Da
door DaveVl Feb 21, 2017 om 19:36
Geldzaken & recht

Vakantieuren

Mijn werkgever, en grote detailhandel in Nederland,  heeft sinds 3 jaar de regeling ingevoerd dat ik in slappe tijden niet mijn contracturen kan werken en de minderuren worden van mijn vakantieuren ingehouden. Ik heb een vast contract voor 24 uur per week en werk er meestal maar 20. De overige uren worden ingehouden van mijn vakantieuren, zonder dat ik hiervoor toestemming heb gegeven of ik het hiermee eens ben. Gevolg is dat ik nooit vakantie kan opnemen, omdat mijn vakantieuren negatief zijn. Ik pak wel altijd 3 weken zomervakantie, maar daarnaast heb ik nooit vakantie.

Mag mijn werkgever zomaar vakantieuren inhouden als er te weinig werk is?

De werkgever doet dit overigens bij alle medewerkers.

4335 6 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 21, 2017 om 19:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, wat de werkgever doet, mag niet. Dat hij het bij alle medewerkers doet, doet niet ter zake.

Dan maar allemaal een claim neerleggen bij die werkgever.

Geen lid van de bond? Dat is bij zo'n slechte werkgever wel nodig.

pi
door pieterwolters - Feb 21, 2017 om 23:23
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Welk bedrijf is dit? 1 van de grotere ketens die in moeilijk weer verkeerd toevallig?

uwjurist
door uwjurist - Feb 22, 2017 om 09:27
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Verrekenen met verlofuren (vakantie) zoals uw werkgever doet, mag niet!

Soms is het onderwerp flexuren, minuren, meeruren (overwerk) en de verrekening daarvan in de CAO of arbeidsovereenkomst geregeld. In de overeenkomst kan ook staan dat u gemiddeld x uur per week werkt.

Mocht dat niet zo zijn, dan draagt de werkgever het risico als hij een werknemer te weinig uren laat werken.

Dit is geregeld in artikel 7:628 lid 1 Burgerlijk Wetboek: De werknemer behoudt het recht op het naar tijdruimte vastgestelde loon indien hij de overeengekomen arbeid niet heeft verricht door een oorzaak die in redelijkheid voor rekening van de werkgever behoort te komen.

Er bestaat dan recht op het loon over deze uren of die nu gewerkt worden of niet. Het is dan ook het beste hiertegen te protesteren en schriftelijk aanspraak te maken op het werken van deze uren en het loon hierover.

Wellicht kunt u dit samen met collega’s doen? Dan staat u sterker.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

he
door henkjj - Feb 22, 2017 om 13:16
14 Antwoorden / Vragen

Ga maar eens met een vakbond praten.
Ik denk dat het niet kan.

1paul
door 1paul - Feb 22, 2017 om 15:36
3173 Antwoorden / 0 Vragen

kort en goed NEE, dit mag niet, zij hebben u een kontrakt gegeven van het aantal uur dat u nu heeft, verzamel zoveel mogelijk medestanders en stel een brief op dat u alle uren die reeds ingehouden zijn terug wilt en dat het afgelopen is met dit soort praktijken...

schakel eventueel juridisch loket in of een vakbond...

il
door iljaha - Feb 22, 2017 om 19:46
179 Antwoorden / 3 Vragen

Mag volgens mij alleen in overleg met de bovenwettelijke verlofuren. Maar zoals verder genoemd is: een vakbondslidmaatschap is gewoon een nuttig iets. Als u nu geen vakbondslid bent én geen rechtsbijstandsverzekering werk en inkomen hebt, zou ik als de wiede weerga lid worden voor een volgende keer en voor nu een bureau voor rechtshulp inschakelen.