Si
door Sint38 Jun 29, 2017 om 22:49
Geldzaken & recht
Verfschade na voegwerk

Afgelopen weken is onze voorgevel opnieuw gevoegd. Voor dit voegen moesten de kozijnen afgeplakt worden. Dit is gebeurd met ducktape. Bij het verwijderen van de ducktape is de verf van de kozijnen flink beschadigd. Op veel plekken is de verf er tot en met de grondverf afgetrokken, waardoor je nu het hout ziet. De aannemer wees ons op de offerte waarop is aangegeven dat het bedrijf niet aansprakelijk gesteld kan worden voor schade aan de kozijnen door tape. Zeker gezien het feit dat wij de kozijnen nog geen jaar geleden volledig opnieuw hebben laten verven is dit wel heel zuur. Ik snap best dat een beetje schade kan gebeuren, maar nu is de schade wel enorm groot. Is er een kans dat we de schade toch (gedeeltelijk) kunnen verhalen?

2420 6 Rapporteer

Topantwoord

hansje klein
door hansje klein - Jun 29, 2017 om 22:54
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Niets (aan toe) te voegen ....

De aannemer wees ons op de offerte waarop is aangegeven ... dat het bedrijf niet aansprakelijk gesteld kan worden voor schade aan de kozijnen door tape (tape is tape: ducktape, ductape, cellotape, crêpetape. schilderstape ...).

Maar natuurlijk is dit te gek voor woorden.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Jun 29, 2017 om 23:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat is dat voor prutsbedrijf dat ducktape gebruikt om af te plakken? Dat heeft helemaal niets met "schade door tape" te maken.

Daar is ducktape natuurlijk helemaal niet voor bedoeld.

Wat een knoeiers. Dien een klacht in. En is dat bedrijf nog ergens bij aangesloten? Dien daar ook een klacht in.

Topantwoord

zoekster1
door zoekster1 - Jun 29, 2017 om 23:24
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Wel iets aan toe te voegen...

Uitsluiting van schade in geval van een consument tov een bedrijf (ik ga er nu vanuit dat u niet als bedrijf deze klus aan de aannemer heeft gegeven) staat op de grijze lijst van de wet, die uitsluiting van schade wordt vermoed een onredelijk bezwarend beding in de AV te zijn. Dat wil zeggen dat de aanemer van goede huize moet komen om deze schadeuitsluiting te rechtvaardigen. Gewoon zeggen dat het in de AV staat is niet genoeg.

Dit op basis van
art 6:237 BW
Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt vermoed onredelijk bezwarend te zijn een in de algemene voorwaarden voorkomend beding
f. dat de gebruiker of een derde geheel of ten dele bevrijdt van een wettelijke verplichting tot schadevergoeding

Als ik die foto zo bekijk is de beschadiging behoorlijk ernstig en zou dit bedrijf andere manieren moeten verzinnen om deze klus te klaren ipv hier zoveel schade aan uw kozijnen te veroorzaken. Het ziet eruit alsof deze aannemer heel onbehouwen te werk is gegaan, omdat hij denkt dat hij daar wel mee wegkomt omdat hij schade heeft uitgesloten. Heeft u de rekening al betaald? Anders zou u kunnen overwegen een schadebedrag in te houden.

Als u een bedrag inhoudt op de rekening is het wel van belang om schriftelijk te vermelden  waarom u een bedrag inhoudt. Ook kunt u de aannemer de kans geven om de schade zelf te herstellen. Zodra de schade door hem is hersteld, zo stelt u, zult u het overige bedrag aan de aannemer overmaken.

Si
door Sint38 Jun 29, 2017 om 23:43
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor dit uitgebreide antwoord.

zoekster1
door zoekster1 Jun 29, 2017 om 23:46
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Graag gedaan. Succes met uw klacht bij de aannemer.

Topantwoord

Ge
door Genee - Jun 29, 2017 om 23:28
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Dat ze dat in de offerte opgenomen hebben zegt genoeg over de verkeerde tape die ze gebruiken.
Ik zou daar geen genoegen mee nemen.
Wat u zegt dat hier en daar wat verf beschadigd wordt kan gebeuren maar dit is grofweg schandalig.
De gebruikte tape heeft teveel kleefkracht en had voor afplakken niet gebruikt mogen worden.
Probeer te achterhalen welke tape er gebruikt is.
Zou voor advies eens informeren bij het Juridisch loket.

Topantwoord

ne
door neodutchio - Jun 29, 2017 om 23:30
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Ductape heeft een lijmlaag die na 24 uur op z'n sterkst is. Dit is bedoeld om langdurig iets vast te zeggen wat niet los zou moeten komen. Ductape is werkelijk het slechtst denkbare scenario. Daar is juist schilders en precisietape voor uitgevonden.

Gewoon dit bedrijf aansprakelijk stellen, het is van de zotte dat zij aansprakelijkheid afwimpelen, maar wel schade veroorzaken. Het is geen domme fout of een productklacht, gewoon gebruik van verkeerde materialen en dat zullen ze gewoon moeten vergoeden.

Topantwoord

edrick3
door edrick3 - Jun 30, 2017 om 10:05
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Zou toch maar de aannemer aansprakelijk stellen en deze wijzen op het gebruik van VERKEERDE tape door de werknemers. Ducktape is niet geschikt als 'afplaktape'.
Rechtsbijstandeverzekering?
Informeer anders eens bij het juridisch loket.

Suc6