di
door dirkwester Feb 1, 2009 om 13:53
Geldzaken & recht

Teruggave luchthavenbelasting bij annulering retour vliegticket

Ik heb afgelopen zomer een retour vliegticket gekocht bij Air France. Ik heb besloten om niet mijn retourvlucht te gebruiken. Ik heb voorafgaand aan de vlucht dit kenbaar gemaakt. Dit heb ik eerst bij de KLM geprobeerd en kwam er na ongeveer een uur telefoneren achter dat dit bij Air France moest. Dat is vreemd aangezien het volgens mij toch dezelfde maatschappij is. Afijn na nog een half uur bellen werd mij verzekerd dat dit binnen 8 weken teruggestort zou worden. Inmiddels is het 7 maanden later en heb ik nog niks gezien. Ik kan natuurlijk bellen en hopen dat het dan wel wordt betaald. Ik vraag mij af of het verstandig is om wettelijke rente en onkosten te claimen, en zo de druk wat te verhogen. Vica versa wordt er altijd wel een hoog administratie tarief in rekening gebracht. Heeft iemand hier ervaring mee?

gr,
Dirk

2040 4 Rapporteer

scharfenberg
door scharfenberg - Feb 1, 2009 om 21:56
2 Antwoorden / 0 Vragen

Gaat het nu alleen om de luchthavenbelasting of ook om de kosten van de terugvlucht zelf? En zou die terugreis dan zijn vanuit Frankrijk naar Nederland of omgekeerd? En hoe lang vantevoren heeft u die terugreis dan geannuleerd?

di
door dirkwester - Feb 1, 2009 om 22:26
3 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat mij alleen maar om de luchthavenbelasting, aangezien ik geen recht heb om een vergoeding voor een deel van de retourvlucht heb. Een enkeltje is in dit geval vele malen duurder dan een retour.

Wat mij erg stoort is de slechte afhandeling en de vraag of ik makkelijk onkosten en wettelijke rente kan claimen. Ik heb inmiddels 1 1/2 uur verpest, maar uit principe wil ik ze hier niet mee weg willen laten komen.

mo
door monica - Feb 1, 2009 om 23:41
70 Antwoorden / 8 Vragen

Als een enkeltje zoveel keer duurder is al het bewuste retourtje, waarom doet u zoveel moeite en maakt u kosten om de belasting terug te krijgen? heeft u de heenvlucht al gemaakt en zoja, was het dan niet makkelijker geweest om op het vliegveld een en ander te regelen? Het enige wat ik u kan adviseren om schriftelijk contact op te nemen, dan heeft u een eventuele toezegging op papier.

di
door dirkwester - Feb 2, 2009 om 09:27
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk dat het inderdaad een goed idee is om maar in de pen te klimmen.

nog enige uitleg over mijn keuze voor een retour;
Een retour met vliegtuig min 1x luchthaven belasting was goedkoper dan een treinticket en goedkoper dan een enkeltje. Dus ben ik voor de goedkoopste en snelste reis gegaan. Ter verduidelijking ik wil geen geld terug voor de niet gebruikte terugreis, maar ik wil alleen maar mijn luchthavenbelasting, welke ik ten onrechte heb betaald.