ridder_1
door ridder_1 Dec 8, 2014 om 12:11
Geldzaken & recht

Tijdelijk meerderjarig kind in huis nemen bij faillissement

een van onze dochters heeft een eigen BV gehad en is helaas 3 maanden failliet gegaan. Er is een curator aangesteld en een van de problemen is dat ze per 1 februari 2015 haar huis moet verlaten / verkopen en dan in principe op straat komt te staan. Als voormalig directeur/eigenaar van een BV is het soc. vangnet minimaal en een afwikkeling via de wet schuldsanering nat. personen is lopende maar blijft toch moeilijk. VRAAG. Ze wil tijdelijk bij ons terug (ze is alleenstaand) in huis komen wonen ook omdat ze in haar eigen woongemeente per 1 febr. moet worden uitgeschreven. Wat zijn de valkuilen als ze bij mij tijdelijk intrekt en zich bij onze burgerzaken laat inschrijven op ons woonadres. Mensen zeggen laat ze op papier een kamer ( haar oude kamer ) huren en maak een lijst met onze of haar (geringe) bezittingen. Ook zegt men dat door een notaris te laten vastleggen, maar waar moet ik dan speciaal op letten ?. Wellicht kan Marcel75 mij een goed advies geven ? b.v.dank

13951 19 Rapporteer

fi
door fisbel - Dec 8, 2014 om 14:53
851 Antwoorden / 3 Vragen

Het advies dat ik u geef betreft voornamelijk het fiscale gedeelte. Uw dochter wordt geen toeslagpartner of fiscaal partner. Ook niet als ze een bij u inwonend kind zou hebben. Voor de belasting en voor de toeslagen zijn er geen gevolgen. Ook niet voor de gemeentelijke belastingen. En als u geen huurtoeslag hebt, kunnen er voor deze toeslag ook geen gevolgen zijn. (voor de huurtoeslag telt het inkomen van een medebewoner mee)

M.a.w. een contract opstellen voor onderhuur lijkt niet van toepassing. Als er huurtoeslag is wel, maar het is de vraag of de Belastingdienst in de situatie ouder(s) - kind accepteert. In deze situatie wordt in principe uitgegaan van een gezamenlijke huishouding, niet van onderhuur.

Resteert: het dreigende faillissement. Als er een deurwaarder o.i.d.. op de stoep staat is het altijd handig om een lijst te hebben waarop vermeld wat uw goederen e bezitingen zijn en wat de goederen / bezittingen zijn van uw dochter. En inschakeling van een notaris - ik zou niet weten waarvoor. Misschien dat Marcel75 u daarover meer kan vertellen.

ridder_1
door ridder_1 - Dec 8, 2014 om 20:08
376 Antwoorden / 8 Vragen

Dank je wel Fisbel, zo ken ik u !
Nee ik heb een koophuis maar men zegt dat het verstandig zou zijn een kamer (haar oude kamer ! ) op papier aan haar te verhuren zodat ze haar kan laten overschrijven ( als inwonend) voor de Gemeente. Basis Adm. (voormalige burgelijke stand) en heeft verder niet met fiscale zaken of toeslagen te maken.
Is nodig om toch ziektekostenverz. , overige verzekeringen en event. belastingen te kunnen betalen.
Daar zit hem de kneep dat ik zelf niet over haar schulden kan worden aagesproken. Sommigen adviseren behalve een staat van bezittingen (dmv fotos, aankoopnota's , etc ) te maken zodat mijn boedel van mij blijft. Om toch problemen te voorkomen adviseert men een akte bij een notaris te laten opmaken zodat def. wordt vastgelegd want mijn en haar (beperkte) bezitingen zijn .

tijger1
door tijger1 - Dec 8, 2014 om 20:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zij kan zich sowieso met toestemming van u laten inschrijven.

Die notariële akte lijkt me compleet overbodig, want u kunt tenslotte in principe alles laten opstellen bij hem wat u wilt. Zal dus tegenover de belastingdienst niets voorstellen.

Al zou uw dochter tien superdure schilderijen hebben, kunt u toch bij de notaris die op uw lijstje laten zetten?

fi
door fisbel - Dec 8, 2014 om 23:38
851 Antwoorden / 3 Vragen

De gang naar de notaris lijkt me volstrekt overbodig. Dit wat betreft het schuldenverhaal en de beschrijving van elks eigendomsdeel.

Onderhuur ouder - kind
Overheidsinstanties zoals de gemeente Geldermalsen geven de volgende informatie:
Een (pleeg)kind, toeslagpartner of ouder kan geen onderhuurder zijn. Lees hier

De Belastingdienst geeft mijns inziens t.a.v. het samenwonen van ouder(s) - kind tegenstrijdige informatie wat betreft onderhuur. Enerzijds:
Uw toeslagpartner is geen medebewoner. Ook een onderhuurder is geen medebewoner. Behalve als de onderhuurder een naast familielid is, zoals een kind, vader of moeder.
M.a.w. een kind samenwonend met een ouder of ouders is een medebewoner, geen onderhuurder. Lees hier

Op een andere bladzijde schrijft de Belastingdienst:
Woont u samen met een kind of kleinkind, ouder of grootouder, broer of zus? En geldt voor u 1 van de situaties hierboven? Dan bent u ook elkaars toeslagpartner. Als u samenwoont met uw kind of ouder, moet u allebei 27 jaar of ouder zijn. Anders bent u niet elkaars toeslagpartner. Verhuurt u een deel van uw woning aan een familielid? Dan bent u niet elkaars toeslagpartner, maar is sprake van onderhuur. Lees hier

U kunt uiteraard onderling een huurcontract opstellen. Maar of dit door instanties erkend wordt is maar zeer de vraag. Er is voor partijen geen direct financieel voor- of nadeel. U zou schriftelijk uw vraag t.a.v. onderhuur aan de Belastingdienst kunnen stellen. En daarbij de dienst confronteren met door hen verstrekte tegenstrijdige informatie.

fi
door fisbel - Dec 8, 2014 om 23:47
851 Antwoorden / 3 Vragen

De tweede link is niet goed doorgekomen. (is te lang) De volgende link kopiëren en plakken:
http://www-t.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/hoe_werken_toeslagen/kan_ik_toeslag_krijgen/partner/

Of googelt u op: toeslagpartner + belastingdienst

tijger1
door tijger1 - Dec 9, 2014 om 00:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Toeslagpartner doet er helemaal niet toe. De Ts heeft het over ons, dus ik neem asn over hemzelf en zijn echtgenoten. Je bent niet met zijn drieën toeslagpartners.

door 1953 - Dec 9, 2014 om 03:05
3725 Antwoorden / 95 Vragen

De BV is failliet verklaard. Is zij als bestuurder van de BV hoofdelijk bestuursaansprakelijkheid gesteld door de rechtbank?

Een BV heeft altijd een raad van commissarissen om op toe te zien dat de bestuurder de BV goed leidt en geen exorbitante dingen uitvoert die de BV in gevaar brengt.

Bij faillissement van een BV kan geen beslag noch verkoop van persoonlijke/privébezittingen plaatsvinden, tenzij zij bestuursaansprakelijkheid is verweten of fraude Pauliana is gepleegd.
Daar heeft de curator een taak in omdat te bewijzen aan de rechter-commissaris (r-c).

Bij kamerverhuur bent u ook gebonden aan wettelijke regels. Belastingdienst gaat dat zien als inkomsten e.d.

hutch
door hutch - Dec 9, 2014 om 09:50
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Dit is de bedoelde link van Fisbel: .

Maar Fisbel, hoe zit het dan met het bodemrecht van de fiscus (belastingaanslagen die in de Invorderingswet 1990 genoemd zijn)?

fi
door fisbel - Dec 9, 2014 om 10:53
851 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 9 dec 2014, 00:16]Toeslagpartner doet er helemaal niet toe. De Ts heeft het over ons, dus ik neem asn over hemzelf en zijn echtgenoten. Je bent niet met zijn drieën toeslagpartners.
De Belastingdienst heeft 2 pagina's die met elkaar in tegenspraak zijn wat betreft het onderhuurderschap. De eerste bladzijde is medebewoner. De tweede is toeslagpartner. Helaas kan ik de eerste bladzijde niet regulier doorgeven (link is te lang)

Op de bladzijde MEDEBEWONER is het volgende te lezen:
Een medebewoner is iemand die op hetzelfde adres is ingeschreven bij de gemeente. Bijvoorbeeld uw kind, een familielid of iemand anders. Een medebewoner maakt onderdeel uit van het huishouden van de aanvrager. Het inkomen van een medebewoner telt alleen mee voor de huurtoeslag, niet voor andere toeslagen. Uw toeslagpartner is geen medebewoner. Ook een onderhuurder is geen medebewoner. Behalve als de onderhuurder een naast familielid is, zoals een kind, vader of moeder

Op de bladzijde TOESLAGPARTNER is het volgende te lezen:
Woont u samen met een kind of kleinkind, ouder of grootouder, broer of zus? En geldt voor u 1 van de situaties hierboven? Dan bent u ook elkaars toeslagpartner. Als u samenwoont met uw kind of ouder, moet u allebei 27 jaar of ouder zijn. Anders bent u niet elkaars toeslagpartner. Verhuurt u een deel van uw woning aan een familielid? Dan bent u niet elkaars toeslagpartner, maar is sprake van onderhuur.

Op u is kennelijk de boodschap overgekomen dat ik het toeslagpartnerschap in de situatie van ridder er bij heb gesleept. Dat is geenszins de bedoeling. Van toeslagpartnerschap kan immers slechts sprake zijn bij 2 personen. Een medebewoner kan (hier) wél een derde, vierde enzovoort persoon in het huishouden zijn. Er is dan sprake van een zogenaamd meerpersoonshuishouden. Hier van toepassing. Tenzij dochter onderhuurder zou worden.
De belastingdienst geeft m.i. op de bladzijden medebewoner c.q. toeslagpartner tegenstrijdige informatie, als het gaat om inwoning kind bij ouder(s)

Mijn conclusie tav. de vraag of dochter onderhuurder kan zijn in deze situatie:
Het antwoord van de Belastingdienst op de bladzijde medebewoner is: NEE
Het antwoord van de Belastingdienst op de bladzijde toeslagpartner is: JA

Met excuses aan u als in mijn vorige antwoord deze conclusie voor u en wellicht anderen niet duidelijk was.

fi
door fisbel - Dec 9, 2014 om 11:15
851 Antwoorden / 3 Vragen

@1953: U schreef:
Bij kamerverhuur bent u ook gebonden aan wettelijke regels. Belastingdienst gaat dat zien als inkomsten e.d.
Dit is niet juist. Tot € 4748 huur per jaar geldt de kamerverhuurvrijstelling.

@Hutch:
De link die niet doorkwam is: medebewoner, niet toeslagpartner
Op uw vraag over bodemrecht moet ik het antwoord schuldig blijven.

-----------------------------------------------------------------------------------
Onderhuur kan best een complexe materie zijn.
Algemeen: Voor de SVB kan een verzoek worden ingediend als onderhuurder te worden beschouwd. Bijvoorbeeld: alleenstaande + inwonend kleinkind. Als dit verzoek niet wordt ingediend wordt de alleenstaande 65-plusser gekort op de AOW. Krijgt een gehuwden AOW i.p.v. een AOW voor alleenstaanden.

Voor wel of geen onderhuur geldt in principe de feitelijke situatie. Is er verstrengeling van financien? Is er sprake van gezamenlijke huishouding: samen eten, samen T.V. kijken enz. Er kan een huisbezoek volgen om de feitelijke situatie vast te stellen.

Als er een kind inwoont, zal de situatie van een 20-jarige die altijd thuis heeft gewoond en gewoon nog deelneemt aan het gezin heel anders zijn dan een 40-jarig kind dat tijdelijk inwoont. Bijvoorbeeld na scheiding of omdat het huis is verkocht en er nog geen nieuwe woning is. De 40-jarige neemt vanuit de oude situatie een 'eigen huishouding' mee, inclusief een deel van het huisraad. Het leven van ouder(s) en kind kan zo verschillen dat onderhuur zeker geen gekunsteld gegeven is.

target
door target - Dec 10, 2014 om 16:24
297 Antwoorden / 3 Vragen

Wat 1953 al vraagt. Is de bv failliet of zij persoonlijk ook?

=ridder schreef op maandag 8 dec 2014, 12:11: Als voormalig directeur/eigenaar van een BV is het soc. vangnet minimaal en een afwikkeling via de wet schuldsanering nat. personen is lopende maar blijft toch moeilijk. VRAAG. Ze wil tijdelijk bij ons terug (ze is alleenstaand)

Realiseer je jezelf ook dat als jij haar in huis neemt een nog eventueel aanwezig vangnet ook nog weg gaat vallen?
Bijvoorbeeld door een dak boven je hoofd verklein je de dringendheid van een dak boven je hoofd, dus verder in de wachtrij voor een huis.
Ondersteuning/begeleiding wordt al een stuk minder want "daar geven jullie nu toch al invulling aan!?".

En staat alles in jullie huis goed beschreven?
Het kan ook nog zo zijn dat schuldeisers beslag leggen op haar woonadres, en er dan gemakshalve ook vanuit gaan dat jullie spullen van haar zijn. Dan krijg je nog meer onzinnig gedonder op je af.

tijger1
door tijger1 - Dec 10, 2014 om 17:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan maar onder de brug met ern vangnet? Die wachtrij voor een huis is toch al onoverzienbaar, dus wordt echt niet langer.

tot15karakters
door tot15karakters - Dec 10, 2014 om 19:15
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Mijn advies;

1 Geef haar een postadres zonder inschrijving, dan is beslag leggen op Uw goederen beter te voorkomen en te bewijzen.

2 Laat haar slechts tijdelijk logeren... niet inschrijven....

Dan kunnen ze allen haar goederen in beslag nemen en niet de uwe, en je zit nergens aan vast.
Houd rekening dat schuldeisers die later komen alsnog proberen of er iets te halen valt en tijdelijk logeren is geen wonen en bij een postadres mogen ze alleen een dagvaarding achterlaten om aan haar te overhandigen....

3 Bij laten inschrijven kun je bij mobiele telefoon of andere dingen last ondervinden als zij op jou adres als wanbetaler staat ingeschreven dus houd het op Postadres en eventueel tijdelijk logeren zonder contract.

aurora1
door aurora1 - Dec 11, 2014 om 10:45
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees anders ook nog even klik hier door.

tot15karakters
door tot15karakters - Dec 11, 2014 om 18:33
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Aurora 1 bedankt...

Ik heb het verschil vergeten.
De Brief adres klopt zoals hierboven maar....

Postadres is permanent adres en bedoeld voor Schippers, Kermis of Circus die alleen korte periode in huis wonen.
Bij een postadres word vaak alles met toestemming openen post geopend en gescand om via E mail door te sturen.

Dus een Brief of Post adres is niet hetzelfde en welke je kiest beslis je zelf.

Verder bepaalde de gemeente of en hoe lang deze periode van Briefadres is en of je onbeperkt kunt verlengen...

tijger1
door tijger1 - Dec 11, 2014 om 19:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tot 15

U gooit de boel door elkaar. Een briefadres is juist voor schippers, daklozen enzovoort.

Maar voor de dochter is dat helemaal niets, want iemand met een briefadres kan geen uitkering krijgen.

aurora1
door aurora1 - Dec 11, 2014 om 20:38
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nog iets over postadres: klik hier. Ik ken die site overigens verder niet.

ju
door justice4all - Dec 12, 2014 om 14:11
41 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ooit aan een cliënt geadviseerd om een huurcontract op te stellen. Het gevolg was dat, zoals ik verwachte, de belastingdienst en gerechtsdeurwaarders zich er netjes aan hielden. Bij pogingen om beslag te leggen, werd alleen gekeken in de kamer die het kind huurde en voor de rest niet.

Let er wel op dat in het huurcontract een reële huur dient te staan en die huur ook betaald moet worden (om te voorkomen dat het als een schijnconstructie wordt gezien).

Bij een ouder-kind huishouding, maakt het ook voor toeslagen niet uit. Beiden worden apart gezien door de belastingdienst. Ook zijn zij niet automatisch fiscale partners (daar mag je overigens wel voor kiezen).

Er zijn plannen om dit deels te veranderen, maar die lijken het in de kamer niet te halen. Bijvoorbeeld het plan van staatssecretaris Kleinsma met de 'mantelzorgboete'.

fi
door fisbel - Dec 13, 2014 om 14:37
851 Antwoorden / 3 Vragen

@justiceforall: u schrijft:
Bij een ouder-kind huishouding, maakt het ook voor toeslagen niet uit. Beiden worden apart gezien door de belastingdienst. Ook zijn zij niet automatisch fiscale partners (daar mag je overigens wel voor kiezen).

Er zijn plannen om dit deels te veranderen, maar die lijken het in de kamer niet te halen. Bijvoorbeeld het plan van staatssecretaris Kleinsma met de 'mantelzorgboete'.

-----------------------------------------------------------------------------------------

Dit gedeelte van uw antwoord is niet juist. Voor ouder en kind valt er niets te kiezen wat betreft fiscaal partner c.q. toeslagpartnerschap ja of nee. (fiscaal partnerschap gewijzigd in 2011 - keuzemogelijkheid verdween / toeslagpartnerschap vanaf 2013 geheel gelijkgetrokken met fiscaal partnerschap) Je bent fiscaal partners van elkaar of je bent het niet. Meestal niet in de situatie samenwonende ouder en kind. Maar wel in de uitzonderingsgevallen zoals geregistreerd partnerschap, gezamenlijke eigen woning, zoon / dochter minimaal 27 jaar met minderjarig kind inwonend bij grootouder OF grootouder die inwoont bij zoon / dochter minimaal 27 jaar met minderjarig kind.

Wat betreft de 'mantelzorgboete' AOW-ers met AOW voor alleenstaanden:
Ik vrees dat het eerder andersom is. Plannen zijn uitgesteld tot 1 juli 2016. De Kamers moeten er zich nog over uitspreken. T.a.v. deze plannen is het al een half jaartje windstil. Ik verwacht echter dat de plannen in grote lijnen gewoon zullen doorgaan, al of niet met een amendementje om de storm niet opnieuw te laten opsteken. Lees hier over de eerste storm.