzen 18 Mar 2016 om 11:40
Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat over 2015, maar aangezien ik deze toeslaggen al heb ontvangen, zal ik wel terug betalen moeten. Maar ik weet niet wat hun met de eerste 4 maanden doen omdat ze toen niet bij mij stond ingeschreven maar wel inkomen had. De belastingtelefoon zegt dat ze gewoon uitgaan van het belastbaar inkomen van mijn dochter? vind ik raar , als ze dus 11 maanden ergens anders woont en ze komt dan nog een maand bij mij wonen in dat jaar telt volgens de belastingstelefoon haar belastbaar jaarinkomen?

Het jaarinkomen blijft hetzelfde, maar u moet in mijn.toeslagen.nl een wijzing in het inkomen in de periodes doorgeven. Er is dus een gedeelte van 1 januari - 30 april (alleen uw inkomen) en 1 mei - 31 december (beide)  http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/wijzigingen_doorgeven/ik_wil_een_wijziging_doorgeven/
(edit)
Zoals carola.83 aangeeft; als uw dochter jonger is dan 23 :http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/hoe_werken_toeslagen/kan_ik_toeslag_krijgen/medebewoner

Tijger2
door Tijger2 - Mar 18, 2016 om 12:07
302 Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk dat u dan uw vraag niet op de juiste manier gesteld hebt aan de belastingtelefoon.

Uiteraard wordt er van het totale jaarinkomen van u en van uw dochter uitgegaan, maar in de eerste vier maanden wordt naar 4/12 van uw totale inkomen gekeken voor de berekening  en voor de periode daarna wordt 8/12 van haar jaarinkomen bij 8/12 van uw inkomen opgeteld.

fi
door fisbel - Mar 19, 2016 om 00:56
851 Antwoorden / 3 Vragen

tijger1 schreef:
Ik denk dat u dan uw vraag niet op de juiste manier gesteld hebt aan de belastingtelefoon.

Uiteraard wordt er van het totale jaarinkomen van u en van uw dochter uitgegaan, maar in de eerste vier maanden wordt naar 4/12 van uw totale inkomen gekeken voor de berekening  en voor de periode daarna wordt 8/12 van haar jaarinkomen bij 8/12 van uw inkomen opgeteld.
U zult het ongetwijfeld anders hebben bedoeld, maar zoals u het hebt opgeschreven klopt het van geen kant.
Zoals andere beantwoorders al aangaven:
1. Voor de periode 1 januari t/m 30 maart telt voor het recht op huurtoeslag uitsluitend het JAARinomen van de ouders.
2. Voor de periode 1 mei t/m 31 december telt voor het recht op huurtoeslag het JAARinkomen van de ouders + het JAARrinkomen van de dochter. Dat de Belastingdienst 4/12 c.q 8/12 van het jaarinkomen berekent is onjuist..