my
door mylo1 Sep 27, 2007 om 18:59
Geldzaken & recht

UPC

Ik heb een vraagje van mijn kindjes lief

Ôngeveer 6 jaar geleden zijn zij verhuist..en hebben toen hun kabel[tv&radio]schriftelijk en telefonisch opgezegt.

Nu krijgen zij een aanmaning van een paar honderd euro van een incassobureau ...nou dacht ik gelezen te hebben dat het na 5 jaar verjaard is??

Er heeft hier [op vraag en antwoord ]een voorbeeldbrief gestaan ,die je kon sturen naar het incasso bureau ,met een wetsnummer..kan het helaas niet meer vinden

Is er iemand die mij kan vewijzen naar dat topic..of heeft iemand een voorbeeldbrief voor mij?..en is het juist dat het na 5 jaar verlopen is?

mylo1

506 6 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 27, 2007 om 20:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dank je read....zij hadden geen schuld bij upc..maar netjes opgezegt..alleen geen bewijs...na 6 jaar kwamen zij pas met het incassobureau...dus ik dacht verjaart!

Maar als ik het goed begrijp..kunnen zij er nog 5 jaar aanplakken?

Het is wel 6 jaar geleden..dus over die 5 jaar heen!

 Maar bedankt voor je snelle antwoord

mylo1

ve
door verwijderd - Sep 27, 2007 om 20:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nogmaals dag mylo1,

Zij kunnen de vordering opsplitsen in jaren. Alles wat voor 27-9-2002 valt is niet meer invorderbaar en alles wat daarna valt is dus wèl invorderbaar.

Groeten, Read2.

ve
door verwijderd - Sep 27, 2007 om 21:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

@

Overigens is het wel even belangrijk om te informeren of UPC denkt dat jouw kindjes lief nog steeds klant zijn bij dat fijne bedrijf UPC. Is dat namelijk het geval dan zullen ze toch echt aangetekend en met bewijs van ontvangst, de overeenkomst per (datum noemen) alsnog opnieuw moeten opzeggen.

Groeten, Read2.

ve
door verwijderd - Sep 27, 2007 om 21:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nogmaals dank read...ik begrijp het ...heb ook al gezegt oh god nee upc!!...hadden zij maar eerder gekomen...maar goed...een brief schrijven aangetekend opsturen en het wets artikel er bij...kijken hoe het verloopt.?

groetjes Mylo1

ve
door verwijderd - Jan 27, 2008 om 19:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

antwoord klopt is na 5 jaar niet meer verhaalbaar

ve
door verwijderd - Jan 19, 2013 om 15:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag mylo1,

Een deel van de vraag kan ik wel beantwoorden. Voor contractuele vorderingen verjaart de vordering na 5 jaar.

Het kan gebeuren dat je pas na zeer lange tijd een factuur krijgt. Ben je dan nog verplicht de rekening te betalen? Vorderingen verjaren na verloop van tijd maar hoe zit het precies?

Verjaringstermijn voor contractuele vorderingen: 5 jaar

Naast de algemene verjaringstermijn, heeft de wet voor een aantal rechtsvorderingen de verjaringstermijn ingekort naar vijf jaar. Een vordering die uit een overeenkomst voortvloeit, bijvoorbeeld een geldvordering of een huurvordering, verjaart na vijf jaar (art 3:307 BW of anders gezegd Artikel 307 van het BW3.

Na verloop van vijf jaren nadat de vordering opeisbaar is geworden, kan betaling niet meer worden afgedwongen (via de rechter). Deze geldvordering blijft dan wel nog bestaan, maar de wederpartij kan dan - juridisch - niets meer ondernemen om betaling hiervan af te dwingen.
Stuiting en verlenging van de verjaring
Om te voorkomen dat een vordering verjaart, zal de wederpartij veelal door middel van aanmaningen laten weten nog een vordering te hebben. Door het versturen van deze aanmaningen, kan men een lopende verjaringstermijn stoppen. Dat heet stuiting. Hiervoor is dan wel vereist dat de wederpartij kan aantonen dat deze aanmaningen ook daadwerkelijk binnen de verjaringstermijn verstuurd zijn, bijvoorbeeld door middel van een aangetekende brief.
Door stuiting van de verjaring, begint een nieuwe verjaringstermijn te lopen op de dag volgend op de stuiting. Deze nieuwe termijn is gelijk aan de oorspronkelijke verjaringstermijjn, maar niet langer dan vijf jaar.

http://www.adviseursgids.nl/nieuws/weblog.asp?id=2401

http://www.wetboek-online.nl/wet/index.html (BW3 boek 3 artikel 317)

http://www.kvk.nl/artikel/artikel.asp?artikelID=55086

http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2725&bron=nb

http://www.wetboek-online.nl/wet/index.html

Van de modelbrief die hierover gaat kan ik mij niets herinneren.

Sukses, groeten, Read2.