ro
door roberta Dec 20, 2016 om 12:20
Geldzaken & recht

Trap niet in phishing berichten.

Dit is geen vraag maar een waarschuwing. Bijna was ik in een phishing bericht getrapt, zg afkomstig van Paypal. Voor vandaag was ik was ervan overtuigd, dat dit mij nooit zou overkomen, maar nu had ik meer geluk dan wijsheid, wellicht is er toch wat blijven hangen in de grijze celletjes van al die spotjes en andere waarschuwingen op internet.

Vaak betaal ik een bestelling op internet met Paypal, dit werkt voor  mij prima. Vanmorgen kreeg in een mail  in het engels, dat er verdachte activiteiten op mijn Paypal rekening waren geconstateerd, of ik mijn gegevens wilde updaten, met o.a. mijn mobiele nummer. Als je op de link klikte, kwam je in  een inlogscherm waar je moest inloggen met je email adres en wachtwoord. Op zich leek dit onschuldig genoeg, de mail was ook in correct engels geschreven.
Alleen was deze mail  binnengekomen op een email adres, dat ik niet gebruik voor communicatie met Paypal en op de site van het inlogscherm stond geen https en geen slotje. Toen ging er een belletje af en ben ik op de  site van Paypal gaan kijken en kwam ik er achter dat dit foute boel was. Ik heb Paypal verder ingelicht.

1284 10 Rapporteer

ph
door philip36 - Dec 20, 2016 om 12:28
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Bedankt voor de melding.
Heb zelf ook eens zo'n mail gehad terwijl ik geen Paypal account meer had en dan is het wel duidelijk dat het geen zuivere koffie is.

zoekster1
door zoekster1 - Dec 20, 2016 om 12:35
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Wilt u dit doorgeven aan de redactie? Onderaan deze pagina vindt u een contactformulier. Denk dat een algemene waarschuwing in de nieuwsbrief wel op zijn plaats is. Steeds meer mensen maken gebruik van paypal.

Cookies
door Cookies Dec 20, 2016 om 12:44
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Staat er al. En een waarschuwing? Zinloos, degenen die het zouden moeten lezen, lezen het niet.

zoekster1
door zoekster1 Dec 20, 2016 om 14:00
1583 Antwoorden / 3 Vragen

o

Cookies
door Cookies - Dec 20, 2016 om 12:43
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Melden bij redactie is niet nodig, staat er al http://kassa.vara.nl/dossiers/phishingmails/phishing-paypal

tijger1
door tijger1 - Dec 20, 2016 om 13:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die waarschuwing wordt meestal pas gelezen nadat het foute boel is.

En hoe vaak is er overal al niet gewaarschuwd dat men niet op linken moet klikken in mailtjes? Of ze nu van Paypal of wie dan ook komen. Men blijft dat doen.

Cookies
door Cookies Dec 20, 2016 om 14:28
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Precies! Het doet er inderdaad niet toe van wie/wat ze afkomstig zijn. Of ze nou van piet, truus of jaap afkomstig zijn. Maar ja, teveel moeite om zich even in deze materie te verdiepen. Liever besteden ze hun tijd aan het liken, gratis pakketten bestellen en meedoen aan 'win'acties op FB. Wordt nu al heel wat jaren voor gewaarschuwd, heb ondertussen wel zoiets als 'jammer dan' als iemand er in trapt.

Ni
door Nientje1980 - Dec 20, 2016 om 14:22
46 Antwoorden / Vragen

Dank voor de waarschuwing.

costnix
door costnix - Dec 20, 2016 om 16:07
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Deze phising mail is allang bekend.
Mijn advies installeer de "Opgeliich?!" app van AVROTROS:
http://opgelicht.avrotros.nl/over/opgelicht-app/

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 20, 2016 om 17:15
16880 Antwoorden / 202 Vragen

Van 'ICS Card Services' (VISA) maar dan ook 'nep' komen soortgelijke e-mails dus ook phishing.
Feitelijk zijn alle e-mails met melding van geconstaeerde verdachte activiteiten verdacht. Een dringend advies aan roberta@: zend de e-mail door aan valse-email@fraudehelpdesk.nl

akkerdistel
door akkerdistel - Dec 21, 2016 om 12:43
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Wanneer je heel simpel met je muis op de link was gaan staan had je het ook direct gezien. Nu weten ze daar dat jouw mailadres actief is, bereid je maar vast voor op nog meer spam.