es
door essie02 Jan 8, 2014 om 22:55
Geldzaken & recht

Terugkeer na ouderschapsverlof

Situatie: persoon met vast contract voor 2 dagen per week wil na een jaar ouderschapsverlof (een jaar lang 1 dag per week gewerkt) weer voor 2 dagen aan de slag bij dezelfde werkgever.
Werkgever wil de eerste dag zo laten als het was, maar de tweede dag deze persoon als oproepkracht laten werken voor 6 maanden (wel met mondelinge toezegging dat deze dag elke week ingevuld kan worden voor 6 maanden, en dat daarna de situatie opnieuw bekeken wordt). Voor deze 2e dag zou dan maandelijks vakantiegeld/ATV uitbetaald worden (all-in loon).

Wat zijn de gevolgen als zij hiermee akkoord gaat? Kan zij na deze periode makkelijker "eruit gewerkt" worden? Heeft zij na deze periode geen recht meer op de 2 dagen, maar slechts op 1 dag? Hoe zit het met pensioenopbouw? Wat zijn de gevolgen bij ziekte?

Voor haar m.i. geen voordelen, maar zijn er voordelen voor de werkgever? Doet zij er verstandig aan om te eisen dat de situatie bij het oude blijft? (staat zij in haar recht?).

3076 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 8, 2014 om 23:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Is daar niets over geregeld in de CAO, of bij het begin van het ouderschapsverlof?

Ook officieel is er nog niets geregeld.

Klik hier

Het voorstel accepteren, betekent wel dat het maar echt de vraag is of echt steeds die dag gewerkt kan worden en het is helemaal de vraag wat er na zes maanden gebeurt. Dan kan rustig dat contract niet verlengd worden. Bij ziekte maakt het in principe niet zoveel uit, als tenminste steeds die tweede dag gewerkt is. Normaal gesproken maakt het voor de opbouw van het pensioen ook niet uit. Het eruit werken door de baas is nog wel een stuk makkelijker.

Lid van de bond? Ga daar langs. Geen lid? Ga naar het juridisch Loket met de voorstellen, zie Google voor het adres.

Mijn advies? Niet doen.

fi
door fisbel - Jan 8, 2014 om 23:27
851 Antwoorden / 3 Vragen

Persoon heeft een contract voor onbepaalde tijd (vast contract) voor 2 dagen. Als de baas daar 1 dag van wil maken én 1 dag oproepkracht voor 6 maanden is er geen enkele garantie dat er na de 6 maanden een nieuw contract komt voor deze tweede dag. Deze tweede dag is immers een contract voor bepaalde tijd (tijdelijk contract). Na de 6 maanden staat het de baas vrij voor deze dag
om geen nieuw contract aan te bieden.

De pensioenopbouw en de doorbetaling bij ziekte zal gedurende deze 6 maanden gewoon van toepassing zijn. Ook de betaling van vakantiegeld.

Maar na de 6 maanden is persoon geheel overgeleverd aan wat de baas wil: 1 óf 2 dagen werk.
Ik wil adviseren niet op het voorstel van de baas in te gaan. Als die moeilijk blijft doen, de vakbond erbij halen of rechtskundige bijstand inroepen.

sw
door swat1500 - Jan 8, 2014 om 23:38
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Deze voorgestelde verandering vereist bij een wederzijds akkoord inderdaad een nieuw contract, wat naar het schijnt een contract voor bepaalde tijd zou zijn in plaats van het huidige vast contract van 2 dagen in de week. Impliciet neemt de persoon dus vrijwillig ontslag om vervolgens een nieuw contract aan te nemen dat maar voor bepaalde tijd is.

Zoals al gesteld is het uitermate onzeker dat na die 6 maanden die tweede dag nog terugkomt.

Ingaan op dit aanbod lijkt mij niet verstandig. Het lijkt erop dat het niet goed gaat met het bedrijf en dat men noodverbanden aan het leggen is.

es
door essie02 - Jan 9, 2014 om 09:58
26 Antwoorden / 6 Vragen

Heldere antwoorden, bedankt hiervoor!

Deze persoon heeft de afgelopen jaren op 2 vaste dagen gewerkt, in het contract staan alleen de uren vermeld, niet specifiek de dagen. Nu wil zij 1 dag ruilen met een andere collega, die daar ook akkoord mee is gegaan, maar dat wordt door de werkgever alleen geaccepteerd als zij akkoord gaat met het oproepcontract voor die (2e) dag. Is dat toegestaan?

Voorstel werkgever: 2 dagen waarvan 1 dag als oproepkracht voor een half jaar (dus inderdaad tijdelijk, zonder garantie op verlenging, maar wel de 2e dag op de gewenste dag van werknemer)
OF
De 2 dagen in de oude situatie (de eerder gewerkte dagen), dat kunnen zij niet weigeren, alleen de ruilling van dagen staan zij in dat geval niet toe..

(probleem met kinderopvang op de 2e dag zou met ruiling opgelost zijn, voor de werkzaamheden heeft dat verder geen gevolgen).

Mogen zij dit op deze manier "afdwingen"?

tijger1
door tijger1 - Jan 9, 2014 om 10:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is dan geen "afdwingen". Als de werkneemster zelf iets ander wil voor die ene dag, staat het de baas vrij daar andere voorwaarden aan te verbinden. Beter is een oplossing zoeken tav de kinderopvang. Gastouder of zo?

Dat de bass bij die ruiling slechtere voorwaarden biedt, moet al te denken geven.

sw
door swat1500 - Jan 9, 2014 om 23:06
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Als in het originele contract niet staat op welke dagen de arbeid verricht diende te worden is het aan de werkgever om te bepalen wanneer dat werk verricht moet worden. Dat dit een tijd lang op vaste dagen was houdt niet in dat dit dan niet verandert zou mogen worden door de werkgever. Goed werkgeversschap vereist wel dat een wijziging tijdig wordt gecommuniceerd zodat de werknemer maatregelen kan nemen om de verandering op te vangen.
De werkgever is niet verplicht mee te werken aan de ruiling maar ook hier vereist een werkgeversschap dat als die ruiling geen negatieve invloed op de kwantiteit en kwaliteit van het werk, hij daar niet moeilijk over zou moeten doen.
Je kan hem echter niet verplichten. Wellicht kan je via de OR, mits aanwezig, wat bereiken.

es
door essie02 - Jan 10, 2014 om 00:27
26 Antwoorden / 6 Vragen

Bedankt tot zover voor het meedenken. Er is inmiddels contact opgenomen met het juridisch loket en zij hebben advies gegeven m.b.t. de vervolgstappen.
Wordt vervolgd..