ve
door verwijderd Oct 6, 2008 om 18:57
Geldzaken & recht

Van ZW naar bijstand

Sinds februari 2007 zit ik in een minnelik traject bij
de KB in mijn gemeente. Sinds februari dit jaar is het v.t.l.b. € 1077 per
maand. Dit is berekend aan de hand van de hoogte van =mijn uitkering en mijn
maandlast. Mijn maandlast is € 925. Het restant (€ 1077-€ 925=€ 152) is mijn
leefgeld.

Vanaf 13 a.s. zal mijn huidige ww-uitkering vervallen
en kom ik in de bijstand.

Ik heb bezwaar aangetekend bij UWV en ook een TRI
uitkering aangevraagd. TRI is afgewezen. In afwachting van het bezwaar zal ik
toch inkomen moeten hebben. Daarom heb ik een bijstanduitkering aangevraagd.
Deze uitkering zal € 850 bedragen, m.a.w. rond de   € 250 minder dan
wat ik nu heb.  Sterker nog, het bijstandsniveau is zelfs lager dan mijn
complete maandlast.

Ik heb mijn contactpersoon van de KB dit voorgelegd en
hoe dit nu verder moet. Zij vertelde mij dat het hebben van een
bijstandsuitkering geen invloed zal hebben op het v.t.l.b., omdat ik nu ook al
op het minimum zit volgens haar. Nou, lijkt me niet, want mijn inkomen zal dus
met meer dan € 250 per maand dalen. Met haar kom ik dus niet veel verder, maar
ik maak me er wel zorgen over. Weet iemand hoe dit zit? Ik kan hier niets aan
veranderen op dit moment, maar hoe kan de KB mij € 1077 blijven betalen
als  er minder gaat binnenkomen?  Ik heb nog anderhalf jaar bij de KB
in het verschiet, maar kunnen ze om deze reden de overeenkomst met mij
beëindigen?

Mocht iemand zich afvragen waarom ik niet gewoon ga
werken, kan ik zeggen dat ik dit graag zou willen, maar i.v.m. met een
langdurige ziekte en een langdurige behandeling bij GGz en het eind van een
2-jarige ww is het voor mij nog niet mogelijk om weer fulltime aan het werk te
gaan.

290 2 Rapporteer

zo
door zonnekoning - Oct 6, 2008 om 19:13
16 Antwoorden / 17 Vragen

Zwart ligt het geld op straat

ha
door haflinger - Oct 9, 2008 om 14:15
42 Antwoorden / 6 Vragen

Zonnekoning: bonbonblocje heeft wel recht op een goed en gefundeerd antwoord!!!

De medewerker van het KB zal een nieuwe VTLB berekening voor u moeten gaan maken. Wellicht zal dat weer teruggedraaid worden wanneer de bezwaren op het beéindigen van uw ZW gegrondverklaard worden. De medwerker zal aan de schuldeisers uw zaak moeten toelichten, want uw aflossingscapaciteit gaat veranderen. dat zullen uw schuldeisers moeten weten. het kan goed zijn dat die vrouw daar helemaal geen zin in heeft. Zij had kunnen voorzien dat uw aflossingscapaciteit zou gaan dalen in deze maand, want weet u niet lang tevoren hoe lang uw ZW/WW nog zou duren? Is er al een akkoord bereikt tussen u en uw schuldeisers, zo ja?

Welke vorm van schuldenaflossen heeft u? En SK of een afbetalingesregeling. Ik hoop voor u het laatste; dan kan er nog gesleuteld worden aan de aflossingsbedragen.

Om deze reden kan/mag met u de overeenkomst NIET beéindigd worden. Dat zal toch al te gek worden!

Niemand vraagt zich af waarom u niet gaat werken; u wilt gewoon antwoord op uw vraag. Heeft u die nu?

U zult wel zelf achter huurtoeslag/zorgtoeslag moeten aangaan. Dat zal een belangrijk deel van uw inkomen uitmaken (en maakt deel uit van de VTLB) Als u dat niet al heeft gedaan.

Vraag gerust meer als u er niet uitkomt. Groeten, Haflinger