eu
door eukie Mar 26, 2010 om 13:53
Geldzaken & recht

Tweetrapstestament

De storm rond het zgn tweetrapstestament is inmiddels wat geluwd, maar nog steeds weet ik niet, ondanks adviezen van notarissen, wat in mijn situatie het beste is. Mijn vrouw en ik hebben een langstlevenden testament. We hebben 5 getrouwde kinderen. We hebben een huis, OZB waarde 300.000. Spaartegoed bank 50.000. Hypotheek 50.000. Wat is voor ons en voor de kinderen financieel het aantrekkelijkste. 1. Als een van ons beiden overlijdt, en 2 als de langstlevende overlijdt ?Niets doen, of toch maar 2-traps testament.

2734 4 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Mar 26, 2010 om 15:15
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Beste Eukie,

Ik zal vanavond hiervoor een bereking voor je maken. Snelle inschatting leert mij wel al dat een tweetrapsmaking waarschijnlijk niet voordelig uitpakt.

pi
door pietebal - Mar 26, 2010 om 15:48
14 Antwoorden / 7 Vragen

Hallo Eukie

In Radar is dit ter sprake geweest en hun advies was inderdaad een 2-traps testament. Een paar dagen later heeft er een stukje over gestaan in de krant dat er een goedkoper alternatief was. Toch heb ik nog even gewacht met welk alternatief ik het beste uit zou zijn. Vanmorgen kreeg ik een mail van een blad waar ik lid van ben dat er nog betere en goedkoper alternatieven zijn, waarbij ze hier volgende maand duidelijker op in gaan.
Volgens mij mag ik de naam van dit blad niet noemen, het is gratis, komt elke maand en zit boordevol tips. Ik zou dit blad graag aan iedereen adviseren maar ik kan de tips ook op deze site zetten.

Groetjes Pietebal

gallito
door gallito - Mar 26, 2010 om 18:24
479 Antwoorden / 66 Vragen

Radar heeft inderdaad iets wakker gemaakt. Maar het is er daardoor niet makkelijker op geworden. Ik denk dat het ook bepalend in deze is of het een huwelijk in gemeenschap van goederen betreeft of op huwelijkse voorwaarden.

Ergens heb ik ook gelezen dat het niet altijd voordeliger is, maar ik kan dit artikel niet terugvinden, helaas.

Wel staan er op het forum van Tros Radar al vele vragen over met diverse antwoorden. Kies uw onderwerp daarover via deze link .

en misschien vind u hier ook nog wat uitleg.

marcel75
door marcel75 - Mar 26, 2010 om 21:38
5124 Antwoorden / 4 Vragen

gallito,
Ik heb het forum bij Radar ook in de gaten gehouden en het moet mij van het hart dat er erg veel onzin tussen stond.

Eukie,
Ik heb inmiddels even zitten rekenen. Daarbij ben ik er van uitgegaan dat je in gemeenschap van goederen gehuwd bent en een testament hebt waarin een langstlevende constructie is opgenomen die op het volgende neerkomt: is het testament voor 2003 opgesteld dan staat er ouderlijke boedelverdeling (of een artikel 1167) in of een testament van 2003 of later dan staat er een wettelijke verdeling in.

In dat geval moet er bij het eerste overlijden maximaal € 6.100,-- betaald worden. Waarom maximaal? Bij deze berekening ga ik er van uit dat er over de vordering van de kinderen rente vergoed zal worden. Die rente is trouwens ook pas opeisbaar bij het overlijden van de langstlevende. Spreek je af, of staat er in het testament, dat er geen rente vergoed zal worden, dan betaal je bij het eerste overlijden minder erfbelasting.

Bij het overlijden van de langstlevende, gesteld dat de langstlevende nog 5 jaar leeft, dan moet er dan € 7.013,-- In totaal is dan er dus € 13.113 aan erfbelasting betaald.

Bij een tweetrapstestament moet er bij het laatste overlijden in totaal € 16.000,-- aan erfbelasting betaald worden.

Daarnaast zitten er praktische verschillen tussen een langstlevende constructie en een twee-trapstestament. Zo kan bij een langstlevende testament de langstlevende doen en laten wat hij wil met de nalatenschap. Opmaken kan dus ook. Bij een twee-trapstestament moet je als langstlevende een administratie bijhouden van de nalatenschap van de eerstoverledene en deze jaarlijks overleggen aan de kinderen. Ook mag je dan eigenlijk dus niet aan de nalatenschap, wat eigenlijk de helft van je vermogen is, zitten, maar wel naar kijken.

Ik zou in dit geval ,mede gelet op het feit dat je wel het vermogen hebt om de erfbelasting bij het 1e overlijden te betalen, adviseren om een langstlevende constructie te kiezen. Naar ik aanneem hebben de door jou geraadpleegde notarissen ook dit advies gegeven.