Qu
door Quintyangy Apr 14, 2022 om 11:07
Geldzaken & recht

Twijfels en vragen loonstrook en dagen.

Nu zo'n 3,5 jaar werk ik in een "café" waar ik een partime vast contract heb voor 16 dagen. De eerste twee jaar dat ik daar werkte en belastingaangifte deed moest ik terug betalen en dit jaar kwam de teller precies op nul euro.

Zelf woon ik al een geruime tijd op mijzelf (alleenstaand) in een sociale huurwoning, spaargeld of bezittingen heb ik niet, daarbij was ik erg gewend gewoon wat terug te krijgen van mijn voorgaande banen. Ook als ik mijn managers vraag hoe het zit kunnen zij dit mij niet uitleggen.

Daarbij vroeg ik mij af of dit fout is op mijn loonstrook en of het er misschien mee te maken heeft; zoals net vermeld heb ik 16 dagen op contract en werk ik er nooit meer dan 17, echter staan mijn sv-dagen op mijn loonstrook altijd tussen 20/23 dagen. Als ik mijn loon uitrekenen op basis van mijn uren komt het bedrag gewoon overheen met de 16 dagen, dus wat zijn die sv-dagen nou?

Ook bouw ik vakantie uren op op basis van mijn gewerkte uren, dit kan ik zelf makkelijk in de gaten houden via onze personeelsplanner-app. Echter krijg ik elke maand ook steeds meer min uren erbij, zelfs als ik niet vrij neem. Als ik mijn baas vraag hoe ik min uren op kan bouwen terwijl ik en nog vakantiedagen heb en gewoon mijn volgens mij contract werk krijg ik als antwoord, "geen idee.."

Mind you, mijn baas doet de boekhouding zelf en heeft dit niet uitbesteed. Ook val ik niet onder een vakbond waar ik aan kan kloppen.

Iemand hier tips? Tricks? Antwoorden?

4674 6 Rapporteer

sira
door sira - Apr 14, 2022 om 11:18
2362 Antwoorden / 24 Vragen

Als u lid wordt van een vakbond (bijv. CNV) helpen zij u met dergelijke zaken, ook met uw belastingaangifte. Voor het bedrag aan contributie hoeft u het niet te laten.

Ik ben nooit lid geweest van een vakbond, tot in 2018 een collega mij adviseerde dat wèl te doen. Het heeft mij uiteindelijk € 6.500,- opgeleverd, geen extraatje, maar wel geld waar ik recht op had, omdat er te weinig werd uitbetaald.

SV of SVW dagen zijn de sociale verzekeringsdagen. Dit zijn de werkdagen waarover uw salaris wordt betaald inclusief de dagen waarover u een uitkering krijgt in verband met ziekte, arbeidsongeschiktheid of werkloosheid.

Ar
door AriEllis Apr 15, 2022 om 00:05
57 Antwoorden / Vragen

Wel zo netjes met een bronvermelding als je een tekst plaatst die niet van jou is...

sira
door sira Apr 15, 2022 om 08:19
2362 Antwoorden / 24 Vragen

Doe niet zo moeilijk. Dit had de vraagsteller zelf ook kunnen vinden.

Be
door Bessel Dekker Apr 15, 2022 om 14:24
24 Antwoorden / Vragen

Met Ariellis eens: bronvermelding was fatsoenlijk geweest.

sira
door sira Apr 15, 2022 om 14:35
2362 Antwoorden / 24 Vragen

Ik ben helemaal niet naar een bron geweest. Als je SV-dagen op Google intypt, zie je hetgeen zoals ik heb aangegeven al staan en daarna allemaal links waar je nog veel meer daarover kunt lezen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Apr 14, 2022 om 12:21
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Quintyangy,

Mijn advies is ook : zo snel mogelijk lid worden van een vakbond.

Ik werd plotseling "boventallig" verklaard door mijn werkgever.

Toen ik iemand meenam van de vakbond, begon mijn directe leidinggevende te huilen.....

Veel neo-liberalen hebben daarom een hekel aan vakbonden :lees maar eens hoe negatief De Telegraaf altijd schrijft over de vakbonden.....

pino123
door pino123 Apr 15, 2022 om 15:24
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Echt serieus, wat hebben neo-liberalen hier nu weer mee van doen? Houdt het gewoon bij je eerste zin, die verhalen over wat jij allemaal meemaakt heeft hier niets mee van doen en zeker de telegraaf niet.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 15, 2022 om 20:21
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Pino,

Ik probeer mijn antwoord toe te lichten.

En tja, ik lees de Telegraaf iedere dag en bij hen wordt nogal negatief over vakbonden geschreven..... (zoals, dat vakbonden overbodig zijn).

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 14, 2022 om 16:22
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Hoewel ik het advies om lid te worden ook ondersteun kan ik u als o.a. o.a. adviseur Sociaal en Arbeidsrecht / ex. HR specialist verwijzen  naar deze info voor werkgevers https://zzpgo.nl/kenniscentrum/sv-dagen/  U ziet dat de opbouw van SV dagen gebaseerd is op de berekening van de premies voor de sociale wetten en gebaseerd moet zijn op het aantal dagen dat u op basis van uw arbeidsovereenkomst werkt en de vakantie dagen die u conform opbouwt. Er kan in die context nooit sprake zijn van + of - dagen. Leg deze info dus voor aan uw werkgever. Het behoeft echter niet te worden genoemd. Hier doet uw werkgever dus wel iets fout naar mijn mening en leg hem dan de info voor werkgevers voor.

M.b.t. het wel of niet terugontvangen van inkomstenbelasting en premie AOW is dit niet van belang en is het dus ook niet zinvol om navraag te doen bij de Belastingdienst. U kunt  indien u nog nader advies wenst zich wenden tot:  www.jurischloket.nl  Uit de verwijzing o.a.

Hoe wordt het aantal SV dagen bepaald?

SV dagen worden ook wel loondagen genoemd. Het zijn de dagen waarop iemand in loondienst werkelijk werkt. Als werknemers in loondienst een dag onbetaald verlof opnemen telt die dag niet mee voor de SV dagen. Maar in vakanties wordt het loon wel doorbetaald, net als bij ziekte of bij betaald verlof. Daarom tellen deze dagen gewoon mee als loondagen. Per week tellen maximaal vijf dagen mee als SV dagen. Het is niet nodig om een hele dag te werken. Als er op sommige dagen maar één uur wordt gewerkt, tellen die dagen toch mee als volledige loondagen.

Het aantal SV dagen per jaar

ro
door ronny530 - Apr 14, 2022 om 19:04
2795 Antwoorden / 41 Vragen

Als er op de loonstrook 20/23 dagen staat kan dat wel kloppend zijn want bij een fulltime contract werkt u 36 uren per werk week en dat is om en nabij 20/23 dagen per maand. Op uw loonstrook ziet u ook de partime percentage uitgedrukt in procenten 100.00 bij een full time contract maar omdat u maar 16 uur per week werkzaam bent is het percentage lager en zal zo'n 57,60 procent parttime bedragen. De werkgever heeft de juiste bedragen aan de belastingdienst aangeleverd en dat maakt dat u niets terug krijgt maar ook niet hoeft te betalen en dat is dan weer een meevaller. Voor wat betreft de aftrek van verlofuren terwijl u wel gewerkt heeft heb ik ook geen idee maar wat ik wel weet is dat de wettelijk verplichte verlofuren 144 uren op jaarbasis van een fulltime contract zijn en met uw partime contract recht heeft 86,5 uren betaald verlof heeft. In mijn optiek doet de werkgever zijn best om het goed te doen maar u begrijpt de loonstrook niet en denkt dat de baas de schuldige is.