po
door poshiejr May 16, 2016 om 08:05
Geldzaken & recht

Vakantiedagen bij niet verlengen arbeids contract

Half April 2016 heeft mijn werkgever mij mondeling medegedeeld dat mijn contract niet wordt verlengd, dit zou voor mij een vast contract worden. Mijn officiele laatste dag wordt dan 31-05-2016.

Nu heb ik nog 10 vakantiedagen staan, die ik wil gaan opnemen. Intentie was dan om de laatste twee werkweken van mei de vakantie op te nemen. Mijn werkgever wilt hier niet akkoord meegaan, ze willen dat ik eerder  verlof opneem en dan laatste paar dagen terugkom voor overdracht.

Nu wil ik dit niet, kan mijn werkgever dit eisen/verplichten? Zij verlengen immers mijn contract niet.

Mijn afdeling bestaat nog uit twee andere medewerkers, dus ik ben niet de enige.

15162 8 Rapporteer

marita5
door marita5 - May 16, 2016 om 08:13
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Poshiejr ,

Vaak hebben werknemers bij het einde van het dienstverband nog vakantiedagen openstaan. Als dit er veel zijn, zal de werkgever proberen om deze door de werknemer voor het einde van het dienstverband op te laten nemen. Zeker als het werk is weggevallen of de relatie is verstoord, zal de werkgever daar belang bij hebben.

Maar kan de werkgever de werknemer hiertoe verplichten? Nee dat kan hij niet. De regels voor het opnemen van vakantiedagen bij het einde van het dienstverband zijn gelijk aan die van tijdens het dienstverband. Dat betekent dat de werkgever de tijdstippen van aanvang en einde van de vakantie vaststelt overeenkomstig de wensen van de werknemer. Het keuzemoment ligt dus bij de werknemer

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regels .

http://www.flexadvocaten.nl/2013/04/verplicht-vakantiedagen-opnemen-bij-einde-dienstverband/

http://www.arbeidsrechter.nl/einde-contract-uitbetalen-en-verklaring-openstaande-vakantiedagen

uwjurist
door uwjurist - May 16, 2016 om 08:14
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Bovenstaande citaat is onvolledig en kan u op het verkeerde been zetten als u niet de linkt volgt.

U kunt bij het einde van het dienstverband geen verlof afdwingen als werkgever goede redenen (zwaarwegende bedrijfsbelangen) heeft dit te weigeren. Bijv. omdat er nog geen opvolger is of u een opvolger in moet werken, er veel zieken zijn enz.

In uw geval lijkt me dit echter niet op te gaan omdat er twee collega's zijn aan wie u kunt overdragen en die de opvolger in kunnen werken.

Zoals u het omschrijft heeft de werkgever dus geen gewichtige redenen om zich tegen uw verlof te verzetten.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

po
door poshiejr - May 16, 2016 om 09:01
1 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor jullie reacties. Ik was nog even benieuwd.

Geld in deze situatie de zwaarwegende bedrijfsbelangen wel? Zij verlengen immers mijn contract niet?

En mijn twee collega's zijn wel nog junioren en werken nog niet zo lang bij het bedrijf. Mbt opvolger voor mijn functie, die is er nog niet. En de bedoeling is dat ze een externe gaan inhuren tot dan, die ik dan zou moeten inwerken.

tijger1
door tijger1 - May 16, 2016 om 09:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u hebt 10 dagen vakantie, dus tot en met de 31ste zou u nog één dag moeten werken?

getty
door getty May 16, 2016 om 09:33
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Er zijn natuurlijk ook mensen die in het weekend ingeroosterd staan, tijger1

gerbera
door gerbera - May 16, 2016 om 11:01
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Uw werkgever eist wel veel van u. Bepalen wanneer u met verlof kunt gaan en vervolgens verwachten dat u de opvolger inwerkt cq het werk overdraagd. Uw werkgever is diegene die het contract niet verlengd dus heb ik zo iets van zoek het lekker zelf ff uit. Laat mij raden, u werkt er 3 jaar, wordt te duur en nemen een goedkopere kracht voor u in de plaats die ze er na 3 jaar weer uitschoppen.

jo
door jorisw - May 16, 2016 om 16:32
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou het allemaal niet op de spits drijven maar gewoon in overleg gaan en een beetje flexibel zijn. Je weet immers nooit wanneer je die werkgever weer tegenkomt. Je zou maar met een conflict weggaan en volgend jaar bij een bedrijf gaat solliciteren waar toevallig je huidige manager is gaan werken. Het zou niet de eerste keer zijn dat zoiets gebeurt. Dan is het beter dat je het nu goed hebt opgelost, zodat je positief herinnert wordt.

tijger1
door tijger1 May 16, 2016 om 16:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, vooral soepel over u heen laten lopen. :-((

gerbera
door gerbera May 16, 2016 om 22:10
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Dan kun je het betreffende bedrijf vertellen wat voor figuur ze binnengehaald hebben.;-(((

Ma
door Mat Matheij - May 17, 2016 om 16:34
986 Antwoorden / 3 Vragen

Het geheel waarbij U een vast contract is voorgespiegeld is minder aangenaam. Inwerking en voorbespreking bij een nieuwe kracht zal nodig zijn. Het lijkt niet overvraagd dat u uw vakantiedagen ruim voor de overgang opneemt. Ook kunt U van vakantie afzien en gewoon doorwerken wanneer beide partijen het ermee eens zijn. Neem deze dagen dan op na de overgang.
Zorg ten allen tijde voor een goede referentie en vraag hier ook om. Kortom behoudt de eer aan U zelf daar heeft U het meeste aan. Mvrgr.

alfatrion
door alfatrion - May 17, 2016 om 17:14
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Ik raad u aan om de werkgever schriftelijk te laten aangeven waarom hij bezwaar heeft tegen deze vakantie. Als de werkgever dat niet doet binnen 14 dagen na aanvraag doet dan is de vakantie vastgesteld. Officieel hoeft u hier niet om te vragen maar het is beter om dat wel te doen. Als hij aangeeft dat de andere twee medewerkers de nieuwe medewerker niet kunnen inwerken vanwege hun gebrek aan ervaring dan weet u voldoende.

U kunt er ook voor kiezen om de vakantie te laten uitbetalen. De werkgever moet dan opgeven hoeveel vakantiedagen u nog heeft en deze kunt u bij een andere werkgever als onbetaald opnemen.

Dat de werkgever uw contract niet verlengt betekent niet dat zij daarom geen zwaarwegend belang kunnen hebben.