am
door amsterdam82 Sep 22, 2008 om 10:25
Geldzaken & recht

Verdeling opgebouwde waarde hypo na einde relatie

Mijn ex en ik zijn uit elkaar. Zij is
in het huis blijven wonen en heeft de hypotheek overgenomen (ook opgehoogd ivm
waardestijging woning)

De woning hebben we laten taxeren en ik
heb de helft van de overwaarde ook ontvangen. Het ontslag van mijzelf als
hoofdelijk schuldenaar is ook rond dus dat is geen probleem.

Nou heb ik nog wel een issue met de
opgebouwde waarde van de hypotheek. Dit is namelijk niet geregeld en
meegenomen. We hebben in 2 jaar een waarde opgebouwd. Ons beleggingsdeel is zo'n
3000 euro. Ons spaargedeelte is zo'n 2000 euro.Samen zo'n 5000 euro.

In mijn beleving heb ik recht op de
helft van dit geld. We hebben dit namelijk in de periode dat wij samen waren op
basis van fifty-fifty opgebouwd. Nou wil ze niet betalen. Mijn vraag is; Heb ik
recht op dit geld en heb ik een zaak mocht de boel toch escaleren. Ik hoop
natuurlijk met rede dit netjes op te lossen maar in het uiterste geval zie ik
geen andere oplossing.

Alvast heel erg bedankt voor de
reacties

848 8 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Sep 22, 2008 om 10:58
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Uiteraard moet ook de helft van de polis gedeeld worden, mits het een gezamenlijke polis was of jullie in gemeenschap van goederen gehuwd/ger. als partners waren.

Je hebt dus (waarschijnlijk) nog een vordering tot de helft van de waarde van de polis op het moment van verdeling.

am
door amsterdam82 - Sep 22, 2008 om 11:26
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor je snelle reactie.

We hadden een samenlevingscontract en volgens de akte zou alles op basis van 50-50 verdeeld worden. Een deel hebben we onderling (toen nog in goed overleg) afgehandeld. Ik zoek nu eigenlijk een artikel of iets dergelijks waarop staat dat bij uit elkaar gaan de waarde van de opgebouwde hypotheek waarde gelijk verdeeld moet worden. Iemand een idee?

Alvast bedankt!!

marcel75
door marcel75 - Sep 22, 2008 om 11:56
5124 Antwoorden / 4 Vragen

In het samenlevingscontract zal waarschijnlijk staan dat de kosten van de huishouding ofwel naar evenredigheid van het inkomen ofwel op basis van 50:50 betaald worden. Dat zegt nog niets over de verdeling van de polis.

Maar ik ga er van uit dat jullie beiden gerechtigd zijn (eigenaar zijn) tot de polis en als die polis dan verdeeld wordt of tot uitkering komt, hebben jullie beiden recht op de helft, tenzij je een andere verhouding kunt aantonen of hebt afgesproken. Overigens zou die afspraak dan ook nog reeel moeten zijn.

Dat staat niet met zoveel woorden in de wet. In de wet is alleen een regeling opgenomen waarin staat dat ingeval van gezamenlijke eigendom, je verdeling kunt vorderen en dat er dan een "uitkoop" moet plaatsvinden. Met de woning doe je dat immers ook, dus met de polis ook. Zelfde regels.

na
door namliam - Sep 22, 2008 om 12:20
99 Antwoorden / 7 Vragen

Overwaarde = Huidige waarde huis - huidige (netto schuld)

Als het goed is, is bij het berekenen van de overwaarde uitgegaan van uw "netto" hypotheek, dat wil zeggen hoofdschuld minus gespaarde/belegde deel.

In dit geval,
Waarde huis 150.000
Hypotheek: 125.000
Spaar: 2000
Beleg: 3000

Overwaarde: 150.000 - (125.000 - 2.000 - 3.000 ) = 150.000 - 120.000 = 30.000 / 2 = 15.000 euro ieder zijn deel.

Dus... Ja je hebt er recht op, maar helaas als de mensen hun werk goed gedaan hebben, dan heb je 'je deel' al gehad.

Success in deze moeilijke tijd!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 22, 2008 om 12:22
16959 Antwoorden / 202 Vragen

Ik kan de al door collega marcel75@ gegeven antwoorden geheel volgen. Ook m.i. heeft u recht op hetgeen u stelt. Ik adviseer u echter om een advocaat met deskundigheid in uw omgeving te raadplegen als uw ex "weerspannig"blijft en u mogelijk civiel wilt gaan vorderen. Nu is het wel zo, dat u bij een vordering bij de kantonrechter tot een bedrag ad. € 5.000,00 geen advocaat nodig heeft, maar enige hulpin deze kan m.i. geen kwaad.

dj
door djurre - Sep 26, 2008 om 01:45
3 Antwoorden / 0 Vragen

In eerste 3 jaar wordt de provisie terugbetaald aan je adviseur , dit is een paar duizend euro (1-2% van de aankoopsom), je zou je hypotheekverstrekker moeten vragen om een waardeoverzicht. deze waarde kun je door 2 delen en opeisen of doormiddel van goederen contant maken.

marcel75
door marcel75 - Sep 26, 2008 om 10:10
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@Djurre,
Ik begrijp uw toevoeging in dit geval niet. De aan de adviseur betaald provisie staat volledig los van de berekening van een overbedeling. Die provisie wordt namelijk niet verrekent, maar de waarde van een polis.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 26, 2008 om 21:37
16959 Antwoorden / 202 Vragen

marcel@ ik neem aan dat niet mijn toevoeging is bedoeld? Ik begrijp de toevoeging ook niet.