ro
door ronaldv2 Aug 30, 2009 om 09:56
Geldzaken & recht

Veranderde Bankvoorwaarden per 1-11-2009

Sinds kort zie ik spotjes en billboards die aangeven dat:

De gezamenlijke banken zijn vandaag een campagne gestart om het
Nederlandse publiek te attenderen op een dubbele wijziging van
bankvoorwaarden per 1 november a.s.

Ik ben meteen de teksten op de website gaan doorlezen en heb deze info tot me door laten dringen. Daarna ben ik ZELF eens outside - of - the -money - brain box gaan denken en op onderzoek uitgegaan.
Op deze zoektoch heb ik de volgende serie gevonden genaamd

"The Goldsmiths" door R.D. Bradshaw (Zie link hieronder)
http://www.analysis-news.com/allfolder/Archives-Goldsmiths.htm
Een zeer informatieve serie over de ware achtergrond en architectuur van de banken en financiele wereld zoals wij 'm kennen anno 2009

Nu mijn stelling:
Banken zijn in mijn ogen de basis van alle (geld, kredietcrisis)) ellende van deze loonslaven maatschappij. De geld-dealers die aan alle loonslaven het drug "geld" verschaffen (tegen hoge rente), om onze originele (verdrongen) primaire levenbehoeften te kunnenbevredigen (via kooplust). Als zij - deze gelddealers - "HUN VOORWAARDEN" per 1-11-2009 veranderen, wat gaat er dan werkelijk veranderen?

Mijn vragen aan de rest van de forum bezoekers:
1. Waar kan je als consument inzage krijgen in de werking van een bank
2. Waar kun je als consument "de bankwet" nalezen
3. Welke werkelijke consequenties gaan deze 'voorwaarden wijzigingen" hebben per 1-11-2009
http://www.nvb.nl/index.php?p=291353
4. Hoe kun je als consument KOMPLETE INZAGE krijgen in alle informatie die een bank over haar klanten heeft vastgelegd
(mijn gevoel zegt dat de BKR te Tiel een topje van de ijsberg is)

[quote]Op die datum worden aangepaste Algemene Bankvoorwaarden van kracht die
beantwoorden aan de eisen van de tijd. Zo zijn bijvoorbeeld bepalingen
toegevoegd over de verwerking van persoonsgegevens waaronder beeld- en
geluidopnamen.
5. Betekent dit een verregaande verkr*chting van onze privacy als consument? worden reeds uitgevoerde (illegale) bankpraktijken nu publiekelijk bekend en legaal gemaakt?
6. Zijn er al fiscale juristen, financiele politici die zich hierover hebben gebogen, in verdient.

link naar gewijzigde voorwaarden:
http://www.nvb.nl/index.php?p=291246

Mijn gevoel zegt dat er meer gaande is, dan je als gewone consument vertelt gaat worden. De interne werking van banken en banken onderling word voor gewone consumenten angstvallig in nevelen gehuld. te veel als je het mij vraagt. Alsof de bank verheven is boven de rest van de maatschappij, als gelddealer van betaalmiddelen (en veroorzaker van krediet-crissisen en gerelateerde ellende!)

Ik ben benieuwd naar jullie reacties, antwoorden:

723 5 Rapporteer

birdies
door birdies - Aug 30, 2009 om 10:16
6104 Antwoorden / 31 Vragen

..........6. Zijn er al fiscale juristen, financiële politici die zich hierover hebben gebogen.......

Nee, alleen de schoonmakers van de NVB hebben er naar gekeken.:)

ph
door phinder - Aug 30, 2009 om 10:24
433 Antwoorden / 4 Vragen

@Ronaldv2,

dit is een vraag-antwoord rubriek.
Datgene je hier neer hebt gezet is meer iets voor een forum ( je spreekt de mensen hier ook aan als forumbezoekers )..
Een forum heeft kassa ook ( zie links in de balk ) en wil je echte reacties,  zet het dan daar neer..

Deze rubriek is meer bedoeld voor korte consumentenvragen waarop andere bezoekers naar het best van hun kunnen proberen een antwoord te geven. Discussie is eigenlijk niet de bedoeling.

Gr. Phinder

ro
door ronaldv2 - Aug 31, 2009 om 21:12
10 Antwoorden / 10 Vragen

@Phider bedankt voor de tip, ik heb mijn tekst ook in het forum geplaatst.

Voor de mensen die wel antwoord willen en kunnen geven, hherhaal ik hieronder mijn 6 vragen uit mijn bovenstaande tekst:

Vragen:
1. Waar kan je als consument inzage krijgen in de werking van een bank?

2. Waar kun je als consument "de bankwet" nalezen?

3. Welke werkelijke consequenties gaan deze 'voorwaarden wijzigingen" hebben per 1-11-2009??
http://www.nvb.nl/index.php?p=291353

4. Hoe kun je als consument KOMPLETE INZAGE krijgen in alle informatie die een bank over haar klanten heeft vastgelegd?
(mijn gevoel zegt dat de BKR te Tiel een topje van de ijsberg is)

[quote]Op die datum worden aangepaste Algemene Bankvoorwaarden van kracht die
beantwoorden aan de eisen van de tijd. Zo zijn bijvoorbeeld bepalingen
toegevoegd over de verwerking van persoonsgegevens waaronder beeld- en
geluidopnamen.

5.
Betekent dit een verregaande verkr*chting van onze privacy als
consument? worden reeds uitgevoerde (illegale) bankpraktijken nu
publiekelijk bekend en legaal gemaakt?

6. Zijn er al fiscale juristen, financiele politici die zich hierover hebben gebogen, in verdiept?.

ro
door ronaldv2 - Aug 31, 2009 om 21:12
10 Antwoorden / 10 Vragen

Dank je wel voor je verhelderende bijdrage

holpen
door holpen - Aug 31, 2009 om 21:47
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Pfffff.....

Heb je alle informatie al gelezen die via de door jouzelf geplaatste link bereikbaar is? Dan zouden de praktische consequenties je toch al min of meer duidelijk moeten zijn.

Wil je weten wat je bank heeft vastgelegd over jou? Is gewoon op te vragen bij je bank! De wijziging van de privacyregelgeving is nodig, omdat de techniek stevig is voortgeschreden en hiervoor nog geen eenduidige regels zijn opgesteld. De bescherming van je privacy wordt hierdoor juist beter gewaarborgd.

Vraag 6 is natuurlijk te belachelijk voor woorden: er hebben zich massa's juristen, etc. over gebogen. Hoe denk je anders dat dergelijke regelgeving tot stand is gekomen? Door op een regenachtige zondagmiddag tijdens een gezellige fonduepartij de plaatselijke uitbaters van horecagelegenheden een te laten brainstormen over het bankwezen? Door wie denk je dat de regels zijn geformuleerd? Aanleiding was nu juist o.a. een juridische: de regelgeving voldeed niet aan de Europese regelgeving.

De nevelen van de interne werking van het bankwezen ontgaan mij enigszins. Wat verwacht je dan? Het bankwezen is een bijzonder complexe wereld. Wil je een beetje begrijpen hoe een en ander in elkaar steekt, zul je een zeer gespecialiseerde studie moeten volgen. In Jip-en-Janneke-taal uitleggen gaat echt niet. Daarnaast vormen banken zo ongeveer de strengst gecontroleerde bedrijfstak ter wereld.

Wat betreft je stelling: de banken zijn niet eens zozeer de basis van de crisis-ellende. Dat zijn wij zelf! Wij laten ons gek maken en willen constant meer, mooier, groter en beter. En dus duurder. Vervolgens zijn wij bereid daarvoor bergen geld te lenen en we leven dus met zijn allen compleet op de pof!
De enige fout die de banken - met name in de VS - gemaakt hebben, is dat ze nogal onzorgvuldig zijn omgesprongen met aan wie geld hebben geleend. Maar in de basis dragen wij met zijn allen de schuld hiervoor.

Kortom: ik denk dat je je echt veel te druk maakt!