nicole03
door nicole03 Nov 26, 2017 om 13:41
Geldzaken & recht

Tweepersoonsbed in verzorgingstehuis

Mijn oma heeft vrijdag te horen gekregen dat ze haar tweepersoonsbed moet inruilen voor een éénpersoonsbed. Dit omdat het tweepersoonsbed te belastend is voor het personeel.

Mijn oma durft niet in een éénpersoonsbed te slapen, uit angst om er uit te vallen. Kan het verzorgingshuis haar verplichten een éénpersoonsbed aan te schaffen?

2609 10 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 26, 2017 om 13:47
7196 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien kan het verzorgingshuis een bed met hekjes regelen.

tijger1
door tijger1 - Nov 26, 2017 om 13:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een tweepersoonsbed is inderdaad te belastend voor het personeel als iemand op bed verzorgd moet worden.

Maar u hebt het over een verzorgingstehuis, niet over een verpleeghuis. Dus moet zij op bed verzorgd worden?

Zij zou kunnen overwegen een bed van een meter breedte kopen.

tijger1
door tijger1 - Nov 26, 2017 om 13:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik dacht dat er maatregelen genomen waren dat er geen dubbelposts meer geplaatst konden worden.

Het loopt de spuigaten weer uit.

Cookies
door Cookies Nov 26, 2017 om 15:04
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dat was lang geleden. De site laadt verschrikkelijk traag, vandaar al die dubbelposts. Heb al weken terug redactie daarover gemaild, maar ze doen er geen f*ck aan.

tijger1
door tijger1 Nov 26, 2017 om 16:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ze doen volgens mij nergens wat aan, niet aan het inloggen , niet aan de koekies en niets als je wat rapporteert. Maar wel op zaterdagavond geuren met het forum op tv.

tenormin
door tenormin Nov 26, 2017 om 17:10
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Kan niet antwoorden, b.v. op de nieuwsbrief. Ben al weken met de redactie bezig. Als ik dat wil doen, inloggen op die brief kom ik op mijn eigen profiel uit. Schijn niet de enige te zijn, wat ik als antwoord lees. Maar duurt al weken. En nieuwe topics: ik krijg ze niet binnen via de mail: die staan nu op mijn profiel. Pas een half uur later komt het binnen.

Cookies
door Cookies Nov 26, 2017 om 17:41
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@tijger1: ik heb de conclusie getrokken dat ze in het forum nauwelijks nog energie / tijd willen steken (net als ik trouwens). Vind het ook ronduit onbeschoft dat je niet eens meer een reactie krijgt op mailtjes. Nogal hypocriet om wel andere bedrijven aan de schandpaal te nagelen. @tenormin: iedereen komt na inloggen op zijn/haar eigen profiel uit.

jonnes
door jonnes Nov 26, 2017 om 19:46
32 Antwoorden / 0 Vragen

@carola, natuurlijk wordt er door de redactie minder tijd aan dit forum besteed. Er zijn hier immers maar een handjevol mensen die reageren en het gros van die mensen heeft er een sport van gemaakt om vraagstellers af te zeiken. Heeft dus weinig nut dit forum.

tijger1
door tijger1 Nov 26, 2017 om 20:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ach ja, komt spuit elf ook nog,

gerbera
door gerbera - Nov 26, 2017 om 15:12
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Kan het verzorgingshuis haar verplichten een éénpersoonsbed aan te schaffen?
Ja dat kan en de reden geeft u zelf al aan, voor het personeel is het ondoenlijk en onhandig.
Overigens uit een tweepersoonsbed kan uw moeder ook vallen. Ik neem aan dat het verzorgingstehuis het bed regeld en dat is meestal een speciaal seniorenbed met verstelbare zijranden en soms in hoogte verstelbaar.

Cookies
door Cookies - Nov 26, 2017 om 15:22
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ja, dat mogen zij verplichten. Koop een 1-persoons seniorenbed met hekjes. Je kunt ook op Marktplaats kijken voor 2e hands.

In een verzorgingshuis moeten de bewoners zelf voor de aanschaf van meubelen zorgen, dus ook voor een (senioren)bed.

jo
door jorisw - Nov 26, 2017 om 19:01
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Het verzorgingstehuis zal ook aan de ARBO regelgeving moeten voldoen. En ik kan me geen ARBO verantwoorde manier voorstellen hoe je iemand die in het midden van een 2-persoonsbed ligt kan verzorgen.

nicole03
door nicole03 - Nov 27, 2017 om 11:09
3 Antwoorden / 4 Vragen

Bedankt voor al jullie reactie. Ik zal mijn vraag kort toelichten.

Voordat ze hier naar toe verhuisde, mochten we in overleg haar eigen bed meenemen. Mijn oma heeft geen verzorging in bed nodig, en ze kan zelf in en uit het bed komen. Wat de verzoring te belastend vindt, is het opmaken van het bed.

Het is inderdaad een idee om hekjes te plaatsen (bij een éénpersoonsbed), maar deze kan ze zelf niet naar beneden krijgen (heeft ze tijdens haar revalidatie periode gehad, ander verzorgingshuis). Daardoor geeft ze weer een stukje zelfstandigheid op.

Persoonlijk vind ik het niet kunnen om een vrouw van 90 jaar, te verplichten te gaan slapen in een bed waarin ze zich niet veilig voelt.

gerbera
door gerbera Nov 27, 2017 om 11:13
7368 Antwoorden / 14 Vragen

In dit geval zou de enige oplossing zijn dat u aanbied zelf het bed te komen opmaken. Klinkt raar maar ben bang dat er niets anders op zit.

Cookies
door Cookies Nov 27, 2017 om 11:23
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Wat dan als oma ongelukjes heeft (of gaat krijgen)? Oma 's nachts in een nat bed laten liggen in afwachting van familie?

panter22
door panter22 Nov 27, 2017 om 13:07
6599 Antwoorden / Vragen

Ik ben het met je eens. Woon je je laatste levensjaren in een verzorgingshuis en mag je niet eens je eigen bed kiezen. Alleen omdat de verzorging het opmaken van het bed te belastend vindt.
Op dit moment valt er weinig aan te doen.
Misschien kun je met haar naar een beddenwinkel gaan. Kan ze kijken wat ze lekker liggen vindt.
Je hebt van die seniorenbedden die iets hoger zijn zodat zij er gemakkelijker op en af kan komen.
Een eenpersoonsbed van 90cm bij 200cm is niet erg smal. En met een elektrisch verstelbare lattenboden kan ze ook nog het hoofd en voeteneind omhoog kan doen, zodat ze in bed ook nog  comfortabel een boek kan lezen. Zo'n bed is niet zo hoog dat daar een hekje voor moet.. Je hebt ook bedden waar je een tafeltje aan kunt klikken. Het bed tegen de wand, 2 tafeltjes er naast en er kan niets gebeuren. Of je koopt een paak Lack tafeltjes van Ikea van €7.99 per stuk. Zet ze die voor het bed. Lijkt het bed wat breder. .

Cookies
door Cookies - Nov 27, 2017 om 11:50
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik begrijp de angst wel van je oma, het komt natuurlijk ook nogal eens voor dat ouderen uit hun bed vallen. En in principe is een 2-persoonsbed opmaken met 2 personen ook zo gebeurd en niet in strijd met de Arbo regels, maar 2 medewerkers om een bed te verschonen, die zijn meestal niet beschikbaar. En als ze bij jouw oma een 2-persoonsbed goedkeuren, zullen er snel al meer bewoners volgen.

Je hebt ook 'halve' bedhekjes, zodat je oma toch nog zelf uit bed kan komen, bijv. https://www.welzorg.nl/webshop/bedhek-steun.html
Ook een hoog-laagbed is erg praktisch, zowel voor je oma als voor het personeel  https://www.medipoint.nl/producten/slaapkamer/bedden.html Ik lees op Medipoint dat je ook daar kunt lenen. Misschien om even uit te proberen? Je kunt er in ieder geval even informeren.

Vergeet ook vooral niet op Marktplaats te kijken, daar is ook het nodige te vinden als geld niet voor het opscheppen ligt.

Cookies
door Cookies - Nov 27, 2017 om 11:54
13336 Antwoorden / 36 Vragen
tijger1
door tijger1 - Nov 27, 2017 om 13:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik vraag me dan af wat er gebeurt als een stel in een verzorgingshuis gaat wonen? Moeten die in twee eenpersoonsbedden?

En als iemand thuiszorg heeft, wordt die toch ook niet verplicht een eenpersoonsbed aan te schaffen?

Het zou wat anders zijn als uw oma bedlegerig is en zij op bed verzorgd moet worden, dat is lastig en belastend voor de verzorging. Maar in deze situatie moeten ze misschien een keertje omlopen om het bed op te maken, net zoals thuis.

Cookies
door Cookies Nov 27, 2017 om 13:55
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Een stel slaapt al sinds jaar en dag inderdaad in 2 eenpersoonsbedden in verzorgingshuizen. En welk stel gaat vandaag de dag nog in een verzorgingshuis wonen? Meestal is 1 van de 2 er dan zo slecht aan toe dat het verpleeghuiszorg wordt en daar zijn alleen eenpersoonsbedden.